Leírás
Paraméterek
Sorozat | Élményközpontú irodalomtanítás |
Szerző | Kamarás István |
Cím | Olvasó a határon |
Alcím | Az Iskola a határon fogadtatásának és befogadásának vizsgálata |
Kiadó | Pont Kiadó |
Kiadás éve | 2002 |
Terjedelem | 261 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 9312 58 4 |
Tartalom
1. A kutatás céljáról és módszeréről
1.1. A kutatás célja
1.2. Kutatási témák és módszerek
2. A regény szakmai recepciója, kultusza és kanonizációja
2.1. Áttekintő kép
2.2. Értelmezési keretek: a regény szakmai recepciója, kultusza és kanonizációja
2.3. Az Ottlik-kultusz
2.4. Az Iskola a határon kanonizációja a tankönyvekben
3. A regény hozzáférhetősége és olvasottsága
3.1. Hozzáférhetőség
3.2. A regény olvasottsága 1968-ban és 1973-ban könyvtárhasználók körében
3.3. A regény olvasottsága 1999-ben és 2000-ben
4. Olvasói horizont
4.1. Ottlik ismertsége
4.2. Az olvasói beállítódásnak a regény befogadása szempontjából kedvező volta
4.3. Az értékrend
5. Olvasási folyamat
5.1. A mű-befogadó viszony
5.2. Az élmény alakulása
5.3. A megértés alakulása
5.4. A szereplőkhöz való viszony alakulása
5.5. Az értelmezés alakulása
5.6. Összegzés
6. A regény fogadtatása és hatása
6.1. Általános benyomások
6.2. Elfogadás és elutasítás
6.3. Hatás
6.4. Rokonszenvezés és azonosulás a szereplőkkel
7. A regény értelmezése
7.1. Átfogó értelmezések
7.2. A felkínált értelmezések megítélése
7.3. Szövegrészletek értelmezése
8. A regény újraolvasása
8.1. Mindennapi tapasztalatok
8.2. Olvasáslélektani tapasztalatok
8.3. Jauss modellje
8.4. Az Ottlik-regény újraolvasás-vizsgálatában alkalmazott módszerek
8.5. Az általános benyomások változása
8.6. A regény fogadtatásának, hatásának és értékelésének változása
8.7. A szereplők megítélésének változása
8.8. A „makro-szintű” értelmezések változása
8.9. A „mikro-szintű” értelmezések változása
8.10. Összegzés
9. Összegezés és kitekintés 188
9.1. Az értékelést, hatást és értelmezést befolyásoló tényezők szerepe az Iskola a határon befogadásában
9.2. Az Iskola a határon és az „átlagolvasó”
9.3. A vizsgált csoportok befogadói viselkedésének sajátosságai
9.4. Sajátos olvasási beállítódással jellemezhető csoportok vagy értelmező közösségek
9.5. Kitekintés
10. Felhasznált szakirodalom
11. Függelék
11.1. Kérdőív Ottlik Géza Iskola a határon c. regénye befogadásának vizsgálatához
11.2. Kérdőív a befogadás folyamatának vizsgálatához
Reader on the Frontier
Research of the reception and recipience of School on the horizon. Summary