Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Levelek az irodalom tanításáról

Paraméterek

Szerző Széplaki György
Cím Levelek az irodalom tanításáról
Kiadó Trezor Kiadó
Kiadás éve 2007
Terjedelem 183 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 8144 21 8
Eredeti ár:
1.560 Ft

Széplaki György egy fiatal kollégának, barátnak írt levelek sorában fogalmazta meg a magyartanár gondolatait, tanácsait, ötleteit, úgy, azzal az elevenséggel, ahogyan a mindennapokban megszülettek. Ahogyan egy idősebb kolléga beszélget a tanári szobában vagy a folyosón a fiatalabbal, aki igényli a tanácsot.

Leírás

„A helyzet örök: az idős barát át kívánja adni mindazt az életbölcsességet, melyet az évek során felhalmozott, jó akarattal, szeretetre méltóan, kedvesen. Ilyen helyzetet kínált fel a sors Széplaki György tanár úrnak, s ő élt a lehetőséggel: egy fiatal kollégának, barátnak írt levelek sorában fogalmazta meg a magyartanár gondolatait, tanácsait, ötleteit, úgy, azzal az elevenséggel, ahogyan a mindennapokban megszülettek. Ahogyan egy idősebb kolléga beszélget a tanári szobában vagy a folyosón a fiatalabbal, aki igényli a tanácsot. Egyszóval, Széplaki tanár úr levelei nem is annyira képzeletbeliek…”
 
A. Jászó Anna
 
Köznapi kis sikerek, egy-egy reménytelennek látszó tanítványunk előbbre jutása, apró örömök, a szavak nélkül kimondott hála a gyermekszemekben: az élményért, a megértésért, az emberi hangért, a közös nagy kalandért, játékért amit irodalomtanításnak titulálunk.
Örömet találj a köznapi csodában: tanítani annyit jelent, közünk van valakikhez, azoknak hozzánk, beszédes viszonyban vagyunk, van mondanivalónk egymásnak. Hogy meg ne szakadjon közted és a tanítványaid között a párbeszéd. Hogy ennek a csodálatos folyamatnak egyes fázisai rejtve maradnak előttünk, befolyásunk is alig van rá? Talán ez a szép a tanításban: úgy szórni a magot, hogy nem láthatjuk meg sem a fejlődés titkait, sem a felsarjadó vetést.
 
Írta: Széplaki György

Tartalom

Üdvözlet az olvasónak! (A szerző előszava)
Az ifjabb olvasóhoz (A kiadó előszava)
Olvasás
Műelemzés – olvasás -1993/5.
A házi és ajánlott olvasmányokról - 1994/3.
Szép könyvek a tanítási órán - 1995/1.
Az olvasás élménye - 1995/3.
Rádiómagnó - 1998/4.
A követő olvasás - 1999/2.
Gondolatok egy könyvtárban - 2000/5.
Olvasni jó - 2001/1.
Olvasás közben - 2001/4.
Az olvasás műhelye - 2001/5.
Keresem, válogatom - 2005/2.
Az olvasás közös élménye - 2006/1.
Mi lesz a kötelezőkkel? - 2006/4.
Műelemzés
A vers nyitja - 1997/3.
A vers „teste” - 2000/4.
„Vendég” szövegek- 2001/2.
Filmszerűen – 2002/3
Tények, adatok – 2002/5.
Versek „apróban”-2003/3.
Történetéhség - 2003/4.
A művek stílusa - 2004/2.
Jelentés – világ - 2005/1.
Gyermekként - 2005/5.
Mennyi(ség) – minő(ség) - 2006/2.
Párhuzamos verselemzések - 2006/5.
Tankönyv, tanterv, tanügy
A tankönyvekről - 1994/1.
Eszmék és példák - 1995/2.
Tankönyvet választunk - 1996/1.
NAT - 1996/4.
Milyen a jó feladat? - 1998/1.
A tervezésről - 1999/4.
Európa – 2002/4 .
Keveset – jól - 2003/1.
Ismétlés, rendszerezés - 2003/5.
A dolgok rendje - 2004/1.
Légkör - 2006/3.
Beszéd- és írásfejlesztés
A memoriterről - 1994/5.
Mit írjon a gyerek? 1995/4.
Párbeszéd - 1997/1.
Képleírás - 1997/2.
Kérdezz! Felelek! - 1997/5.
Beszéd - 1998/3.
A tanári beszéd - 1998/5.
Szavak - 1999/3.
A kis szónok - 2000/1.
Rémes feleletek - 2000/2.
Faliújság az osztályban - 2001/3.
Szóban - írásban - 2003/2.
Kréta - 2004/3.
Tanári műhely
Az ünnepekről - 1994/2.
Az önművelésről - 1994/4.
Millecentenárium - 1996/2.
Összmagyar irodalom - 1996/3.
Színház - 1996/5.
Könyvtárlemez – lemezkönyvtár - 1997/4.
Petőfi - 1998/2.
„Neveden szólítlak” - 1999/1.
Radnóti - 1999/5
A hely szelleme - 2000/3.
Nyelvművelés irodalomórán - 2002/1.
A tudós tanár - 2002/2.
Gyakorlat(iasság) - 2004/4.
Meggyőzés - 2004/5.
Attila - 2005/3.
Színjáték - 2005/4.
Függelék (2007-ben megjelent levelek)
Az írás igénye - 2007/1.
A költő szava - 2007/2.
Szöveg - értés - 2007/3.
Magyartanár - 2007/4.