Informális tanulás az Aranycsapat korában
Paraméterek
Szerző | Horváth H. Attila |
Cím | Informális tanulás az Aranycsapat korában |
Alcím | Tanulási színterek vizsgálata Puskás és Deák mikrokörnyezetében |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2011 |
Terjedelem | 272 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 693 373 9 |
Eredeti ár:
2.250 Ft
2.025 Ft
Online kedvezmény:
10%
A könyv azt a tanulási formát tárgyalja, amely a mindennapok természetes velejárója, az emberi tevékenységek kísérője, és mert magától értetődőnek tekinti az egyén, ezért észre sem veszi, hogy általa gazdagodott a tudása, fejlődtek a készségei. |
|
|
Leírás
A könyv azt a tanulási formát tárgyalja, amely a mindennapok természetes velejárója, az emberi tevékenységek kísérője, és mert magától értetődőnek tekinti az egyén, ezért észre sem veszi, hogy általa gazdagodott a tudása, fejlődtek a készségei. Az oktatásügyben az egész életen át tartó tanulás gondolatának általánossá válása előtérbe állította a tanulás formáinak kérdését. A formális, nem formális és az informális tanulás megkülönböztetésével jól érzékelhetővé vált az iskolán kívüli tanulás fontossága és az iskolának az a szerepe, amelyet a különböző tanulási formák integrálásában játszhat. Ez a munka az informális tanulást egy meghatározott időkeretben vizsgálja, amit az Aranycsapat koraként jelöl, ami alatt az 1920-as évektől 1956-ig terjedő időszakot érti. (Nemcsak az olimpiai bajnoki címet Helsinkiben, a 6:3-as győzelmet a Wembley-ben, az 1950 és 1954 között veretlenséget tekinti idetartozónak, hanem a felkészülés idejét is.) A megközelítésből adódik, hogy a játékosok gyerekkorára is figyelemmel van, hiszen a zömük 6 osztálynál többet nem végzett el az iskolában. Az általuk elért siker, a világhír kevéssé az iskolai, sokkal inkább az iskolán kívüli tanulás eredménye. Az olvasó betekintést nyerhet a jelzett időszak sajátos informális tanulási színtereibe: a cserkészet és a levente, a sportegyesületek és a vendéglők világába, miközben két labdarúgó, Puskás és Deák mikrokörnyezetén keresztül a korabeli család és kortárscsoport hatásáról is képet kap nagymértékben a szóbeli történelem (oral history) adataira támaszkodva. A grundon folyó foci sorsformáló szerepét a játékosok és a játék oldaláról is vizsgálja a könyv, hiszen a futball játék elengedhetetlen része a nézőközönség, amely ugyancsak az informális tanulás színhelye. A Néző pedig lehet a klub grundokat bejáró megfigyelője, az elkötelezett drukker, a kíváncsi egyén, a visszatekintő kutató, a tévénéző, a gyerek és az öreg, a nő és a férfi. Nekik ajánlható ez a munka.
Lektor: Trencsényi László
Tartalom
BEVEZETÉS
A kutatás célja, kérdései
Az alkalmazott módszerek
AZ INFORMÁLIS TANULÁS
A probléma
Informális tanulás napjainkban
Formális, nem formális és informális tanulás
Az élet egészét átfogó tanulás
Az LLL paradigma kialakulása
Oktatásügy és az informális tanulás
Az iskola és az informális tanulás
A tanulás dimenziói
A társadalmi hatások szintjei és az informális tanulás
INFORMÁLIS TANULÁS TÖRTÉNETI KERETEKBEN
A történeti helyszín: Kispest és Pestszentlőrinc
Közös gyökerek
Az 1920-as és 1930-as évek
Az 1920-as évek
A két település a húszas években
Az 1930-as évek
Új tényezők a mikrokörnyezetben
Cserkészet, levente sportegyesület
A szabadidő szerepe
Médiumok
A rádió
A mozi
A divat
Az új intézmények befolyása a mikrorendszerekre
A cserkészmozgalom
A levente
A sportegyesületek
A Szentlőrinci Atlétikai Club (SZAC)
A Kispesti Atlétikai Club (KAC)
A két család
A Deák család
A Puskás (Purczeld) család Kispesten
A kortárscsoport (Grund)
A vendéglő
Ifjú portrék
Deák fotó a SZAC első csapatával
Puskás fotó a KAC ificsapatával
Következtetések a csapatképek alapján
A második világháború és az azt követő évek
Fiatal arcélek
Az első válogatottság
Lágerválogatott
Az ötvenes évek a forradalomig
A szakszervezesített labdarúgás
Az államosított szabadidő
A jelképeiktől megfosztott kisközösségek
A civil szervezetek és az állam viszonya
A FUTBALL NÉPSZERŰSÉGE ÉS SORSFORMÁLÓ SZEREPE
A nézők és a stadionok világa
A foci az irodalomban
Írók a fociról
A játék varázsa
Két fotó elemzése
A szurkoló és a játékos
Az első fotó
A második fotó
Következtetések a két fotó alapján
Világklasszisok
Deák, minden idők gólkirálya
Puskás, a legismertebb magyar
Puskás és Deák jótékonysága
ÖSSZEFOGLALÁS, KITEKINTÉS
BIBLIOGRÁFIA
KÉPEK JEGYZÉKE
FÜGGELÉK
Az Aranycsapat játékosai
Néhány nevezetes mérkőzés néhány nevezetes perce
NÉVMUTATÓ