Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Informális tanulás az Aranycsapat korában

Paraméterek

Szerző Horváth H. Attila
Cím Informális tanulás az Aranycsapat korában
Alcím Tanulási színterek vizsgálata Puskás és Deák mikrokörnyezetében
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2011
Terjedelem 272 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 693 373 9
Eredeti ár:
2.250 Ft
2.025 Ft
Online kedvezmény: 10%

A könyv azt a tanulási formát tárgyalja, amely a mindennapok természetes velejárója, az emberi tevékenységek kísérője, és mert magától értetődőnek tekinti az egyén, ezért észre sem veszi, hogy általa gazdagodott a tudása, fejlődtek a készségei.

Leírás

A könyv azt a tanulási formát tárgyalja, amely a mindennapok természetes velejárója, az emberi tevékenységek kísérője, és mert magától értetődőnek tekinti az egyén, ezért észre sem veszi, hogy általa gazdagodott a tudása, fejlődtek a készségei. Az oktatásügyben az egész életen át tartó tanulás gondolatának általánossá válása előtérbe állította a tanulás formáinak kérdését. A formális, nem formális és az informális tanulás megkülönböztetésével jól érzékelhetővé vált az iskolán kívüli tanulás fontossága és az iskolának az a szerepe, amelyet a különböző tanulási formák integrálásában játszhat. Ez a munka az informális tanulást egy meghatározott időkeretben vizsgálja, amit az Aranycsapat koraként jelöl, ami alatt az 1920-as évektől 1956-ig terjedő időszakot érti. (Nemcsak az olimpiai bajnoki címet Helsinkiben, a 6:3-as győzelmet a Wembley-ben, az 1950 és 1954 között veretlenséget tekinti idetartozónak, hanem a felkészülés idejét is.) A megközelítésből adódik, hogy a játékosok gyerekkorára is figyelemmel van, hiszen a zömük 6 osztálynál többet nem végzett el az iskolában. Az általuk elért siker, a világhír kevéssé az iskolai, sokkal inkább az iskolán kívüli tanulás eredménye. Az olvasó betekintést nyerhet a jelzett időszak sajátos informális tanulási színtereibe: a cserkészet és a levente, a sportegyesületek és a vendéglők világába, miközben két labdarúgó, Puskás és Deák mikrokörnyezetén keresztül a korabeli család és kortárscsoport hatásáról is képet kap nagymértékben a szóbeli történelem (oral history) adataira támaszkodva. A grundon folyó foci sorsformáló szerepét a játékosok és a játék oldaláról is vizsgálja a könyv, hiszen a futball játék elengedhetetlen része a nézőközönség, amely ugyancsak az informális tanulás színhelye. A Néző pedig lehet a klub grundokat bejáró megfigyelője, az elkötelezett drukker, a kíváncsi egyén, a visszatekintő kutató, a tévénéző, a gyerek és az öreg, a nő és a férfi. Nekik ajánlható ez a munka.
 
Lektor: Trencsényi László

Tartalom

BEVEZETÉS
A kutatás célja, kérdései
Az alkalmazott módszerek
AZ INFORMÁLIS TANULÁS
A probléma
Informális tanulás napjainkban
Formális, nem formális és informális tanulás
Az élet egészét átfogó tanulás
Az LLL paradigma kialakulása
Oktatásügy és az informális tanulás
Az iskola és az informális tanulás
A tanulás dimenziói
A társadalmi hatások szintjei és az informális tanulás
INFORMÁLIS TANULÁS TÖRTÉNETI KERETEKBEN
A történeti helyszín: Kispest és Pestszentlőrinc
Közös gyökerek
Az 1920-as és 1930-as évek
Az 1920-as évek
A két település a húszas években
Az 1930-as évek
Új tényezők a mikrokörnyezetben
Cserkészet, levente sportegyesület
A szabadidő szerepe
Médiumok
A rádió
A mozi
A divat
Az új intézmények befolyása a mikrorendszerekre
A cserkészmozgalom
A levente
A sportegyesületek
A Szentlőrinci Atlétikai Club (SZAC)
A Kispesti Atlétikai Club (KAC)
A két család
A Deák család
A Puskás (Purczeld) család Kispesten
A kortárscsoport (Grund)
A vendéglő
Ifjú portrék
Deák fotó a SZAC első csapatával
Puskás fotó a KAC ificsapatával
Következtetések a csapatképek alapján
A második világháború és az azt követő évek
Fiatal arcélek
Az első válogatottság
Lágerválogatott
Az ötvenes évek a forradalomig
A szakszervezesített labdarúgás
Az államosított szabadidő
A jelképeiktől megfosztott kisközösségek
A civil szervezetek és az állam viszonya
A FUTBALL NÉPSZERŰSÉGE ÉS SORSFORMÁLÓ SZEREPE
A nézők és a stadionok világa
A foci az irodalomban
Írók a fociról
A játék varázsa
Két fotó elemzése
A szurkoló és a játékos
Az első fotó
A második fotó
Következtetések a két fotó alapján
Világklasszisok
Deák, minden idők gólkirálya
Puskás, a legismertebb magyar
Puskás és Deák jótékonysága
ÖSSZEFOGLALÁS, KITEKINTÉS
BIBLIOGRÁFIA
KÉPEK JEGYZÉKE
FÜGGELÉK
Az Aranycsapat játékosai
Néhány nevezetes mérkőzés néhány nevezetes perce
NÉVMUTATÓ