Leírás
A könyv szerzője a 20. század hetvenes éveinek elején rendkívüli intenzitással látott hozzá a kortárs magyar irodalom ismertetéséhez. A folyóiratok szerkesztői szívesen adtak teret érdeklődésének, a kiadók rendszerint még a megjelenés előtt lehetővé tették számára az új művek megismerését. Érdeklődése kiterjedt minden újonnan megjelenő prózai írásműre, és természetesen nemcsak azokra, amelyekről beszámolhatott a lapokban vagy a rádióban. Az új irodalom népszerűsítéséért a Kiadói Főigazgatóság már 1979-ben nívódíjjal jutalmazta. Cseh-Szombathy László témavezetésével még ugyanebben az évben lett aspiráns az MTA Szociológiai Kutatóintézetében. Disszertációja Devianciatípusok a hetvenes évek új elbeszélő nemzedékének ábrázolásában címmel 1986-ban készült el, és azt 1988 júniusában védte meg. Nemcsak az elbeszélő nemzedék volt új, maga a nemzedékként való fellépés is, és újak voltak azok a szociológiai tartalmak, amelyek újfajta irodalmiságát jellemezték. Új volt azokban az években a szociológia gyors hazai megújulása és fellendülése, elszánt igyekezete, hogy lépést tartson a nemzetközi élvonallal. A könyv szakirodalmi forrásainak bősége, korszerűsége nem formális kitűnőség: a szöveg arról győzi meg az olvasót, hogy az így kialakított következetes elméleti-módszertani keretnek köszönhető a kutatás eredményessége. A példás gondossággal összeállított mű belekerült a felsőoktatásba, s máig az antikváriumok keresett darabja. A mintánkban szereplő 75 író közül 19-nek a műveiben (összesen 33 műben) fordul elő az öngyilkosság mint motívum. A 12 öngyilkos vagy öngyilkossággal kísérletező autonóm vagy autonómiára törekvő személyiségen kívül mindössze 9 további olyan figura van (3 öngyilkos és 6 kísérletező), amely központi hősnek számít. Ezek az arányok arra vallanak, hogy ebben a vonatkozásban az irodalmi anyagnak van egy olyan közös sajátossága nevezzük ezt az alkotó önmegvalósítás problémájának , amely a kvantitatív tartalomelemzés révén válik manifesztté (89). Az pedig szintén a kvantitatív és a kvalitatív tartalomelemzés közös eredménye volt, hogy a szerző egy alcímben is leszögezhette: a hetvenes évek irodalmában a nonkonformizmus pozitív értéktényező (211). Objektív elemzése kimutatta, hogy a hetvenes évekre feltűnt fiatal írók legfőbb mondanivalója a társadalomról a társadalom számára: a kívülállás, a nem alkalmazkodás, az ellenállás, mindenképpen a gyérebb létezés elutasítása, akár az önvesztés példázatával is.
Bár a mű magán hordozza a szocialista tudományosság „objektív” stílusjegyeit és bőven idéz a marxizmus klasszikusaiból is, a korszak irodalmáról, egyszersmind a felbomló szocialista társadalomról hiteles és értékes elemzést nyújt. Főleg irodalomtörténészek és a korszakkal foglalkozó társadalomtörténészek figyelmébe ajánlható az elemzett szépirodalmi művek listájával és szakirodalmi bibliográfiával záródó mű.
Argumentum Kiadó, 2011.
Írta: B. Juhász Erzsébet
Lektor: Cseh-Szombathy László
Paraméterek
Szerző | B. Juhász Erzsébet |
Cím | Hősök vagy balekok? |
Alcím | A társadalmi beilleszkedés zavarai a hetvenes évek irodalmában |
Kiadó | Argumentum Kiadó |
Kiadás éve | 2011 |
Terjedelem | 258 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 446 608 6 |
Tartalom
Bevezetés
A mintavétel és a feldolgozás alapelvei
A hetvenes évek új elbeszélő nemzedéke
A forrásanyag dokumentumainak köre
Devianciatípusok a vizsgált irodalmi anyagban
Az „erkölcsi” deviancia és az anómia
A deviancia történeti megközelítése
Az ábrázolás szociológiai dimenziója és dramaturgiai funkciója
Egyes társadalmi beilleszkedési zavarok ábrázolása
Kevéssé reprezentált TBZ-típusok
Az emberölés
Az öngyilkosság
A központi hősök okrendszerei és az önvesztő önmegvalósítók típusa
A frusztrált önmegvalósítók megítélése
Az öngyilkosság megítélése
Az alkoholizmus
Az alkoholizmus ábrázolása
Ifjúsági, értelmiségi és munkás alkoholista életmód-modellek
Az alkoholizmus megítélése
A lézengő életmód
Tudatszintek és szociológiai tudatosság
Családpótló közösség és identitáskeresés
Önalkotás és értékpluralizmus
A társadalmi beilleszkedési zavarok ábrázolásának komplex szociológiai tartalma
Közvetlen szociológiai tartalmak az ábrázolásban
A kvantitatív összevetés korlátai
A kvalitatív elemzés tanulsága: mikroszociológiai összkép az ábrázolásban
A család problémája a mikroszociológiai összkép centrumában
Negatív családmodellek
Új családforma-kísérletek ábrázolása
Szociológiai tudatosság az ábrázolásban
A „szociológiai” tudatosság jegyei
Minősítési és interakcionalista elméletek egyes ábrázolások hátterében
A nonkonformizmus mint pozitív értéktényező
Az elemzett szépirodalmi művek listája
Szakirodalom