Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Európai oktatás és kisebbségi identitás a Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégióban
1.330 Ft

Európai oktatás és kisebbségi identitás a Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégióban

1.330 Ft

Arad megyei, délvidéki és magyarországi oktatással foglalkozó civil szervezetek képviselői mondanak véleményt kisebbségi létről, anyanyelvápolásról, az iskolák helyzetéről, feladataikról és tennivalóikról.

Leírás

Kisebbségi oktatásról civil szerveztetek bevonásával konferenciát szervezni kockázatos dolog. A határainkon túl élő magyar közösségek helyzetének megítélése ma is megosztja a magyarországi társadalom különböző rétegeit. Gyakran panaszkodunk, milyen keveset tudunk a kisebbségbe szorult magyarság életéről, problémáiról. Ritkábban beszélünk arról, hogy a határainkon túl élő magyar közösségek sem rendelkeznek kellő információval a magyarországi kulturális élet, illetve oktatáspolitika változásairól.

Megsértődhet a „szakma” is. Honnan veszik a bátorságot emberek, hogy ilyen bonyolult kérdéseket feszegessenek? Miért nincsenek mindig összhangban a tudományos divatirányzatokkal, a mindenható piaccal, a globalizáció elvárásaival, Győzikével, a hagyományos egyetemi rendszerek összeomlásával, szóval mindavval, ami körülvesz bennünket? Az előadók olyan kérdéseket is feszegetnek, amiről nem illik manapság szót ejteni. Azután moroghatnak a politikusok is: miért nem őket hallgatták meg? S akkor még nem beszéltünk az európai oktatási folyamatok egyre határozottabb megjelenéséről, a kisebbségi lét nyomasztó pszichés következményeiről, illetve a magyar kulturális és oktatási élet újraegyesítésének nehézségeiről.

Az alábbiakban a 2007. március 9-10-én, Szegeden megtartott konferenciánk szerkesztett anyagát veheti kézbe az olvasó. Arad megyei, délvidéki és magyarországi oktatással foglalkozó civil szervezetek képviselői mondanak véleményt kisebbségi létről, anyanyelvápolásról, az iskolák helyzetéről, feladataikról és tennivalóikról. A regionális sajátosságok mellett számos olyan kérdéskörre is keresték a lehetséges válaszokat előadóink, amelyek mindhárom régióban nehézséget jelentenek az ott élők számára.
Egyik előadónk a civil szféra szerepét az oktatásban a kocsiséhoz hasonlította, aki a hintó bakján ülve a két erős paripát (a szülőket, illetve az oktatásügy irányítóit) irányítja, „ahogy szokás, türelemmel, kitartással, tapasztalattal, cukorkával, de ha kell gyeplő és ostor használatával” is, mert tudja: minden szereplő számára végzetes lehet, ha felborul a fogat. Kötetünk szerény hozzájárulás kíván lenni a hajtók számára, nehogy eltévesszék az utat.
 
Zakar Péter 

Paraméterek

Szerző Haág Zalán István – Kiss Gábor Ferenc
Cím Európai oktatás és kisebbségi identitás a Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégióban
Kiadó Belvedere Meridionale
Kiadás éve 2007
Terjedelem 126 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9573 33 8

Tartalom

Előszó (Zakar Péter)
Nagy Margit: A vajdasági magyar oktatás civil szemmel
Viola Lujza: Anyanyelvápolás - identitásmentés
Dulka Andor: Építkezés és mentés másként
Baracsi Levente: „Szűkölködünk nagy mértékben, Segedelem nélkül.” – Helyzetkép az aradi szórványsorsról.
Nagy István: Pécskai oktatás – Európából Európába
Pálfi Sándor: Civil szervezetek (lehetséges) szerepe a közoktatásban
Jancsák Csaba: A globalizáció és a változó magyar oktatási rendszer az új évezredben
Salamon Kondrád: Magyarságtudat és történelemtanítás