Módszertani kiadványok, kézikönyvek
Ez a kötet egy rendhagyó példatár. Szokatlan, meglepő, időnként megdöbbentő fizikai feladatokat tartalmaz, melyek többségének megoldásához a fizika középiskolai szintű ismeretére van szükség. Ez azonban nem elegendő: a feladatok megoldása csaknem minden esetben egy-egy csavaros, furfangos gondolatot is igényel...
Ebben a biológusoknak, biofizikusoknak, optikusoknak, szemészeknek, biológia- és fizikatanároknak, valamint egyetemi hallgatóknak szánt tankönyvben a geometriai optika 14 konkrét biológiai alkalmazására adunk példát.
Ebben a könyvben szó esik a négylábú állatok járástechnikájáról. Fény derül arra, hogy mekkora falvastagságúnak kell lenniük a gerincesek csöves csontjainak ahhoz, hogy minél kevesebb anyagfelhasználással minél jobban ellenálljanak a hajlítási és csavarási igénybevételnek...
Elvehetik-e a robotok a munkánkat? Öntudatra ébredhet-e egy gép? Betölthetjük-e a tudatunkat egy számítógépbe? Nyakunkon a robotapokalipszis? Byron Reese a jövőnket talán leginkább meghatározó kérdéseket, a mesterséges intelligencia fejlődését és a robotok térnyerésének várható hatásait vizsgálja. A technológiai vívmányokat középpontba állító történelmi áttekintés mellett filozófiai szempontokat is érint, és korunk különböző elgondolásait bemutatva számos lehetséges forgatókönyvet vázol fel a jövőnkről.
A kötet segítségével a természettudományos tantárgyakat hallgató tanárjelöltek megismerhetik egy-egy tantárgy legfontosabb tanítási tartalmait, céljait, a tanárok pedig áttekintést kaphatnak a rokon tantárgyakról, ami segítheti őket az integrált szemléletű tanítási folyamat megtervezésében.
Ez a jegyzet elsősorban azok számára készült, akik egyetemi tanulmányaik során két féléven keresztül végeznek az alapkurzusokon (Mechanika; Hullámtan-optika; Hőtan; Elektromosságtan; Atomfizika) elhangzott ismeretanyagra építő és azt elmélyítő fizikai laboratóriumi gyakorlatokat.
A kötet hat fizikatörténeti forgatókönyvet tartalmaz. Kiknek ajánljuk a forgatókönyvekkel való „kísérletezést”? Olyan fizikatanároknak, akik szeretnének beépíteni egy-egy jelenetet a tanórába. Olyan drámapedagógusoknak, akik szívesen válnak partnerré a fizika népszerűsítésében. Olyan kollégáknak, akik műsorkészítési feladatot kaptak egy iskolai projekt keretében, vagy csak kihívás elé akarják állítani egy diákcsoportjukat.
A könyv első kiadását a szerző jelentős mértékben átdolgozta és ki is bővítette. Az átdolgozás legfontosabb célja a jobb érthetőség volt, ezért az új változatban több olyan levezetés is található, amelyek egyszerűbbek és rövidebbek a korábbiaknál.
A kötet egyik fontos jellegzetessége, hogy a jóval többet tárgyalt ókori, főként görög, esetleg középkori arab matematika helyett a hozzánk térben és kultúrájában is közelebb álló Európa matematikájára tekint, s nem is annak kezdeteire, hanem meghatározó modern ágainak kialakulására.
A fizikus szerző a tudomány és kultúra, a tudomány és a társadalom különböző területeit átfogva mai problémákat elemez.
A vulkanológia korszerű ismeretanyaga mindössze néhány évtizedes múltra tekint vissza, és az alapvető összefoglaló munkák külföldön is csak az 1980-as évektől láttak napvilágot. Az első magyar nyelvű összefoglaló vulkanológiai egyetemi tankönyv célkitűzése a korszerű vulkanológiai ismeretek magyar nyelvű összefoglalása, valamint nevezéktanának pontosítása, esetenként bevezetése.