Filmművészet
Az esszé-tanulmány a clown-művészönarckép felbukkanásáról, előfordulásairól, jelentésváltozatairól szól az irodalom, a képzőművészet, a film, továbbá a zene kiemelkedő és jellemző alkotásainak vizsgálatával. A kiindulási pont Watteu Gilles-je, ám az előképeket még régebbi korszakokban, Shakespeare bohócai és a commedia dell arte világában kereste a szerző. A modern bohócok a 19. század harmincas éveiben kezdtek megjelenni, az udvari bolond helyét ekkortól vette át lassanként a clown.
Gulyás Gyula és Gulyás János a magyar dokumentumfilm meghatározó alakjai. Könyvünk áttekinti az alkotópáros pályafutásának legfontosabb csomópontjait, megidézi a kort, amelyben ezek a művek megszülettek, és kísérletet tesz annak a kérdésnek egyáltalán nem magától értetődő megválaszolására, hogy mi is a dokumentumfilm voltaképpen. (DVD-melléklettel)
Varga Zoltán új könyvével nem kisebb feladatra vállalkozott, mint hiánytalanul áttekinteni a kecskeméti animációs film majdnem öt évtizedes történetét, különös tekintettel a stúdió gazdag filmtermésének elemzésére és rendszerezésére. A kötet színes illusztrációkkal varázsolja elénk a műhely és az animációs filmek történetét.
A kétkötetes munka akár kézikönyvként, filmes enciklopédiaként is szolgálhat, ám sajátos „filmregényként” is olvasható, melyből kirajzolódik az ezredforduló filmművészetének gazdag körképe, irányzatai, stílusváltozatai, fontos rendezőinek munkássága. A szerző figyelme a magyar és az európai, valamint az amerikai film mellett kiterjed a kevésbé közismert iráni és távol-keleti alkotásokra is.
A spanyol történelem és filmtörténet meghatározó periódusáról, a Franco-korszak mozijáról írt aprólékosan kidolgozott, informatív könyvet dr. Lénárt András, az SZTE Hispanisztikai Tanszékének munkatársa.
Hideg napok, Falak, Nehéz emberek. Csupán néhány cím a hatvanas évekből, amikor a filmművészet viharos gyorsasággal és sikerrel közügy lett Magyarországon. Mindhárom az 1925-ben Erdélyben született Kovács András filmje, aki egy nagy filmes nemzedék egyik „motorjaként” remekművek egész sorának volt bábája.
A szerző azt vizsgálja, hogy az európai művészfilm miként reagál a válsághelyzetekre, hogyan értelmezi a világ jelentésének gyors átalakulását, milyen elbeszéléseket konstruál a nagy elbeszélések kortárs elvesztésének árnyékában, és milyen filmes identitásokat hoz létre a személyes meggyőződések, politikai erők és ideológiai paradigmák drámai átrendeződésének idején.
Sokat elárul Huszárik Zoltánról, hogy negyven évvel a halála után csaknem félszáz barát, egykori osztály- és munkatárs, tisztelő és filmesztéta, s természetesen lánya, Huszárik Kata örömmel állt Mohi Sándor mikrofonja és kamerája elé, hogy elmondja emlékeit, gondolatait a csupán ötven évet élt, s mindössze néhány rövid- és két egész estés filmet alkotó, ám annál nagyobb hatású rendezőről.
Georges Simenon és Federico Fellini levelezése egy különös barátság dokumentuma, amely meggyőzően bizonyítja, hogy az igazi művészek – munkálkodjanak bár különböző területen – igen hasonló problémákkal küzdenek, mindenekelőtt az alkotás olykor lelkesítő, olykor gyötrelmes rejtélyével. A két művész őszintén beszél kétségeiről, bűntudatáról, csalódásairól és örömeiről.
A könyv Latin-Amerika kapcsán ismerteti a történelemtudomány és a filmtörténet közös vizsgálati területeit, középpontban elsősorban 20. századi történelmi témák, események és személyek filmtörténeti-filmpolitikai vonatkozásaival.
Polner Zoltán a nyolcvanas években forgatta azokat a dokumentumfilmeket, amelyek a Csongrád megyei tanyavilágban tett gyűjtőútját summázták.
A maga nemében egyedülálló feladatra vállalkozott Féjja Sándor. Játékos című könyvében – Holnap nyolcéves leszek – az egész estés animációs film történetét, művészeti és gyakorlati kérdéseit vizsgálja.
Szekfü András Így filmeztünk című interjúkötete kettőzötten idézi meg a filmtörténeti múltidőt. Egyfelől a 2018-as megjelenés már egy közel ötvenéves restanciát orvosol, másfelől a ’60-70-es évek fordulóján rögzített beszélgetéseken keresztül egy még korábbi éra sajátos világa elevenedik meg.
Szekfü András nagysikerű Így filmeztünk című könyvének második kötete sok tekintetben hoz újdonságokat a 2018-ban megjelent interjúkötethez képest. Nemcsak a filmtörténeti időben lép előre az elsőhöz képest, hanem megváltozik a fókusza is: egyrészt a (kultúr)politika mellett több szó esik benne a filmekről, a filmek stílusáról, a forgatás módszertani kérdéseiről; másrészt a felülről, adminisztratív eszközökkel irányított folyamatok leírásáról a hangsúly áthelyeződik azok belső dinamikájára, önmozgására.
A kötetben három hosszú interjú olvasható Jancsó Miklóssal, munkatársai közül szerepel Grunwalsky Ferenc, Böjte József és Márton István. Családtagjai gyakran munkatársai is voltak: Mészáros Márta, Jancsó Nyika, Jancsó Katalin, Jancsó Zoltán, Csákány Zsuzsa és Jancsó Dávid. A Függelékben Gary Vanisian interjúja olvasható Giovanna Gagliardoval, Jancsó olaszországi élettársával és forgatókönyvírójával.
Az Oscar-díjas Kertész Mihály (1886–1962), akinek legismertebb filmjei közé tartozik a Casablanca (1942), a Yankee Doodle Dandy (1942), a Mildred Pierce (1945) és a Fehér karácsony (1954), a filmtörténet egyik legikonikusabb rendezője. A ragyogó pályát befutó, ösztönös művész életrajzában a szerző, Alan K. Rode filmtörténész a filmipar egyik legizgalmasabb alkotójának életét és munkásságát mutatja be.
Györffy Miklós ismert irodalomtörténész, kritikus és műfordító már több évtizede avatott szakértője Ingmar Bergman munkásságának. Ez az áttekintő monográfia egészében tárgyalja a 2007-ben elhunyt svéd filmrendező karrierjét. Ingmar Bergman új és teljes, korszerű pályaképe önálló olvasmányként is megállja a helyét, de a filmek mellékleteként is haszonnal forgatható.
Az első összegző és áttekintő magyar filmtörténet – lexikon formában. Összesen 516 szócikkben 269 magyar rendező valamennyi filmtípust képviselő alkotását 15 szócikkíró ismerteti. A kézikönyv a filmeket bemutatásuk időrendjében, a korszak hazai és nemzetközi trendjei, valamint a politikai hatások kontextusában vizsgálja.
Az 1956-os forradalom 50. évfordulójára készült Szilágyi Andor író-rendező filmje, amelynek irodalmi forgatókönyvét adjuk közre. A címadó hős Mansfeld Péter, aki 1959-ben 18 évesen esett a forradalom utáni megtorlás áldozatául.
Mészáros Márta filmrendezői munkásságának összefoglalására még senki nem tett kísérletet – ez a könyv az első. A szerző a forrásanyag bőségéből igyekezett kiválogatni azokat, amelyek a rendező és az alkotások lényegét ragadják meg.
Kósa Ferenc a filmkészítőknek ahhoz a nemzedékéhez tartozik, amely a hatvanas években kezdte el pályáját, s tehetsége és elhivatottsága révén meghatározó szerepet játszott a magyar filmművészet korabeli megújításában. Könyvünk arra vállalkozik, hogy elemzések, visszaemlékezések, dokumentumok és interjúk révén bemutassa a rendező pályájának sajátosságait s felidézze annak főbb állomásait. (DVD-melléklettel)