Pszichopedagógia
A pszichopedagógia az érzelmi- és viselkedési zavarokkal, tanulási- és teljesítményzavarokkal, beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségekkel küzdő gyermekek, fiatal felnőttek és családjuk megsegítésével foglalkozik. A köznevelésben az egyéb pszichés fejlődési, súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral, beilleszkedési nehézségekkel küzdő, illetve a hátrányos helyzetű gyermekek diagnosztikus, fejlesztő és terápiás ellátását végzi.
A kézikönyvet, amelyet a neveléstudomány és a pedagógusképzés jeles képviselői írtak, egyaránt haszonnal forgathatják az ismereteiket bővíteni kívánó gyakorló pedagógusok, doktoranduszhallgatók, valamint a mesterség alapjaival ismerkedő pedagógusjelöltek.
A kötet a minden fogyatékosságra érvényes közös pszichológiai jelenségeket igyekszik elsősorban bemutatni. Céltudatosan tágítani kívánja azt a felfogást, hogy a gyógypedagógiai pszichológia a fogyatékos személy pszichológiája.
Ez az egyetemi tankönyv az 1998-ban megjelent és a hallgatók generációi által használt, azonos című tankönyv teljes körű átdolgozásával jött létre. A tankönyv az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának szakmai irányításával készült mindazon hallgatók számára, akik a Gyógypedagógia szak keretében a Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon folytatják tanulmányaikat a hazai egyetemeken. A tankönyv ennek a szakiránynak a legkorszerűbb alapismereteit tartalmazza.
Michael Galuske könyve a szociális munka 20. századi történetét mutatja be a módszerek felől közelítve; a legtöbb német szociálismunkás-képzésben alaptankönyvként használják. Hiánypótló, hiszen a szociális munka szakirodalmában kevés olyan mű van, amely rendszerezve mutatja be a módszereket, azok elméleti beágyazottságát, így adva teljes képet a szociális munka – főleg a 20. század második felében történt – fejlődéséről.
A szociálpszichológia alapművének tekintett könyv bővített, javított kiadása – amelyet Elliot Aronson a fiával írt – olvasmányos összefoglaló a társadalom-lélektan legizgalmasabb jelenségeiről. Megismertet az előítéletek, a diszkrimináció, a propaganda, a háború, az elidegenedés, az agresszió, a társas kapcsolatok és a társadalmi feszültségek hátterével.
Ezzel a rövid összefoglaló könyvvel nem célom, hogy teljes körű ismeretséget szerezzenek a betegségekről, de kell, hogy legyen egészségügyi intelligenciájuk, mert szervi bajban, egészségkárosodásban szenvedőket tanítanak, gondoznak, ezért szükségük lesz hivatásuk kiteljesedéséhez alapvető tájékozottságra az ember betegségeivel kapcsolatban. (a szerző)
A Mosoly Alapítvány módszertani kiadványsorozatának első kötetét a gyógyító terápiás történeteknek és meséknek szenteltük. Olyan történeteket válogattunk a könyvbe, melyeket traumát átélt gyerekeknek mesélhetnek a szülők vagy a különböző területről érkező szakemberek.
Könyvünk célja, hogy összefoglalja azokat a hatásokat, amelyek a fiatalabb korosztályt érik az okoseszközök használatakor. Elsősorban szülők, iskolai és óvodai pedagógusok számára ajánljuk, hogy elősegíthessék a gyermekek és serdülők megfelelő okoseszköz-használatát, csökkenjenek a használattal együtt járó potenciális veszélyek.
A szerző pszichopedagógus, gyermekterapeuta, aki a saját praxisából hozott tanulságos példákkal szemlélteti, hogy problémáinkkal nem vagyunk egyedül, és még a legreménytelenebb, legérthetetlenebb helyzetekre is van megoldás…
Alain Louyot könyvének szereplői nem csak rajzfilmekből, számítógépes és videojátékokból ismerik a háborút, az ölést és a fegyvereket. A könyvben orvos, pszichológus, tábornok és szülő vall a gyermekkatonák lelki sérüléseiről, amit egy életen át hurcolnak magukkal.
A tananyag az emberi szervezet molekuláris, sejtes felépítését, szemmel nem látható, érzékszervekkel elvétve észlelhető biológiai, biokémiai, élettani működéseit foglalja magába. A humánbiológiai ismeretek kiegészítik a funkcionális anatómia tantárgyat a sejtek „építő” anyagainak, a működéseknek, a funkciók szabályozásának, a szervezet egészét összehangoló folyamatoknak a feltárásával.
A Mosoly Alapítvány módszertani kiadványsorozatának ezt a kötetét a terápiás hatással bíró népmeséknek szenteltük. Olyan történeteket válogattunk a könyvbe, melyeket traumát átélt gyerekeknek mesélhetnek a szülők vagy a különböző területekről érkező szakemberek.
Ebben a könyvben annak bemutatására vállalkozunk, hogy milyen különböző elképzelések léteznek a mai Magyarországon arról, hogy mi is a család. A lehetséges megközelítések közül egyaránt foglalkozunk a lakosság családfogalmaival és a családi élet működésére ható intézmények manifeszt vagy látens család-definícióival, rámutatva a különbségekből eredő lehetséges ütközésekre is.
A könyv két olyan szakember közösen szerzett, széles körű tapasztalatain alapul, akik az iskolai erőszak problémáját számos különböző aspektusból vizsgálták, azzal a célkitűzéssel, hogy minden érintett – a gyermekek, a szülők és a tanárok – számára egyaránt elfogadható megoldásokat találjanak.
A pszichopedagógia az érzelmi- és viselkedési zavarokkal, tanulási- és teljesítményzavarokkal, beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségekkel küzdő gyermekek, fiatalok és családjuk megsegítésével foglalkozik. Könyvünk önálló fejezetekben tárgyalja a pszichopedagógia nagy területeit.
Szücs Marianna több mint egy évtizede kutatja hazánkban az ADHD-val élő emberek és családjaik helyzetét. ADHD-val küzdő gyermekekről szóló kötete után jelen munkája az ADHD-ban érintett felnőttek körében végzett kvalitatív kutatásának eredményeit mutatja be.
Marianne Frostig az egyik élharcosa volt annak, hogy a támogatást igénylő gyermekek pedagógusaik bevonásával képesek legyenek leküzdeni nehézségeiket, és sikeres felnőttekké váljanak. A vizuális feldolgozás folyamatát középpontba állító diagnosztikusan megalapozott terápiás koncepciója az információfeldolgozás komplex rendszerét, az egyéni szükségletekre épülő nevelés kiemelt szerepét állította középpontba.
A szociálpedagógia elméleti és módszertani tudásanyag, amely hagyományosan a társadalomtudományok, a neveléstudomány, a pszichológia, valamint a jog fogalmait, ismereteit és módszertanát ötvözi sajátos, rá jellemző módon. A szociálpedagógia emellett praxis, a segítő munka terepe, mely szorosan épít a pedagógiai-, nevelési-, szociális- és a mentálhigiénés munka gyakorlatára.
A kötetben szereplő tanulmányokból kitűnik, hogy a Mosoly terapeuták nehéz terepen – például gyermekonkológiai vagy akut pszichiátriai osztályokon –, állandóan változó feltételek mellett dolgoznak, mely munkamód nagyfokú improvizációs és alkalmazkodóképességet igényel.
Az egyenlő eséllyel hozzáférhető információ készítésének, a könnyen olvasható és könnyen érthető nyelv alkalmazásának a célja, hogy a sztenderd információk megértéséhez magas támogatást igénylő emberek (elsősorban értelmi sérült személyek) másokhoz hasonló módon élvezhessék az olvasást, az emberiség kulturális javaihoz való hozzáférést.