Mozgásfejlődés – mozgásfejlesztés
A mozgásfejlődés a mozgásminta módosulásának lépcsőzetes folyamata, amely az egyén genetikai potenciálján, valamint a megelőző és az új mozgástapasztalatokon alapul, és a szervezet–környezet kölcsönhatásában megy végbe. Átfogja az ember sokrétű mozgásformáinak és mozgáskészségeinek – kúszás, mászás, járás, futás, ugrás, dobás, elkapás, ütés, rúgás – egyéni fejlődését, valamint a kondicionális képességek – erő, gyorsaság, állóképesség, ízületi mozgékonyság –, illetve a koordinációs képességek – kinesztetikus differenciáló-, téri tájékozódó-, mozgásátállító-, ritmus-, egyensúlyozó képesség stb. – kialakulását. Az ember motoros fejlődéséhez tartoznak azok a differenciált és összetett mozgásformák is, amelyek a sportbeli képzés folyamán, vagy a hivatással összefüggő motoros tevékenység kapcsán alakulnak ki.
Gaál Sándorné új könyve útmutatás a pedagógiai gyakorlat számára az alapprogram mozgásfejlesztésre vonatkozó irányelvei és a 3–7 éves korú gyermekek körében végzett kutatások eredményei közötti összhang megteremtéséhez, a gyermeksport előkészítéséhez és megalapozásához – az óvodai nevelés cél- és feladatrendszerével egységben.
Mit tegyünk 25–30 gyerekkel, vegyes korcsoportban, tornaszoba hiányában, esetlegesen több problémás gyerekkel? Hát azt, amit igazán szeretnek: játsszunk, mozogjunk és meséljünk! Használjuk ki a játék adta lehetőségeket, a szerepjátszást, a dramatikus játékok erejét, a mesét – mindezt a mozgásfejlesztés érdekében!
Mesés mozgás című sorozatunk tavaszi kötetében – hasonlóan az őszi és téli részekhez – óvodai környezeti témára épített mindennapos testnevelést fűztünk meseláncba. Miért ajánljuk a mesés mozgásos tanulást? Mert figyel az aktualitásokra, a környező világ befogadásának témaköreire, a hagyományokra, a jeles napokra – úgy, hogy közben mozgunk, tanulunk és játszunk is.
A Mesés mozgás őszi kötete után itt a következő könyvünk, mely a téli mindennapos testnevelés anyagát öleli fel, mesekeretbe foglalva. Miért ajánljuk a mesés mozgásos tanulást? Mert figyel az aktualitásokra, a környező világ befogadásának témaköreire, a hagyományokra, a jeles napokra – úgy, hogy közben mozgunk, tanulunk és játszunk is.
A könyv 10 éves kutatómunka tapasztalatának összegzése, 4 teljes óvodai év testnevelés foglalkozásainak ütemezése, mely a 3-7 éves korosztály mozgásfejlesztéséhez nyújt segítséget. A leírt foglalkozások mind a mozgásanyag, mind a fejlesztő feladatok tekintetében egymásra épülnek.
A gyűjteményben található csaknem másfélszáz játék számos lehetőségét kínál a szociális és mentális érettség, a gondolkodás, a térérzékelés, a nagy- és finommozgások játékos fejlesztésére.
Szerkezetében változatlanul, de bővebb tartalommal jelent meg Dr. Farmosi István Mozgásfejlődés című könyvének negyedik kiadása. Az óvóképzők, tanítóképzők és az általános iskolai tesnevelőtanár-képzés szakkönyve, továbbá a gyakorlatban tevékenykedő szakembereknek – pedagógusoknak, edzőknek, sport- és gyermekorvosoknak – nyújt hasznos ismereteket.
A kötet a bölcsődei nevelés és gondozás egyik legfontosabb területének kidolgozásával a már gyakorló csecsemő- és kisgyermeknevelőknek, a képzésben résztvevőknek és a szülőknek nyújt segítséget. A mozgásfejlődést és -fejlesztést átfogóan, több szempontú megközelítéssel dolgozza ki a 0-3 éves korosztályra, különös tekintettel a bölcsődébe kerülés utáni időszakra.
A könyv segítő szakmai ismeretanyagot kíván átadni az óvodás korú gyermekek harmonikus fejlesztésével foglalkozó óvodapedagógusok számára.