Montessori-pedagógia
Maria Montessori (1870–1952) olasz orvos, pedagógus és pszichológus pedagógiájának lényege a kimondott szeretet és a bizalom, amit a gyermekekbe vetünk. A hit abban, hogy a gyermek önállóan el tudja végezni mindazt, amire koránál, fejlettségi szintjénél fogva képes. Hisszük, hogy a gyermek saját személyes, individuális lényének okán, pusztán belső motivációján alapulva (ahogyan a játék is) képes önmaga tanítómesterévé válni.
A Montessori-pedagógia nem a tekintélyre alapozza a nevelői hatást, mert azt nem tekinti hatékonynak, hanem ötletes fejlesztő módszerekre. Ehhez motiváló, az érzékszervi fejlődést kreatívan támogató játékos eszközöket dolgoztak ki a gyermeket számára, és olyan módon építették fel a környezetét, hogy az mindenben a gyermek sajátosságaihoz igazodjon.
A kötet feladatai a világ, a természet megismerését segítik. Egyben utat mutatnak a tapasztalati tudás megszerzéséhez, a belőle megszerezhető tudás kialakításához. A felnőtt szerepe most sem más, mint az útmutatás, a mintaadás és az érdeklődés felkeltése. Minden további lépés a gyerek dolga.
Amikor egy baba világra jön, természetes, hogy telve vagyunk várakozással – féltve óvjuk őt, és gondoskodunk róla. Ezek mellett fontos az is, hogy békés, nyugodt környezetet teremtsünk a számára, bátorítsuk felfedezőkedvét, fejlesszük figyelmét, és megtanítsuk koncentrálni. A Maria Montessori pedagógiáján alapuló könyv ötleteket és gyakorlatokat ajánl a szülőknek a születéstől a baba 15 hónapos koráig.
A kötetből világosan kiderülnek a Montessori-módszer alapelvei és azok gyakorlatba ültetésének lehetőségei a gyermek különböző fejlődési szakaszaiban. A kulcsfontosságú gondolatok kiemelésével segítséget nyújt a gyakorló szülőknek, bölcsődei gondozóknak, óvónőknek, tanítónőknek és tanároknak saját gyakorlatuk átgondolásához. Továbbá hasznos olvasmány a gyermeknevelés területén tanulmányokat folytató leendő szakemberek, azok képzői, tanácsadók és iskolavezetők számára.
A Montessori-szemléletmódban fontos a fejlődést támogató környezet létrehozása, amely örömteli együttlétre és önálló felfedezésre egyaránt lehetőséget ad. A könyv a kisgyermek életszakaszai – csecsemőkor, tipegőkor és óvodáskor – és az egyes helyiségek szerint sorra veszi, hogyan alakíthatunk ki olyan tereket és szokásokat, amelyekkel nemcsak gyermekünk önbizalmát, függetlenségét és tudásvágyát erősítjük, hanem ahhoz is hozzájárulunk, hogy kölcsönös tiszteletben, harmonikusan élhessünk együtt.
Bármilyen intézménybe jár is a gyermekünk, a Montessori-szemléletmóddal kölcsönös odafigyelésen, elfogadáson és tiszteleten alapuló környezetet alakíthatunk ki otthonunkban. Az elismert Montessori-pedagógusok olyan szokások megalapozásában segítenek, amelyeket – a reggeli készülődéstől kezdve a házimunkán, az étkezéseken és a kirándulásokon át a lefekvésig – minden korosztálynál, a családi élet legkülönbözőbb területein alkalmazhatunk.
B. Méhes Vera könyve megismertet a gyermeki játék általános jellemzőivel, tárgyi és személyi feltételeivel. Taglalja a játékfajták sajátosságait, s az óvónők kapcsolódó tennivalóit. Kitér az óvónő–szülő kapcsolatra, a „közös gyereknevelés” összehangolásának tennivalóira. Teszi mindezt úgy, hogy elméleti megállapításait számos gyakorlatból vett példával illusztrálja és támasztja alá.
A kötet a születéstől egészen 6 éves korig kíséri a gyerekek fejlődését, bemutatja a másfél évszázados múltra visszatekintő Montessori-módszert, és rengeteg praktikus tanáccsal látja el a szülőket. A könyv szerzője Tim Seldin, a Montessori Alapítvány elnöke.
A Montessori baba Maria Montessori nevelési elvei alapján mutatja be, hogy neveljük szeretettel, tisztelettel, megértéssel és bámulatos nyugalommal a kisbabánkat az első életévében. Gyakorlatias javaslatok százait tartalmazza, amelyek segítenek az olvasónak, hogy megértse, mi történik a kisbabájával, és hogy támogathassa tudatos jelenlétével a baba tanulását és fejlődését.
Simone Davies tanácsai segítségével békés és nyugodt hangulatot teremthetsz otthonodban, és így a kis, bölcsis „gézengúzzal” az életet nem fárasztó feladatok sorozatának, hanem a felfedezés és kíváncsiság boldogító időszakának élheted meg. A Maria Montessori elveire épülő több száz gyakorlati ötlet segítségével ráébredhetsz, hogyan táplálhatod a kicsik természetes kíváncsiságát: a picibe vetett bizalomtól a rácsodálkozás élményének erősítéséig.
A pedagógus és a szülő feladata a gyermek élni segítése, a szabad önfejlődés lehetőségének megteremtése, ennél fogva elengedhetetlen, hogy e pedagógiának legalább egy töredékét jobban megismerjék a magyar szülők és nevelők is.
A nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején megjelentek Magyarországon a nyugat-európai reformpedagógiák, megnyílt az első Waldorf-óvoda Solymáron, szárnyaikat bontogatták az alternatív programok, indultak Montessori- és Freinet-osztályok. Színessé vált az iskola világa!