Matematikai nevelés
A matematika mindenhol jelen van az életünkben, és az óvodás gyerekek életében is. Ahhoz, hogy megtaláljuk, tudnunk kell, hogy mit és hol keressünk. A gyerek legkedvesebb időtöltése a játék, ami számtalan lehetőséget biztosít a matematikai tapasztalatok megszerzésére. Ahogy mi magunk használjuk a mindennapi életünk során a matematikát, úgy fedezi fel a gyerek is, környezetének megismerése folyamán. Az óvodai matematikai nevelés az óvodai nevelés része, hozzájárul a gyermeki személyiség alakulásához, a képességek fejlesztéséhez, alapot biztosít az iskolai tanuláshoz.
A könyv megmutatja, hogyan lehet beépíteni, cselekedtetve, tapasztalatok útján, játékosan észrevétlenül „megtanítani”, megszerettetni a 3-7 éves korosztállyal a matematikát. A havi ütemterv pedig sok jó ötletet ad, mert így a játékba beágyazva fejlesztik tudatosan az óvodáskorú gyermekeket.
Az iskolát kezdő gyermekek számolási készségének fejlettségében években mérhető egyéni különbségek vannak. Az elemi számolási készség játékos módszerekkel mind óvodában, mind iskolában eredményesen fejleszthető.
A DIFER fejlesztőfüzetek célja, hogy biztosítsa az iskolába készülő vagy az iskolát kezdő kisgyermekek különböző részképességeinek (írásmozgás-koordináció, elemi számolási készség, téri orientáció) egyéni fejlesztéséhez szükséges gyakorlatokat.
Módszertani kézikönyv a gyermekek matematikai tapasztalatszerzésének óvodai lehetőségeihez, gyakorlati megközelítésben. A kötet eligazít az alapprogram szerint történő matematikai tapasztalatszerzés mindennapi lehetőségeiben, a matematikai szakmai fogalomhasználat értelmezésében, és játékos ötleteivel, módszertani ajánlásaival segíti a tudatos felkészülést.
A tevékenységekben megvalósuló tapasztalatszerzés tervezhetősége a mindennapi nevelőmunkában. A könyv ezt a tervezői ívet mutatja be, de nem időzik a nevelési tervek bemutatásával, hanem csak a tevékenységek tervezésével foglalkozik (tanulási tevékenységek). A közölt tervek kiegészítése kötelező az óvodapedagógus számára.
Matematikai gondolkodás fejlődését segítő munkafüzet 5-7 éves gyermekek számára. (Útmutatásokkal a feldolgozáshoz.) Az óvodás korú gyermek számára a matematikai tapasztalatok szerzésének lehetősége minden tevékenységében, így a mesehallgatás során is megmutatkozik, és azok megtapasztalása természetes módon átélhető a gyermekek számára. Ebben a kötetben Körmöci Katalin a mesét választotta a matematikai tapasztalatszerzés és a matematikai gondolkodás fejlődésének elősegítésére.
A napirendi tevékenységek folyamatában megnyilvánuló problémamegoldó gondolkodást és matematikai képességek fejlődését segítő lehetőségek. A kötet kijelöli az óvodapedagógus feladatát, hogy hogyan tegye lehetővé a gyermekek számára a környezet tevékeny megismerését, és folyamatosan biztosítson spontán és szervezett tapasztalat- és ismeretszerzési alkalmakat.
A gyermeknek a szöveges példák megoldásához a neki megfelelő absztrakciós utat kell bejárnia, a konkréttól az elvontig. E cél megvalósításához különböző tárgyakon kívül erre a hiánypótló füzetre van szükség, amelynek első része az összeadással és kivonással foglalkozik.
A gyermeknek a szöveges példák megoldásához a neki megfelelő absztrakciós utat kell bejárnia, a konkréttól az elvontig. E cél megvalósításához különböző tárgyakon kívül erre a hiánypótló füzetre van szükség, amelynek második része a szorzással, osztással, összetett feladatokkal foglalkozik.
Ezt a könyvet óvónőknek, általános iskolai pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, pszichológusoknak (elsősorban iskolapszichológusoknak) ajánljuk.
A feladatok a matematikai, téri-vizuális és a nyelvi-fogalmi gondolkodást fejlesztik, emellett fejlődik általuk a gyerekek megfigyelő- és koncentrációs készsége, absztrakciós és behelyettesítő-képessége, képzelőereje, illetve nyitottsága a különböző típusú probléma- és feladathelyzetekre.
Kézikönyvünk elsődlegesen a matematikáról és a játékról szól. Egyrészt módszertanként segíti a leendő pedagógusok gyakorlati munkáját, másrészt a korszerű nevelési program szellemiségével segíti a gyakorlatban helytálló óvodapedagógusok munkáját.
Perlai Rezsőné színes, felhívó jellegű illusztrációkkal, színes ábrákkal készült könyve sokféle játékot, játékos megoldást tartalmaz. Alapötleteket ad, amelyek bővítése, általuk újak kitalálása nyitottságot jelent gyereknek, pedagógusnak, szülőnek egyaránt.
A könyv jól használható óvodában, iskola előkészítőben, a fejlesztő-, logopédiai- és az általános iskola 1. osztályaiban, illetve diszkalkulia terápia során alsó tagozatban.
A könyv jól használható óvodában, iskola előkészítőben, a fejlesztő-, logopédiai- és az általános iskola 1. osztályaiban, illetve diszkalkulia terápia során alsó tagozatban.