Kommunikáció, retorika
A kötetben összegyűjtött írások többsége a kulturális antropológia módszereit felhasználó esettanulmány – azaz mindegyik mögött interjúk, felmérések, megfigyelések egész sorozata áll.
A Tinta Könyvkiadó a „Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához” sorozat 99. kötetében az ELTE BTK Alkalmazott Nyelvészeti Tanszéke és a Kodolányi János Főiskola által 2008 októberében Budapesten közösen rendezett tudományos nyelvészeti konferencia előadásait adja közre.
Bár maga a rituális modell meglehetősen sokat emlegetett a magyar kommunikációs szakirodalomban is, ám átfogó monográfia még nem született a témában. A kötet ily módon hézagpótlásra vállalkozik a magyar nyelvű szakirodalmi kínálatban.
Az emberi szellem működésének három összetevőjét, az érzelmeket, a gondolkodást és a kommunikációt, illetve ezek összefüggéseit mutatja be Bärnkopf Zsolt könyve. A könyv fejezeteihez feladatok, kérdőívek is tartoznak. Ezek segíthetnek tisztázni a magunkról kialakult, kialakított képet, és megkönnyítik, hogy ezen érdemben változtatni tudjunk.
Hernádi Sándor népszerű, számos kiadást megért könyve a nyelvművelés egyik legfontosabb ágát, a beszédművelést ismerteti meg az olvasóval. A jelenségeket, törvényszerűségeket írott szövegek segítségével mutatja be, mégpedig a legnagyobbak – többek között Kosztolányi Dezső, Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes, Kányádi Sándor – művei révén.
A beszédtechnika eredményes javításához személyes motiváció és ambíció kell! Beszédünk állandóan változik, változtatható, tehát egyre jobban tökéletesíthető. A beszédtechnika célja, hogy mindenki számára könnyen érthető, tiszta beszédet hozzon létre. Élettani szempontból a beszéd a finom, jól koordinált, apró mozgások sorozata. A beszédtechnikai tanulás folyamatos gyakorlást igényel.
A deepfake olyan médiatartalom, amellyel ma már bárhol találkozhatunk, anélkül megszokva jelenlétét, hogy többet és mélyebben gondolkodnánk róla. Tanulmánykötetünk az utóbbiban, a deepfake pontosabb megismerésében támogatja az Olvasót. Magyar nyelven és a régióban elsőként olyan írások összefoglaló könyve ez, amely a deepfake jelenség egészéről és részleteiről is naprakész képet ad.
A könyv nemcsak előadóknak, szónokoknak szól, hanem mindenkinek, aki gyakran kénytelen nyilvánosan megszólalni. A közszereplés nagy felelősséggel jár; nem árt, ha ismerjük magatartásunk hatását. Ezért előzi meg a gyakorlatokat elméleti fejtegetés. Itt megismerkedhetünk azokkal az általános tudnivalókkal, amelyeket a modern kommunikációelmélet az utóbbi évtizedekben feltárt.
Montágh Imre az 1970-es években ebben a művében gyermekek számára gyűjtötte össze, módosította és rendszerezte a beszédtechnikai és kommunikációs gyakorlatokat, amelyeket most ismét megjelentettünk.
A tudományos élet médiumokban megszólaló szakértői bizonyára szakterületük kiválóságai, de legtöbbjük sajnos közel sem lebilincselő előadó. Kétségtelen, hogy sem igyekezet, sem ádáz akarat nem pótolhatja a verbális tehetség magas fokát, nem mindenkiből lesz sziporkázó szónok, de szorgalommal csaknem mindenki fejlesztheti szóbeli előadó-képességét. Különösen fontos lenne, hogy a nyilvánosság előtt szereplők megtanulják az igényes magyar beszédet. Közönség elé csak teljes szakmai vértezetben és beszédkészséggel volna szabad lépni. Aki ilyen foglalkozást választ vagy ilyen szerepet vállal, attól elvárható, hogy tudatosan fejlessze ebbéli képességeit.
A kötet középpontjában Jókai műveinek retorikai szempontú elemzése áll, a retorika rendszere szerint haladva: inventio, dispositio, elocutio; azaz érvelés, szerkezet, stílus.
Ez a könyv az ápolóhallgatóknak szól, akik az tanulják, hogyan lehet segítő kapcsolat keretében eredményesen kommunikálni. Bepillantást kaphatnak a betegekkel és a munkatársakkal folytatott interakció humanisztikus megközelítésmódjába.
„Nem lehet nem kommunikálni” – e kommunikációs alaptételként számontartott kijelentés nem jelenti azt, hogy kommunikációs ismereteinket ne lehetne bővíteni, kommunikációs kompetenciánkat ne lehetne fejleszteni; ebben kíván segítséget nyújtani a jelen kötet.
Dezsényi Péter új kötete igazi csemege a kommunikáció szűkebb értelemben vett szakembereinek ugyanúgy, mint a széles olvasóközönségnek.
A Magyar értelmező alapszótár diákoknak egynyelvű értelmező szótár, megmagyarázza, értelmezi a szavakat, azaz megadja a jelentésüket, bemutatja a használatukat. A szótár a magyar nyelv gerincét alkotó leggyakoribb 2000 szót dolgozza fel. A mindennapi beszédben használatos alapszavak, a magyar nyelv leggyakoribb és legfontosabb szavai találhatók meg benne.
Gyakran nem az okozza a bajt, amit mondunk, hanem az, ahogy mondjuk. Ez a könyv arra keresi a választ, hogy a beszélgetőpartnerek kölcsönös odafigyelése és jóindulata esetén is miért siklik félre sokszor egy beszélgetésünk, és ennek következtében, hogy mehet tönkre a kapcsolatunk a párunkkal, barátunkkal vagy munkatársunkkal. A nyelvészet világába most először bepillantó nyelvszakos egyetemistáknak különösen hasznos olvasmány.
A szerző könyvével bevezet a közlésformák rejtelmeibe. Ráirányítja a figyelmünket a másik tekintetére, arckifejezésére, mozdulataira. Kinyitja a fülünket a hangszínekre. Meg akar tanítani arra, hogy mi van a szavak mögött. (Idegen szóval élve: metakommunikációs ismereteket közöl.)
A Mondjuk helyesen! című kötetből nemcsak elsajátítani könnyű a helyes kiejtést, de a mondattípusok szerint felosztott fejezetek rövid írásai szórakoztatva mélyítik el az olvasók történelmi, biológiai, csillagászati, földrajzi, kémiai vagy épp tipográfiai ismereteit. Elengedhetetlen segédeszköz a Kazinczy-versenyre készülő diákok számára
Wacha Imre könyve közérthető módon ismerteti a „szavakon túli” kommunikáció számos eszközét. A könyv érdeme, hogy gyakorlati tanácsokat is ad.
Ennek a kötetnek az alapgondolatát a Gutenberg-galaxis közeli végét jövendölő – néha eltúlzottnak, máskor viszont éppenséggel nagyon is megalapozottnak tűnő – jóslatok adták. Van ugyanis ezekben a jóslatokban valami közös: nem mondják ki világosan, mi is ér véget a mainzi nyomdászról elnevezett „galaxissal”.