Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek
Az Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek az általános, illetve a középiskolák tanárainak és diákjainak készültek. Az anyanyelvi kompetenciának – az ún. kulcskompetenciák egyikének – a kialakítása nagyrészt az iskolai évekre tehető. Ennek sokoldalú fejlesztése valósítható meg a sorozat füzeteinek révén, melyek közül többet a felsőoktatásban tanuló magyar szakos hallgatók is haszonnal forgathatnak a tanulmányaik során.
Ez a füzet A magyar helyesírás szabályai 12. kiadásának A kis és nagy kezdőbetűk, valamint A tulajdonnevek írása című fejezeteiben megfogalmazott szabálypontok tartalmi elmélyítéséhez és gyakorlásához kíván segítséget nyújtani.
A munkafüzet A magyar helyesírás szabályai 12. kiadásának Az írásjelek című fejezetében megfogalmazott szabálypontok tartalmi elmélyítéséhez és gyakorlásához kíván segítséget nyújtani. A 30, több elemből álló gyakorlatot tartalmazó munkafüzet elkészítését az tette szükségessé, hogy az írásjelek használatában igen nagy a bizonytalanság a diákok, s hozzátehetjük, a felnőttek körében is.
Ez a füzet A magyar helyesírás szabályai 12. kiadásának A különírás és az egybeírás című fejezeteiben megfogalmazott szabálypontok tartalmi elmélyítéséhez és gyakorlásához kíván segítséget nyújtani.
Az Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek legújabb tagja a középszintű magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga gyakorlati szövegalkotást kérő feladatának minél sikeresebb teljesítéséhez nyújt segítséget. Ebben a feladatban az érettségizők az alábbi gyakorlati szövegműfajokkal találkozhatnak: motivációs levél, különböző témájú hivatalos levél (pl. panaszos levél), kérvény, továbbá hozzászólás, felszólalás, vitaindító, ajánlás vagy méltatás.
Ez a füzet A magyar helyesírás szabályai 12. kiadásának A hangjelölés című fejezetében megfogalmazott szabálypontok tartalmi elmélyítéséhez és gyakorlásához kíván segítséget nyújtani a diákoknak.
A munkafüzet feladatai áttekintik a hangképzés és a hallás szerveit, bemutatják a magánhangzókat és a magánhangzótörvényeket, a mássalhangzókat és a mássalhangzótörvényeket, továbbá bevezetnek a költői nyelv hangtanába.
A munkafüzet Balázsi József Attila Hasonlatszótár. A magyar nyelv régi és új szóláshasonlatai című, a Tinta Könyvkiadónál 2017-ben megjelent szótárának anyagára épül. Balázsi József Attila, a mű szerzője nyelvész, nyelvtanár, kutatási területe a frazeológia, etimológia és lexikográfia.
Helyesírási munkafüzetünk a 3. évfolyamon tanított igéhez, főnévhez és melléknévhez kapcsolódó helyesírási ismeretek gyakorlásához kíván segítséget adni. Az egyes szófajokon belül hangjelölési, toldalékolási, mondatalkotási, nyelvhelyességi feladatok sorakoznak.
Helyesírási munkafüzetünk a 4. évfolyamon tovább bővíti az igéhez, a főnévhez és a melléknévhez kapcsolódó korábbi helyesírási ismereteket, s kiegészíti őket a névutó, a számnév és a személyes, a mutató, valamint a kérdő névmásokra vonatkozókkal. A szófajtani fejezetek után a szószerkezetek helyesírását gyakoroltatja a munkafüzet. Ráirányítja a tanulók figyelmét az egybe- és a különírt formák jelentésbeli különbségére, továbbá az összetett szavak elválasztási szabályára is.
A Helyesírási munkafüzet a 6. évfolyam részére elsősorban az írásbeli nyelvhasználatát, helyesírását formálja, segíti annak ellenőrzését. Ajánljuk a diákoknak, szülőknek, tanároknak egyaránt, hiszen mind az iskolai, mind az otthoni, egyéni munkához hasznos segítséget nyújt.
A Helyesírási munkafüzet a 7. évfolyam részére változatos feladatokkal és gyakorlatokkal formálja, erősíti a diákok írásbeli nyelvhasználatát. A fejezetek végén található Tudáspróbák kiváló eszközei az önellenőrzésnek, a Tollbamondások pedig különböző hosszúságú, ismeretterjesztő szövegeket kínálnak. A munkafüzet alkalmas mind az önálló munkára, mind iskolai használatra, ezért ajánljuk pedagógusoknak, szülőknek, diákoknak egyaránt.
A Helyesírási munkafüzet a 8. évfolyam részére elsősorban az írásbeli nyelvhasználatát, helyesírását formálja, segíti annak ellenőrzését. Ajánljuk a diákoknak, szülőknek, tanároknak egyaránt, hiszen mind az iskolai, mind az otthoni, egyéni munkához hasznos segítséget nyújt.
A Helyesírási munkafüzet az 5. évfolyam részére elsősorban az írásbeli nyelvhasználatát, helyesírását formálja, segíti annak ellenőrzését. Ajánljuk a diákoknak, szülőknek, tanároknak egyaránt, hiszen mind az iskolai, mind az otthoni, egyéni munkához hasznos segítséget nyújt.
A több mint 120 feladatot tartalmazó munkafüzet változatos formában segíti a j hang helyes jelölésének elsajátítását, a helyesírási készség fejlesztését, emellett pedig az anyanyelvi nevelés más területein való jártasságok magasabb szintre emeléséhez, valamint a nyelvi és kulturális ismeretek bővítéséhez is hozzájárul. Minden korosztálynak lehetővé teszi az önálló ismeretszerzést és anyanyelvi kompetenciájuk fejlesztését.
A munkafüzetet a szerzők úgy állították össze, hogy a feladatok megoldásával bővüljenek a diákok ismeretei a közmondásokról. Elsősorban a diákoknak ajánljuk, az általános iskola 4. osztályától, hogy elmélyítsék tudásukat, valamint pedagógusoknak, hogy ötletet merítsenek a tanórák gazdagításához, színesítéséhez. Azonban bárki számára izgalmas lehet, aki szeretné felmérni tudását vagy bővíteni ismereteit.
A több évszázados közmondások gazdagítják nyelvünket. Mondanivalónkat azonban csak akkor színesíthetjük velük, ha jól ismerjük őket. A Közmondásteszt munkafüzetben 15 tematikus csoportban 27 olyan feladat található, amelyek a közmondások alakjának, jelentésének és eredetének ismeretét mérik fel.
A munkafüzetben található 40 feladatsor segítségével – melyek mindegyike 13+1, összesen 560 elgondolkoztató kérdést tartalmaz – hatékonyan fejleszthetjük beszédkészségünket, bővíthetjük szókincsünket.
A Mondatelemzési feladatok 1. a középiskolások, érettségizők és a felsőoktatásban tanulók számára készült, a nyelvi szintek közül a mondatokkal foglalkozik. A téma nagyon sokrétű, ezért az anyagot két részre bontottuk: az első füzetben a mondategységgel (egyszerű mondatok és az összetett vagy többszörösen összetett mondatok tagmondatai) kapcsolatos gyakorlatok találhatók, a másodikban az összetett és többszörösen összetett mondatok.
A mondatokkal kapcsolatos munkafüzeteknek a második kötetét vehetik kézbe a magyar nyelv és irodalomból emelt szintű érettségire, illetőleg a felsőfokú tanulmányokra készülő diákok. Az első füzetben az egyszerű mondatokat és az összetett mondatok tagmondatait vizsgáltuk, a másodikban az összetett és többszörösen összetett mondatok felépítése kerül sorra.
A közel 50 feladatot (feladatonként átlagosan 8-10, valamilyen szempontból elemzendő egyszerű vagy összetett mondatot) és megoldásukat magában foglaló munkafüzet elsősorban középiskolások számára készült, de haszonnal forgathatják az általános iskola felső tagozatos diákjai is.