Képzők és képzettek
Paraméterek
Szerző | Németh Nóra Veronika |
Cím | Képzők és képzettek |
Alcím | Pillanatfelvételek a 21. század tanárképzéséről és tanárairól |
Kiadó | Belvedere Meridionale |
Kiadás éve | 2014 |
Terjedelem | 262 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5372 15 5 |
Eredeti ár:
2.756 Ft
2.618 Ft
Online kedvezmény:
5%
A kötet írásainak egyik csoportja a domináns téma rendszerszintű szakmapolitikai fejleményeit, a másik a különböző témájú, intézményszintű fejlemények körét tárgyalja. |
|
|
Leírás
Ha érvényesnek fogadjuk el azt a megállapítást, hogy az iskola társadalmi környezetét mindazok a családok alkotják, akiknek gyermekei az adott iskolába járnak, jártak vagy járni fognak, akkor egyértelműen relevánsnak tekinthetünk egy olyan gyűjteményes kötetet, amelyben az írások zömének témája a pedagógusképzés/tanárképzés és továbbképzés (Bordás A., Chrappán M. – Pusztai G., Stark G., Zoller K., Márkus E. – Rácz I. – Erdei G). A kötet többi tanulmánya pedig valamilyen nézőpontból az iskola világának és szereplőinek, „aktorainak” különböző jellemzőinak, megnyilvánulásainak vizsgálatát teszi elemzése tárgyává. Azaz, hol a tanárság mint szakmai réteg társadalmi státusának kérdésköréről (Fónai), tanárok vélekedéseiről az IKT világ fejleményeire vonatkozólag, annak lehetőségeiről és (esetleges) kockázatairól (Buda A. – Bedő – Lévai), az iskolai zaklatás fel zaklató életvilágáról, dinamikájáról és meglepő megnyilvánulásairól (Buda M.), a hallgatói elkötelezettség (ki)alakulásának és változásainak dinamikájáról (Kovács E., Jancsák Cs.) vagy az anyanyelvi nevelést érő kihívásokról és annak tanárképzési vonatkozásairól (Nagy) szólnak.
Úgy is fogalmazhatunk, hogy tematikailag az írások egyik csoportja a domináns téma rendszerszintű szakmapolitikai fejleményeit, a másik a különböző témájú, intézményszintű fejlemények körét tárgyalja. Olyan mozaikképet kaphat tehát az olvasó a kötettől, amely legjobb darabjaiban jó minőségű, gazdagon dokumentált és elmélyült reflexióval kísért írásokat ajánl föl olvasóinak.
Lektor: Szabó László Tamás
Tartalom
ELŐSZÓ
CHRAPPÁN MAGDOLNA–PUSZTAI GABRIELLA: A továbbképzés és a doktori képzés várható szerepe a tanári pályamodellben
FÓNAI MIHÁLY: A tanárok státuszvesztése a kilencvenes és a kétezres években
STARK GABRIELLA MÁRIA: Pedagógusképzés Romániában: a pedagógiai líceumi oklevéltől a bolognai MA/MSc oklevélig
ZOLLER KATALIN: Pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének megjelenítése a román oktatáspolitikában
MÁRKUS EDINA–RÁCZ ILDIKÓ–ERDEI GÁBOR: A pedagógus-továbbképzések
Magyarországon, különös tekintettel az informatika területére
BUDA ANDRÁS–BEDŐ ANDREA–LÉVAI DÓRA: Omnia Mutantur
BUDA MARIANN: Durva fiúk – szelíd lányok? Iskolás lányok zaklató viselkedése
CEGLÉDI TÍMEA: Oktatói szerepek a debreceni szakkollégiumokban
KOVÁCS EDINA: Kik maradnak, miért maradnak? A partiumi tanár szakos hallgatók elkötelezettségét befolyásoló tényezők
JANCSÁK CSABA: A tanárképzésben részt vevő hallgatók felsőoktatási életútja a középiskolától a tanári oklevélig
NAGY ZOLTÁN: Változó iskola – változatlan anyanyelvoktatás? A tanárképzés kihívásai az anyanyelvi nevelés értelmezéseinek kontextusában
BORDÁS ANDREA: A szituatív tanulás szerepe a pedagógusok szakmai fejlődésében