Beszédfejlesztés
A nyelvi készségek, a nyelvi (később metanyelvi) tudatosság (életkorilag) megfelelő fejlettségi szintje elengedhetetlen az olvasás megtanulásához, magas szintű elsajátításához, továbbá a tanulási képességek, készségek kifejlesztéséhez, annak önállóvá válásához, vagy akár az idegennyelv-tanulás sikerességéhez.
A játék- és feladatgyűjtemény új kiadása bővíti a készség megismerésének lehetőségét, és még ennél is többet kínál. A fejlesztés tervezése a kiscsoportos óvodáskortól kezdődik és folytatódik az első osztálytól a hatodik osztály végéig. A könyv a DIFER programcsomagot megálmodó és megszervező Nagy József szemléletét követi, célkitűzéseiben arra ráépül, de célközönségében, a mérés felvételi módjában és a kapott adatok értelmezésében már eltér attól.
Kanizsai Dezső, a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola Logopédiai Tanszékének egykori vezetője, az e munkaterületen szerzett, négy évtizedet meghaladó tapasztalatait foglalta össze e könyvben, melyet a gyakorlati beszédnevelés, beszédművelés tankönyvének szánt.
Ha elfogadjuk, hogy a beszéd szimbolikus funkcióval bír az ember életében, mindenféle logopédiai munka pszichoterápiás dimenziót nyer. A terápia végének a kérdése pedig hasonló értelemben vetődik fel, mint egy gyerek pszichoterápiájának a lezárása.
A szerző ismert és elismert szaktekintélye a dadogásnak. Mint pszichoterapeuta és szakíró számos szakcikket publikált hazai és idegennyelvű folyóiratokban.
Közvetlen és tágabb környezetünkben, közéletünkben egyre gyakrabban találkozhatunk súlyos hangképzési és beszéd-rendellenességgel küszködő emberrel. A rendellenességek képzeletbeli rangsorában igen előkelő helyet foglal el a gyermekkori funkcionális dysphonia.
Az Én is tudok beszélni c. képeskönyvünk feladatlapjaival elsősorban a nyelvi késést és nyelvfejlődési zavart mutató gyermekek logopédiai terápiáját szeretnénk segíteni. Kézikönyvünk segítségével a gyógypedagógia más területein dolgozó kollégák is segíthetik tanítványaik fejlődését, módszertani ajánlásai végigvezetnek a képeskönyv feladatlapjain.
A nyelési és foganomáliával társult interdentális ejtés témája a pöszeség anyagának szerves része. Ezt a torzítást szakmai gyakorlatunk korábban igen enyhe, könnyen korrigálható zavarnak könyvelte el, az utóbbi években viszont ezzel ellentétes – néha már pesszimista – nézet terjedt el...
A könyv egy eddig egyedülálló módszernek a rituálinnovatív terápiának dadogó gyerekek, dadogók és hadaró fiatalok kezelésére adaptált változatát és hatékonyságának vizsgálatát mutatja be.
A könyv 6–14 év közötti tipikus fejlődésű gyermekek spontán beszédét vizsgálja több szempontból, a folyamatosság és a szerkesztettség aspektusából. A beszédproduktumok felszínen megjelenő tényezőinek elemzése révén kívánja megismerni a gyermeki beszédprodukció rejtett folyamatait, felmérni a különböző korosztályok nyelvi kompetenciáját, valamint empirikus adatokkal alátámasztani a nyelvi fejlődést.
A Fimota Fejlesztő Füzetek sorozatának a Beszédészlelés és Beszédértés fejlesztő könyvek után az Auditív észlelés teszi teljessé a hallási ingerek feldolgozásának területét.
A beszédészlelési készség kialakításában segít ez a könyv. A gondosan összeválogatott és több szinten elrendezett gyakorlóanyag lehetővé teszi – az iskolakezdéstől egészen a felnőttkorig – a beszédészlelés fejlesztését.
A könyv elsősorban a logopédusoknak, a szakembereken keresztül pedig az artikulációs gondokkal küzdő gyerekeknek nyújt segítséget. A már tapasztalt logopédusok is, de legfőképp a hivatásukkal most ismerkedő, leendő szakemberek részletes módszertani, gyakorlati útmutatót kapnak munkájuk egyik fontos területéhez.
Hernádi Sándor népszerű, számos kiadást megért könyve a nyelvművelés egyik legfontosabb ágát, a beszédművelést ismerteti meg az olvasóval. A jelenségeket, törvényszerűségeket írott szövegek segítségével mutatja be, mégpedig a legnagyobbak – többek között Kosztolányi Dezső, Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes, Kányádi Sándor – művei révén.
A beszéd fejlesztése olyan tevékenység, amelyet akkor is folytatunk, amikor nem is tudunk róla, legalábbis nem szándékosan tesszük. Ez a fejlesztő könyv bárkinek ajánlható; nem árt akkor sem, ha nincs elmaradás vagy zavar a beszédészlelésben és a beszédmegértésben. Ha viszont szükséges, akkor nagyon jó hatású.
A beszédtechnika eredményes javításához személyes motiváció és ambíció kell! Beszédünk állandóan változik, változtatható, tehát egyre jobban tökéletesíthető. A beszédtechnika célja, hogy mindenki számára könnyen érthető, tiszta beszédet hozzon létre. Élettani szempontból a beszéd a finom, jól koordinált, apró mozgások sorozata. A beszédtechnikai tanulás folyamatos gyakorlást igényel.
A beszédtechnika a beszéd akusztikájának a javítására szolgál. Tanulása során részekre szedjük az amúgy automatikusan működő beszédfolyamatot.
A munkafüzet speciális beszédgyakorlatokat tartalmaz a leggyakrabban stroke következtében kialakuló nyelvi zavar, az afázia kezelésére.
A Betűszelídítő feladatgyűjtemény az olvasási problémák megelőzésében vagy a már kialakult nehézség mérséklésében segítheti az alsó tagozatos gyermekek fejlődését. A feladatoknál alkalmazott betűtípus kifejezetten olvasási nehézséggel vagy diszlexiával küzdő tanulók számára készült. A feladattípusok fokozatosan nehezedő szóanyaggal, játékos kihívásokkal és részképességek mozgósításával segítik a komplex fejlesztést.