Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Zöld Szívvel, lélekkel az óvodában

Paraméterek

Sorozat A gyermek mindenek felett álló érdekében
Szerző Orgoványi Anikó – dr. Victor András – Jantnerné Oláh Ilona
Cím Zöld Szívvel, lélekkel az óvodában
Alcím Módszertani és gyakorlati útmutató a zöldszíves természeti neveléssel való azonosuláshoz és a fenntarthatóságra nevelés értelmezéséhez
Kiadó Sprint Kiadó - Óvodai Nevelés
Kiadás éve 2023
Terjedelem 216 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 81595 7 9
Eredeti ár:
3.950 Ft

A könyv szerzői olyan látásmóddal ismertetik meg a kedves olvasót, amely különleges módon képviseli a napjainkban oly fontossá vált értékeket. Ez az egyedülálló szemlélet nem csak a globális klímaváltozás miatt kiemelt fontosságú fenntarthatóságra, a körülöttünk lévő természeti környezet megóvására nevel, de ezen kívül szinte észrevétlenül a gyermek és a vele együtt tevékenykedő felnőtt személyiségét, gondolkodásmódját, érzelmi intelligenciáját is befolyásolja, formálja.

Leírás

A könyv szerzői olyan látásmóddal ismertetik meg a kedves olvasót, amely különleges módon képviseli a napjainkban oly fontossá vált értékeket. Ez az egyedülálló szemlélet nem csak a globális klímaváltozás miatt kiemelt fontosságú fenntarthatóságra, a körülöttünk lévő természeti környezet megóvására nevel, de ezen kívül szinte észrevétlenül a gyermek és a vele együtt tevékenykedő felnőtt személyiségét, gondolkodásmódját, érzelmi intelligenciáját is befolyásolja, formálja. A természettel való azonosulás, a természet csodáihoz, lényeihez való „szelíd” kapcsolódás mellett mintát nyújt felnőttnek, gyermeknek egyaránt az elfogadásra, a természet csodáinak óvatos, beavatkozásmentes felfedezésére, és olyan erkölcsi értékek saját élményen keresztül való megtapasztalására, megtanulására, mint valaminek a megóvása, féltése, az erről való gondoskodás fontosságának tudatosítása, a múlt értékeinek továbbvitele, a társakkal való közös tevékenység, az összefogás erejének megélése stb. Az óvodapedagógusoknak segítséget nyújt az életpályamodell minősítő eljárásában hetedikként szereplő kompetencia értelmezésében, mely az óvodapedagógus környezeti nevelésben mutatott jártasságára, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviseletére és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök átadásának módjára irányul.

A mellékletekben mesék, bábelőadások forgatókönyvei, versek, valamint egy tervezet és egy reflexió található, amely az elméleti háttértudás megszerzése és a Zöld Szív Ifjúsági Természetvédő Mozgalom szemléletének megismerése mellett nagymértékben segíti:

-          a fenntarthatóság jelentésének megértését,

-          a környezettudatos magatartás alakításának gyermekek számára is érthető, átérezhető, azonosulásra ösztönző módon való közvetítését,

-          e szemlélet átadásának, közvetítésének tervezési, szervezési folyamatát,

-          valamint a 7. kompetencia fejlődését segítő pedagógiai munka gyakorlatát.

A három szerző egyike Orgoványi Anikó pedagógus, képzőművész, költő, meseíró, e szemlélet, a Zöld Szív Ifjúsági Természetvédő Mozgalom megálmodója és 1989 óta alapító elnöke, a természetpedagógia, természeti nevelés, természetempátia, szelíd megismerési módszerek megalkotója, aki hosszú évek „szelíd módszeres” tapasztalatait, e szemléletet képviselő meséit, bábozásra tervezett forgatókönyveit, verseit osztja meg az olvasókkal.

A másik szerző dr. Victor András ny. főiskolai tanár, az Arco Kamarazenekar művészeti vezetője, 1990 óta a Zöld Szív mozgalom alelnöke. Az ő nevéhez fűződik több elméleti és gyakorlati módszer kidolgozása, pl. a zseblaborvizsgálat is.

A könyv harmadik szerzője Jantnerné Oláh Ilona, nyugalmazott óvodapedagógus, óvodavezető, innovátor mesterpedagógus, aki a paksi Hétszínvirág Óvoda óvodapedagógusaként, majd vezetőjeként csatlakozott a Zöld Szív mozgalomhoz, és az óvodai csoportjaiban gyakorlatban alkalmazta a zöldszíves alapelveket. Ő ezeket a tapasztalatokat osztja meg e kiadványban a kedves olvasókkal, ezzel is segítve a fenntarthatóságra nevelés szemléletének megértését.

Egy részfejezet, illetve két melléklet erejéig (4.4.1. fejezet, 1-es, 3-as melléklet) Mester Andrea, a dunaharaszti Hétszínvirág Óvoda gyakorló „zöldszíves” óvodapedagógusa is bekapcsolódott e módszertani kiadvány ismeretanyagának bővítésébe. Ő is gyakorlati tapasztalatainak átadásával segíti az óvodapedagógusokat e szemlélet életkorspecifikus közvetítésének átadásában.

Ők mindannyian elhivatott „zöldszívesek”, és elkötelezetten adják tovább e szemléletmódot a gyermekek, pedagógusok, családok körében, a csatolt mellékleteik pedig jól segítik e szemlélettel történő mindennapi pedagógiai munka tervezését, szervezését és megvalósítását.

A Zöld Szívvel, lélekkel az óvodában című kötetet szeretettel ajánlom nemcsak óvodában, hanem az iskolában dolgozó minden kedves pedagógus kollégának is, mert úgy érzem, hogy a „zöldszíves” szemléletmód a felelős jövő alakításának, a természet értékeinek megóvásán, a fenntarthatóságra nevelés kiemelésén túl az erkölcsi normák közvetítésében is gyermekközpontú módon lehet a segítségükre.

 

Hornyán Anna

tanácsadó óvodapedagógiai szakmai lektor, sorozatszerkesztő

 

Sprint Kiadó – Óvodai Nevelés, 2023.

A gyermek mindenek felett álló érdekében–sorozat

Írta: Orgoványi Anikó – dr. Victor András – Jantnerné Oláh Ilona

Sorozatszerkesztő: Hornyán Anna

 

Kapcsolódó témakör:

Óvodai környezeti nevelés

Tartalom

Előszó – könyvajánló (Orgoványi Anikó)

1. Bemutatkozás (Orgoványi Anikó)

1.1. A Zöld Szív megalapítása, a gyökerek

1.2. Mi a Zöld Szív

1.3. A Zöld Szív 10 pontja

2. A Zöld Szív filozófiája, Természetpedagógia, Természeti nevelés (Orgoványi Anikó)

3. A Zöld Szív pedagógiája

3.1. Holisztikus nevelés (dr. Victor András)

3.2. A kicsi Szép (dr. Victor András)

3.3. Szelíd megismerési módszerek (Orgoványi Anikó)

3.4. Művészet és természet (Orgoványi Anikó)

4. A Zöld Szív gyakorlata az óvodában (Jantnerné Oláh Ilona)

4.1. A Zöld Szív szemlélete és a nevelési területekkel való kapcsolata

4.1.1. Egészséges életmódra nevelés

4.1.2. Az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált nevelés, szocializációs képességek fejlesztése

4.1.3. Az anyanyelvi, az értelmi fejlesztés és nevelés

4.1.4. Fenntarthatóságra nevelés

4.1.5. A hetedik kompetencia jelentéstartalma és kapcsolódási pontjai a fenntarthatóságra neveléssel

4.2. A Zöld Szív szemlélete és a műveltségterületekkel való kapcsolata

4.2.1. Játék

4.2.2. Verselés-mesélés

4.2.3. Ének-zene, énekes játék, gyermektánc

4.2.4. Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka

4.2.5. Testi nevelés, mozgás

4.2.6. Külső világ tevékeny megismerése – Matematikai képességek fejlődésének segítése

4.2.7. Munka jellegű tevékenységek

4.3. A gardneri többszörös intelligencia, az óvodapedagógia és a zöldszíves filozófia kapcsolódási pontjai

4.4. A zöldszívessé válás folyamata az óvodában

4.4.1. Hogyan válik egy kisgyermek zöldszívessé a dunaharaszti Hétszínvirág Óvodában? (Mester Andrea)

4.4.2. Hogyan lesz egy óvodásból zöldszíves a paksi Hétszínvirág Óvodában? (Jantnerné Oláh Ilona)

4.5. Zöld Szív napja az óvodában (Jantnerné OIáh Ilona)

4.6. Zöldszíves témahét a Zöld Szív tíz pontja alapján (Jantnerné Oláh Ilona)

4.7. Túrák, séták (Jantnerné Oláh Ilona)

4.8. Táborok (Jantnerné Oláh Ilona)

4.9. Zöldszíves tanösvény az óvodában (Jantnerné Oláh Ilona)

4.10. Madárkert, fűszerkert – gyógynövénykert az óvodában (Jantnerné Oláh Ilona)

5. A Zöld Szíves szemlélethez kötődő jeles napok (Jantnerné Oláh Ilona)

6. A Zöld Szív jellemző tevékenységei (Orgoványi Anikó)

6.1. Védenc választása (Orgoványi Anikó)

6.2. A zöldszíves folyófigyelő program

6.2.1. A kezdetek (Orgoványi Anikó)

6.2.2. A vízvizsgáló hálózat kialakulása (dr. Victor András)

6.2.3. Vízvizsgálatok (dr. Victor András)

6.3. Öreg fa program (dr. Victor András)

6.4. Hagyományok őrzése, népi kultúra (dr. Victor András)

7. Lepke Lapok: Patak-, Erdő- és Mezőprogram (Orgoványi Anikó – dr. Victor András)

8. Zöldszíves diákpályázatok (Orgoványi Anikó)

9. Zöldszíves címek, kitüntetések (Orgoványi Anikó)

9.1. „Zöld Óvoda, Zöldszíves Iskola”

9.2. Hogyan lehet elnyerni a Zöldszíves Óvoda és Zöldszíves Iskola címet

9.3. Mi a különbség a Zöld Óvoda és a Zöldszíves Óvoda, illetve a Zöldszíves Iskola és az Ökoiskola között

9.4. „Zöldszíves falu”

10. A zöldszíves csoportok működése (Orgoványi Anikó)

11. Zöldszíves Pedagógusok Szakmai Találkozói (Orgoványi Anikó)

MELLÉKLETEK

1. SZÁMÚ MELLÉKLET – Állatok világnapja – Külső világ tevékeny megismerése, az óvodapedagógus által tervezett tevékenység tervezete (Mester Andrea)

2. SZÁMÚ MELLÉKLET – Állatok világnapja (Mester Andrea)

3. SZÁMÚ MELLÉKLET – Védenc fa vizsgálati lapja (Dunaharaszti Hétszínvirág Óvoda Nevelőtestülete)

4. SZÁMÚ MELLÉKLET – Vízvizsgálati lap

5. SZÁMÚ MELLÉKLET – Zöld Szív napja (Orgoványi Anikó)

6. SZÁMÚ MELLÉKLET – A víz világnapja (Orgoványi Anikó)

7. SZÁMÚ MELLÉKLET – A Föld napja (Orgoványi Anikó)

8. SZÁMÚ MELLÉKLET – Madarak és fák napja (Orgoványi Anikó)

9. SZÁMÚ MELLÉKLET – Beporzók napja, méhek napja, méhek világnapja (Orgoványi Anikó)

10. SZÁMÚ MELLÉKLET – Környezetvédelmi világnap (Orgoványi Anikó)

11. SZÁMÚ MELLÉKLET – Autómentes világnap (Orgoványi Anikó)

12. SZÁMÚ MELLÉKLET – Állatok világnapja (Orgoványi Anikó)

13. SZÁMÚ MELLÉKLET – Komposztálás világnapja (Orgoványi Anikó)

14. SZÁMÚ MELLÉKLET – Zöld Mikulás (Orgoványi Anikó)

Idézetek jegyzéke

Felhasznált irodalom

Kapcsolódó kiadványok