Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Zene és transzferhatás

Paraméterek

Szerző Tiszai Luca
Cím Zene és transzferhatás
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2019
Terjedelem 118 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 7356 44 5
Eredeti ár:
1.500 Ft

A könyv célja olyan zenei gyakorlatokat, játékokat adni a pedagógusok kezébe, amelyek hétköznapi tanulási helyzetekben alkalmazhatók, segítik a zenetanulást, és más tantárgyak elsajátításában is segítséget nyújtanak. A fejezetek egy-egy fejlesztési terület és a zenei képességek összefüggéseinek közérthető összefoglalásából, konkrét zenei gyakorlatok és egyszerű énekes játékok ismertetéséből állnak. A gyűjtemény célja, hogy zenei játékokkal tegyük színesebbé a tanulási helyzeteket, énekeljünk, zenéljünk beszédgyakorlatok vagy számolás közben is, illetve hogy megértsük a zenei nevelés fontosságát.

Leírás

A zene transzferhatásaival kapcsolatban számos tudományos kutatás született, és legalább annyi legenda vagy tudományos kutatások eredményeit elnagyoltan, felületesen általánosító vélekedés ismeretes, mint például a Mozart hatás. Ez utóbbi kategória azért veszélyes, mert ezek az általános és kissé banális kijelentések könnyen cáfolhatóak, így felmentést adnak a kérdés beható tanulmányozása alól.

Kodály Zoltán egy tévéinterjúban fogalmazta meg a zene transzfer hatásának lényegét: „A zene nemcsak zenére tanít. Ezek a gyermekek jobban számolnak, mert a szám nem elvont fogalom nekik, testükben érzik a ritmussal. Hamarabb olvasnak folyékonyan, mert a mondatokban érzik, éreztetik az összefüggő zenei formát. Szebben, pontosabban írnak, mert a kottaírás nagyobb vigyázatra szoktat, ott egy kissé félrecsúszott pont már más hangot jelent. A helyesírást is gyorsabban megtanulják, grafikai érzékük is fejlődik.”

A transzferhatás a tanulás és annak új szituációban vagy az elméletben tanultak gyakorlatban való alkalmazása. A jelen gyűjtemény célja olyan zenei gyakorlatokat, játékokat adni a pedagógusok kezébe, amelyek hétköznapi tanulási helyzetekben alkalmazhatók, segítik a zenetanulást, és más tantárgyak elsajátításában is segítséget nyújtanak. A fejezetek egy-egy fejlesztési terület és a zenei képességek összefüggéseinek közérthető összefoglalásából, konkrét zenei gyakorlatok és egyszerű énekes játékok ismertetéséből állnak. A gyűjtemény célja, hogy zenei játékokkal tegyük színesebbé a tanulási helyzeteket, énekeljünk, zenéljünk beszédgyakorlatok vagy számolás közben is, illetve hogy megértsük a zenei nevelés fontosságát.

Kodály országában lassan kiszorul az énekoktatás a tananyagból, helyét „fontosabb” tantárgyak veszik át. Kívánatos volna, hogy a zene és a közismereti tárgyak ne versenytársakként kerüljenek be a pedagógiai gondolkodásba, hanem szerves egységben, a tanulók harmonikus fejlődésének szolgálatában.

Írta: Tiszai Luca

Lektor: dr. Pethő Villő

Tartalom

ELŐSZÓ

MI AZ A ZENEI TRANSZFERHATÁS?

A transzferhatás alapvető formái

Implicit és explicit tanulás

A zenei transzferhatás és kutatásai

Kutatások Magyarországon

Transzferhatás a modern kutatások fényében

Utóirat

A zene mint ideális tanulási környezet

JÁTÉKOK, GYAKORLATOK

A játékok átalakítása, alkalmazása

ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK

ZENE ÉS MOZGÁS

Énekes népi játékok és mozgástanulás

A mozgásfejlesztés különböző területei és a zene kapcsolata

A zenebefogadás mozdulatai, a Kokas-módszer

A Kovács-módszer a finom és érzékeny mozgások kialakításának szolgálatában

A Kovács-módszer alapelvei az iskolában

JÁTÉKOK, GYAKORLATOK

Légzés

Nagymozgások

Léggömb továbbadása mérőütésre

Ritmusimprovizáció léggömbbel

A dal ritmusának követése járással

Zeneszerzés ugrálva

A Kovács-módszer

Nagymozgás és hangbotok

Ostinato játék

Ritmusküldő

Hangugráló

Téri orientáció, mozgáskoordináció, lateralitás: csillagtérkép

Finommotorika

ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK

FIGYELEM, EMLÉKEZET

Figyelem

Emlékezet

JÁTÉKOK, GYAKORLATOK

Csendgyakorlatok

Hoquetus

Karmesterjátékok

Gyakorlatok az emlékezet fejlesztésére

Radírpók

ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK

BESZÉD ÉS ÉNEK

A beszéd és a zene kapcsolata a kutatások tükrében

Beszédfeldolgozás és beszédértés

A beszéd és az ének ritmusa

Prozódia és dallam

JÁTÉKOK, GYAKORLATOK

Gyakorlati szempontok az énekléshez

Légzés

Beéneklés

A szöveg tagolását segítő gyakorlatok

Saját nyelvtörők

Ritmus és mérő gyakorlatai

Egyenletes mérő kialakítása

Ritmusjátékok

Visszhangjáték

Tilos ritmus

Cserebere

Néma és hangos éneklés

Titire fordul

Dalszövegek ritmusán alapuló játékok

Szövegrészek cseréje

Játék verslábakkal

Az időmértékes verselés szabályai röviden

Játék a vers zeneiségével

Énekes improvizáció, énekbeszéd

Karaktervariációk

Daltanulás és szókincsfejlesztés

Énekes kártyák

Dalmese

Dalgombolyító

ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK

OLVASÁS ÉS ÍRÁS

Az olvasás és a beszéd kapcsolata

A zenei írás-olvasás formái

Szolmizációs jelek olvasása

További zenei jelrendszerek

Különféle asszociációk a hangnév és -jel között a zenében és a nyelvben

Szolmizációs kézjelek

Betűkotta és vonalrendszer

Diszlexia prevenció, intervenció és zene

Az idegrendszer éretlensége

JÁTÉKOK, GYAKORLATOK

Melyiket tapsoltam? vagy „ritmuscsapkodó”

Játékok ritmuskártyákkal

Ritmusdominó

Ritmuskocka

Játékok betűkottával

Egyszerű játékok szó és mi hangokkal

Szó-mi fakanál

Szó-mi torna

Szó-mi párbaj

Auditív diszkrimináció fejlesztése hangbotokkal

Komplex mozgásos ritmusos feladat

ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK

MATEMATIKA ÉS GONDOLKODÁSI FUNKCIÓK

Amit megérzünk: az implicit matematikai tudás és a zene

Amit tudatosan számolunk

Számokkal leírt kotta rendszerek

Ritmus és mérő

Academic Music: ritmus a törtek tanításában

Egy gyakorlati probléma: triola és duola együtthangzása

Arányok

Analitikus-szintetikus és globális gondolkodás

Hangszerkészítés, hangszerbemutató

JÁTÉKOK, GYAKORLATOK

ULWILA ritmuskotta

Hangbotok és törtek

Taps-comb-dobb

Gondolkodást fejlesztő zenei gyakorlatok

Ötletek a hangszerkészítéshez

Esőcsináló

Csörgőlufi

Húrok és rezonátorszekrények

ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK

ZENE ÉS TÁRSAS TANULÁS

Zene és érzelmek

A zene kémiája

Zene és érzelemszabályozás: ergotrop és trophotrop zene

Vitalitási affektusok és interperszonális kommunikáció

Zene és társas kapcsolatok

Kultúraközvetítés

Zene és érzelmi érettség

JÁTÉKOK, GYAKORLATOK

Énekeld a nevedet!

Mamalama

Társak utánzása

Hangbotos gyakorlatok

Velem és nélkülem

Kérdés-felelet

Kacsintós

Mesék Zeneországból

UTÓSZÓ

ISKOLÁK, AHOL A ZENEI NEVELÉS ÁLL A KÖZPONTBAN

Békéstarhos – Gulyás György

Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola – ifj. Sapszon Ferenc

Tom-Mutters Schule – Heinrich Ullrich

IRODALOM