Leírás
A zene transzferhatásaival kapcsolatban számos tudományos kutatás született, és legalább annyi legenda vagy tudományos kutatások eredményeit elnagyoltan, felületesen általánosító vélekedés ismeretes, mint például a Mozart hatás. Ez utóbbi kategória azért veszélyes, mert ezek az általános és kissé banális kijelentések könnyen cáfolhatóak, így felmentést adnak a kérdés beható tanulmányozása alól.
Kodály Zoltán egy tévéinterjúban fogalmazta meg a zene transzfer hatásának lényegét: „A zene nemcsak zenére tanít. Ezek a gyermekek jobban számolnak, mert a szám nem elvont fogalom nekik, testükben érzik a ritmussal. Hamarabb olvasnak folyékonyan, mert a mondatokban érzik, éreztetik az összefüggő zenei formát. Szebben, pontosabban írnak, mert a kottaírás nagyobb vigyázatra szoktat, ott egy kissé félrecsúszott pont már más hangot jelent. A helyesírást is gyorsabban megtanulják, grafikai érzékük is fejlődik.”
A transzferhatás a tanulás és annak új szituációban vagy az elméletben tanultak gyakorlatban való alkalmazása. A jelen gyűjtemény célja olyan zenei gyakorlatokat, játékokat adni a pedagógusok kezébe, amelyek hétköznapi tanulási helyzetekben alkalmazhatók, segítik a zenetanulást, és más tantárgyak elsajátításában is segítséget nyújtanak. A fejezetek egy-egy fejlesztési terület és a zenei képességek összefüggéseinek közérthető összefoglalásából, konkrét zenei gyakorlatok és egyszerű énekes játékok ismertetéséből állnak. A gyűjtemény célja, hogy zenei játékokkal tegyük színesebbé a tanulási helyzeteket, énekeljünk, zenéljünk beszédgyakorlatok vagy számolás közben is, illetve hogy megértsük a zenei nevelés fontosságát.
Kodály országában lassan kiszorul az énekoktatás a tananyagból, helyét „fontosabb” tantárgyak veszik át. Kívánatos volna, hogy a zene és a közismereti tárgyak ne versenytársakként kerüljenek be a pedagógiai gondolkodásba, hanem szerves egységben, a tanulók harmonikus fejlődésének szolgálatában.
Írta: Tiszai Luca
Lektor: dr. Pethő Villő
Paraméterek
Szerző | Tiszai Luca |
Cím | Zene és transzferhatás |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 118 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 7356 44 5 |
Tartalom
ELŐSZÓ
MI AZ A ZENEI TRANSZFERHATÁS?
A transzferhatás alapvető formái
Implicit és explicit tanulás
A zenei transzferhatás és kutatásai
Kutatások Magyarországon
Transzferhatás a modern kutatások fényében
Utóirat
A zene mint ideális tanulási környezet
JÁTÉKOK, GYAKORLATOK
A játékok átalakítása, alkalmazása
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK
ZENE ÉS MOZGÁS
Énekes népi játékok és mozgástanulás
A mozgásfejlesztés különböző területei és a zene kapcsolata
A zenebefogadás mozdulatai, a Kokas-módszer
A Kovács-módszer a finom és érzékeny mozgások kialakításának szolgálatában
A Kovács-módszer alapelvei az iskolában
JÁTÉKOK, GYAKORLATOK
Légzés
Nagymozgások
Léggömb továbbadása mérőütésre
Ritmusimprovizáció léggömbbel
A dal ritmusának követése járással
Zeneszerzés ugrálva
A Kovács-módszer
Nagymozgás és hangbotok
Ostinato játék
Ritmusküldő
Hangugráló
Téri orientáció, mozgáskoordináció, lateralitás: csillagtérkép
Finommotorika
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK
FIGYELEM, EMLÉKEZET
Figyelem
Emlékezet
JÁTÉKOK, GYAKORLATOK
Csendgyakorlatok
Hoquetus
Karmesterjátékok
Gyakorlatok az emlékezet fejlesztésére
Radírpók
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK
BESZÉD ÉS ÉNEK
A beszéd és a zene kapcsolata a kutatások tükrében
Beszédfeldolgozás és beszédértés
A beszéd és az ének ritmusa
Prozódia és dallam
JÁTÉKOK, GYAKORLATOK
Gyakorlati szempontok az énekléshez
Légzés
Beéneklés
A szöveg tagolását segítő gyakorlatok
Saját nyelvtörők
Ritmus és mérő gyakorlatai
Egyenletes mérő kialakítása
Ritmusjátékok
Visszhangjáték
Tilos ritmus
Cserebere
Néma és hangos éneklés
Titire fordul
Dalszövegek ritmusán alapuló játékok
Szövegrészek cseréje
Játék verslábakkal
Az időmértékes verselés szabályai röviden
Játék a vers zeneiségével
Énekes improvizáció, énekbeszéd
Karaktervariációk
Daltanulás és szókincsfejlesztés
Énekes kártyák
Dalmese
Dalgombolyító
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK
OLVASÁS ÉS ÍRÁS
Az olvasás és a beszéd kapcsolata
A zenei írás-olvasás formái
Szolmizációs jelek olvasása
További zenei jelrendszerek
Különféle asszociációk a hangnév és -jel között a zenében és a nyelvben
Szolmizációs kézjelek
Betűkotta és vonalrendszer
Diszlexia prevenció, intervenció és zene
Az idegrendszer éretlensége
JÁTÉKOK, GYAKORLATOK
Melyiket tapsoltam? vagy „ritmuscsapkodó”
Játékok ritmuskártyákkal
Ritmusdominó
Ritmuskocka
Játékok betűkottával
Egyszerű játékok szó és mi hangokkal
Szó-mi fakanál
Szó-mi torna
Szó-mi párbaj
Auditív diszkrimináció fejlesztése hangbotokkal
Komplex mozgásos ritmusos feladat
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK
MATEMATIKA ÉS GONDOLKODÁSI FUNKCIÓK
Amit megérzünk: az implicit matematikai tudás és a zene
Amit tudatosan számolunk
Számokkal leírt kotta rendszerek
Ritmus és mérő
Academic Music: ritmus a törtek tanításában
Egy gyakorlati probléma: triola és duola együtthangzása
Arányok
Analitikus-szintetikus és globális gondolkodás
Hangszerkészítés, hangszerbemutató
JÁTÉKOK, GYAKORLATOK
ULWILA ritmuskotta
Hangbotok és törtek
Taps-comb-dobb
Gondolkodást fejlesztő zenei gyakorlatok
Ötletek a hangszerkészítéshez
Esőcsináló
Csörgőlufi
Húrok és rezonátorszekrények
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK
ZENE ÉS TÁRSAS TANULÁS
Zene és érzelmek
A zene kémiája
Zene és érzelemszabályozás: ergotrop és trophotrop zene
Vitalitási affektusok és interperszonális kommunikáció
Zene és társas kapcsolatok
Kultúraközvetítés
Zene és érzelmi érettség
JÁTÉKOK, GYAKORLATOK
Énekeld a nevedet!
Mamalama
Társak utánzása
Hangbotos gyakorlatok
Velem és nélkülem
Kérdés-felelet
Kacsintós
Mesék Zeneországból
UTÓSZÓ
ISKOLÁK, AHOL A ZENEI NEVELÉS ÁLL A KÖZPONTBAN
Békéstarhos – Gulyás György
Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola – ifj. Sapszon Ferenc
Tom-Mutters Schule – Heinrich Ullrich
IRODALOM