Varázs/szer/tár
Paraméterek
Sorozat | Szóhagyomány |
Szerző | Hermann Zoltán |
Cím | Varázs/szer/tár |
Alcím | Varázsmesei kánonok a régiségben és a romantikában |
Kiadó | L'Harmattan Kiadó |
Kiadás éve | 2012 |
Terjedelem | 268 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 236 555 8 |
Miért van az, hogy számtalan mesemotívum, mesei fordulat van jelen a régiség olyan leírt szövegeiben, amelyeket egyáltalán nem tekinthetünk meséknek? Honnan erednek és hogyan csoportosíthatóak a mesemotívumok? Mi volt a mesék közösségi, társadalmi szerepe? El tudta-e különíteni a XIX. század előtti (szóbeli) elbeszélői gyakorlat a meséket a hiedelem-elbeszélésektől vagy más formáktól? |
|
|
Leírás
Miért van az, hogy számtalan mesemotívum, mesei fordulat van jelen a régiség olyan leírt szövegeiben, amelyeket egyáltalán nem tekinthetünk meséknek? Honnan erednek és hogyan csoportosíthatóak a mesemotívumok? Mi volt a mesék közösségi, társadalmi szerepe? El tudta-e különíteni a XIX. század előtti (szóbeli) elbeszélői gyakorlat a meséket a hiedelem-elbeszélésektől vagy más formáktól? Hogyan alakult ki a varázsmesének a Saintyves és Propp által, szigorúan a társadalmi szokásrendekhez, rítusokhoz kapcsolódó kompozíciós sorrendje? Egyáltalában, minek tekintsük a mesét: önálló műfajnak vagy csak egy sajátos, auditoriális elbeszélésmódnak? Nem lehetséges-e, ahogyan André Jolles és Max Lüthi (vagy a magyar Honti János) sejtette, hogy a meséről mint műfajról, az úgynevezett Gattung-Grimmről csak a kora romantika óta beszélhetünk? Lehetséges-e, hogy a mesemondás közelebb van a drámához, mint az elbeszéléshez? Nem tudom pontosan eldönteni, de végtére is: segítsen ebben az olvasó nekem!
A szerző
L’Harmattan Kiadó, 2012.
Írta: Hermann Zoltán
Kapcsolódó témakör: