Varázskapu
Paraméterek
Szerző | Nagyné Koncz Éva |
Cím | Varázskapu |
Alcím | Példák a vizuális nevelés és tehetségfejlesztés lehetőségeire 6 éves kortól |
Kiadó | Flaccus Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 160 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5278 65 5 |
Nagyné Koncz Éva programja elsősorban a vizuális tehetségfejlesztést célozza meg, így több ponton eltér az óvodai nevelés programjának általánosan elterjedt gyakorlatától. A korosztály életkori sajátosságait és az egyéni fejlettséget figyelembe véve választja ki a témákat, a technikákat, a feldolgozható vizuális problémákat. A közös munka során a gyerekek nyitottabbakká, céltudatosabbakká válnak. Tudnak egyénileg, de csoportban is dolgozni, összhangba kerülnek egymással, képesek érvelni, ellen-érvelni, értékelni, véleményt alkotni, elismerni egymás munkáját. |
|
|
Leírás
Nagyné Koncz Éva a vizuális területen tehetséget mutató gyermekek számára Jászberényben negyedszázada indított Tehetségfejlesztő csoportot. „Varázskapu”-ját az elmúlt 25 évben felhalmozott pedagógiai, módszertani és nevelési tapasztalatokból ácsolta. Jó szívvel ajánljuk intézményi és otthoni felhasználásra, továbbgondolásra – óvodapedagógusoknak, tanítóknak és kreatív szülőknek egyaránt. Bízunk benne, hogy ezen a kapun belépve olyan érdekes és hasznos dolgokkal találkoznak, amelyek gyereknek és felnőttnek egyaránt élményt jelentenek.
Programom elsősorban a vizuális tehetségfejlesztést célozza meg, így több ponton eltér az óvodai nevelés programjának általánosan elterjedt gyakorlatától. A korosztály életkori sajátosságait és az egyéni fejlettséget figyelembe véve választom ki a témákat, a technikákat, a feldolgozható vizuális problémákat – heti egyszer dupla órában foglalkoztatva. Közös munkánk során a gyerekek nyitottabbakká, céltudatosabbakká válnak. Tudnak egyénileg, de csoportban is dolgozni. Közös munkában összhangba kerülnek egymással. Képesek érvelni, ellen-érvelni, értékelni, véleményt alkotni, elismerni egymás munkáját. A résztvevő gyerekek fejlesztési programjának megvalósításához – a szülők együttműködésére számítva – otthoni feladatokat is terveztem. Ez segíti az egyes témakörök elmélyültebb tanulmányozását, a pontosabb megfigyelést, a tudatos, tartós figyelem kialakítását – ráhangolódva így egy adott témára, biztosítva ezzel a foglalkozások sikerét. A gyerekek megismerkednek a munka eszközeivel, anyagainak tulajdonságaival, felhasználásuk módjával, lehetőségeivel. A színekkel, tónusokkal, színharmóniával. Formákkal, arányokkal, irányokkal, kompozíciós elemekkel – melyek hozzásegítik őket az esztétikus képalkotáshoz. Új szavakat, kifejezéseket ismernek meg munka közben. Szókincsük, kifejező készségük gazdagodik – kiemelt szerephez juttatva így anyanyelvünk művelését is. Célunk egy olyan szemlélet kialakítása, mellyel nem csak az ábrázolás területén, de bármilyen más feladat megoldásánál is magabiztosan látnak munkához. Gondolataikat rendszerezni tudják, fel merik vállalni és kipróbálni ötleteiket, de sikertelenség esetén sem veszítik kedvüket, bátran keresnek újabb megoldásokat. Megtanulnak a feladatokhoz rugalmasan, több nézőpontból is közelíteni. Céljaink eléréséhez – a tehetséget fejlesztő, de életkoruknak megfelelő – gondosan válogatott, feladattudatot, feladattartást, kreativitást, pontos megfigyelőképességet igénylő, érdeklődést felkeltő feladatokat kínálunk kis tanítványainknak – eszközt adva ezzel kezükbe további fejlődésükhöz.
Nagyné Koncz Éva
Flaccus Kiadó, 2021.
Írta: Nagyné Koncz Éva
Tartalom
Célok, feladatok és módszerek a tehetségfejlesztő csoportban
Célok, feladatok
Alkalmazott módszerek
Tervezés
Technikák és eszközök
Technikák
Eszközök
A mentor eszköztára
A vizuális tanulás
A vizuális tanulás részegységei
Helyzetgyakorlatok – feladatok, tevékenységek
Feldolgozási módok
Feldolgozásra ajánlott témacsoportok
A foglalkozások tevékenységei, vázlatos szerkezete
Évkezdés, évzárás – ismerkedéstől búcsúzásig
Eszközök, kellékek és használatuk
Hogyan készül?
Technikai eljárások és eszközeik
Illusztráció – előkészület, folyamat, megvalósítás (elbeszélő ábrázolás)
Példa A macskacicó című magyar népmese feldolgozására
Példa feladatsor felépítésére – helyi téma lehetőség
Néhány példa foglalkozási és otthoni feladatok egymásra építésére, összehangolására
Témákhoz rendelhető feladat- és munkalapok – megoldások
Feladatajánlás otthoni feldolgozásra
Témaajánlatok szakköri foglalkozásokhoz
Az emberábrázolás fejlődése
Válogatás a Tehetségfejlesztő csoport és a Sün Sámuel Óvoda Micimackó csoportjának munkáiból
Mi hogyan készülünk rajzpályázatra?
A Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeum kultúraközvetítő tevékenysége gyermek- és ifjú korosztály számára
Madár barátság (Nagyné Koncz Éva meséje)
Feladat- és munka-mintalapok
A felhasznált munkák készítői
Felhasznált irodalom