Útvizsgálatok és minőségbiztosítás
Paraméterek
Szerző | Szigeti-Szászné Nagy Csilla |
Cím | Útvizsgálatok és minőségbiztosítás |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2018 |
Terjedelem | 112 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 16 6689 2 |
A könyv hármas célja: egyrészt segíteni az eligazodást, az értelmezést a minőségi elvárások fogalmaitól a közlekedésépítés különböző területein elvárt minőségek megfogalmazásáig. Másrészt a tartalom felépítésében követni a szakmai és vizsgakövetelményekben előírtakat. Harmadrészt az új ismereteket elmélyíteni az igen nehéz, sőt talán „száraz” tartalom és a mindennapi élethez, szakmai gyakorlathoz közelálló feladatok egységében. |
|
|
Leírás
A könyv hármas célja: egyrészt segíteni az eligazodást, az értelmezést a minőségi elvárások fogalmaitól a közlekedésépítés különböző területein elvárt minőségek megfogalmazásáig. Másrészt a tartalom felépítésében követni a szakmai és vizsgakövetelményekben előírtakat. Harmadrészt az új ismereteket elmélyíteni az igen nehéz, sőt talán „száraz” tartalom és a mindennapi élethez, szakmai gyakorlathoz közelálló feladatok egységében, bővíteni a leírt tartalmakhoz kapcsolódó ismereteket, elősegíteni a változtatni tudás képességét, az Olvasó aktív részvételét.
Az olvasmánynak szánt részek kitágítják az ismeretanyagot, háttér-információkat adnak, segítik az adott terület tartalmának megértését. Ezek a szövegek nem megtanulandók, de nagyban hozzájárulnak a tanulás sikeréhez. A fejezeteket az elérni kívánt célok indítják, majd összegzéssel záródnak. A fejezetek felépítésének ezen megoldása szemlélteti, hogy a tartalmi egységek milyen elképzeléssel indulnak, segít fogalmat alkotni erről az Olvasónak, majd bemutatja, hogy milyen eredménnyel valósulnak meg. A fejezeteket hagyományosnak nem mondható, esetenként problémákat felvető feladatok zárják, amelyeket célszerű csoportosan, párban, ritkábban egyénenként megoldani. Nincs megfosztva azonban az érdeklődő Olvasó attól a lehetőségtől sem, hogy az egyes felvetéseket önállóan oldja meg.
A minőségügy egyrészt a minőség problémakörében jelenik meg, másrészt, hogy mind ez hogyan, mi módon tevődik át az útépítésre. Általánosan kerülnek bemutatásra a kivitelezés megvalósításának szereplői és dokumentumai. Az útügy kérdéskörében, sok jogszabályi hivatkozás mellett, az útügyi rendszer felépítése, a közúthálózat kezelésének és fejlesztésének jelenlegi feladatai jelennek meg, a helyi és országos közutakra vonatkozó szabályozások párhuzamba állításával. Külön fejezet tárgyalja a gyorsforgalmi utakat, áttekintést adva a gyorsforgalmi utak hálózatának fontosságáról, az üzemeltetés és fenn tartás minőségi és mennyiségi feladatairól, az üzemeltetés és fenntartás fejlesztéseiről. A könyv alapjául szolgáló szakmai ismeretek, a jogszabályok és egyéb szabályozások egy folyamatosan változó külső környezetet teremtenek a közlekedésépítésben, az útépítésben, ahol az eligazodás és nyomon követés elvárható azon szakemberektől és leendő szakemberektől, akik a könyvet kezükbe veszik. A fejezetekhez kapcsolódó feladatok kitűzött célja a szabályzókkal való megismerkedés, a szükségesség megértése, igény kialakítása a szabályzók alkalmazására, illetve az állandó és a változó szakmai ismeretek megismerése, megértése és alkalmazása.
Műszaki Könyvkiadó, 2018.
MK-5628
Írta: Szigeti-Szászné Nagy Csilla
Szakmai lektor: Etényi Mónika
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
ELŐSZÓ
1. A MINŐSÉGÜGY FOGALMA
1.1. Minőség
1.1.1. A minőség értelmezése
1.1.2. A minőségfogalom fejlődése
1.2. Résztvevők
1.2.1. A vevő
1.2.2. A szervezet
1.3. Folyamat
1.4. Az ellenőrzéstől a rendszerirányításig
1.4.1. A minőség létrehozásának fejlődése
1.4.2. A minőség ellenőrzésének módszerei
1.4.3. Minőségirányítási kézikönyv
2. MINŐSÉG-ELLENENŐRZÉS AZ ÚTÉPÍTÉSBEN
2.1. Technológiai utasítás
2.2. Mintavételi és minősítési terv
2.2.1. A minőséget befolyásoló szempontok az építőiparban, a projekt környezete
2.2.2. A projekt minőségirányítása
2.2.3. Mintavételi és megfelelőségigazolási terv (MMT)
2.3. Laboratóriumok, anyagok, termékek kiválasztása
2.3.1. A laboratóriumok szerepe
2.3.2. Anyagok, termékek választása
2.4. Minősítési dokumentáció és kezelése
2.5. Burkolatfelület állapotának minősége, minősítése
2.5.1. Burkolatállapot-jellemzők
2.5.2. RST-mérés és -értékelés [e-UT 09.02.24]
2.5.3. A burkolatfelület állapotának minősítése Roadmaster-rendszerrel [e-UT 09.02.26]
3. AZ ÉPÍTÉSKIVITELEZÉS ÁLTALÁNOS ISMERETEI
3.1. Az építés szereplői
3.1.1. Hatóságok
3.1.2. Építtető
3.1.3. Tervező
3.1.4. Kivitelező
3.1.5. Felelős műszaki vezető
3.1.6. Műszaki ellenőr
3.2. Az építés helyszínen vezetett dokumentumai
3.2.1. Az építési napló
3.2.2. Az e-napló
3.2.3. A felmérési napló
3.3. Organizációs tervdokumentáció
3.3.1. Az organizáció célja, főbb egységei
3.3.2. Organizációs terv
4. ÚTÜGYI FELADATOK
4.1. Az útügy szervezeti felépítése
4.1.1. Hálózati útosztályok
4.2. Közutak kezelésének szabályozása
4.2.1. Üzemeltetési feladatok
4.2.2. Téli üzemeltetési feladatok
4.2.3. Nyilvántartás és ellenőrzés összefüggése
4.2.4. Útfenntartási feladatok
5. KÖZÚTFEJLESZTÉS
5.1. A korszerűsítés fogalma, feladatai
5.2. Előkészítő munkák, víztelenítés javítása
5.3. Szélesítés, erősítés
5.4. A vonalvezetés javítása
6. GYORSFORGALMI UTAK ÜZEMELTETÉS SZABÁLYOZÁSA
6.1. Magyarország autópálya-hálózata az adatok tükrében
6.2. Autópálya-üzemeltetés
6.3. Autópálya-fenntartás, -karbantartás
6.4. Hídfenntartás
6.5. Fejlesztés
6.5.1. Fejlesztések az üzemeltetésben
6.5.2. Fejlesztések a fenntartásban
6.5.3. Összegzés az autópályák üzemeltetésére és fenntartására
IRODALOMJEGYZÉK
ELEKTRONIKUS FORRÁSOK – A MEGJELENÉS/ELŐFORDULÁS SORRENDJÉBEN