Leírás
A hangok világa című hatkötetes szolfézstankönyv-sorozat 1966 és 1972 között jelent meg. A sorozat minden kötetéhez tanári Útmutató is készült, amelyek a tankönyvekkel párhuzamosan láttak napvilágot. Az Útmutató kötetei nem csupán a tankönyvi példák magyarázatát és a feladatok megoldását tartalmazzák, nem is egyszerűen alkalmas pedagógiai módszereket ajánlanak a tanárok figyelmébe, hanem egy átfogó zenei-pedagógiai koncepciót mutatnak be: egy olyan koncepciót, amely az elmúlt fél évszázad során döntő módon járult hozzá a magyarországi alapfokú zeneoktatás világszerte csodált színvonalához.
Új kiadásunk az Útmutató hat kötetét egyetlen, jól használható és megjelenésében is megújult, korszerű kézikönyvben egyesíti. Az első kiadás sajtóhibáit javítottuk, a helyenként régiesnek ható fogalmazásmódot modernizáltuk, a teljes szöveg- és kottaanyagot újratördeltük. A ma már nem használt kiadványokra való hivatkozásokat töröltük, viszont az egy-egy témához közvetlenül kapcsolódó legfontosabb új kiadványokra szerkesztői jegyzetben hívjuk fel az olvasó figyelmét.
A megújult Útmutató így már nemcsak a zeneiskolai szolfézstanárok mindennapi munkájának segédanyaga, hanem Dobszay László széles látókörű és időtálló zenei-pedagógiai koncepciójának leghitelesebb tanúja is.
Editio Musica Budapest, 2019.
Írta: Dobszay László
Szerkesztette: Stachó László
Paraméterek
Szerző | Dobszay László |
Cím | Útmutató A hangok világa tanításához |
Alcím | I–VI. kötet (javított kiadás) |
Kiadó | Editio Musica Budapest |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 440 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 963 330 778 6 |
Tartalom
A szerkesztő előszava a javított kiadáshoz
I. KÖTET
Bevezetés
Általános tudnivalók
A tankönyv beosztása
A tankönyv tartalma és terjedelme
A tankönyv módszertani alapelvei
A dalok és tanításuk
A régi stílusú népdal néhány jellegzetessége
A népdalok szövege
A dalok tanítása
A dallamfordulatok gyakorlása
A belső hallás fejlesztése
Ritmus, ütem, forma
Ritmuselemek és ritmusképletek
Metrum, tempó
Frazeálás, forma
A szabadabb metrizálás előkészítése
A kottaolvasás
A diktálásról
Rögtönzés, zenei fogalmazás
A többszólamúság
Stílusegység és kitekintés
Az abszolút rendszer ismerete
Az abszolút rendszer megismerésének gyakorlatai
Az abszolút rendszer és a szolmizáció
Abszolút rendszer, hétfokúság, modalitás
Módosítójelek, előjegyzések
A hangközök tanítása
Egyéb gyakorlatok az abszolút rendszerben
A szolfézs és a hangszertanítás
Részletes tájékoztató
Szeptember (I. rész) 1–19. példa
Szeptember (II. rész) 201–210. példa
Október (I. rész) 20–43. példa
Október (II. rész) 211–226. példa
November (I. rész) 44–74. példa
November (II. rész) 227–254. példa
December (I. rész) 75–100. példa
December (II. rész) 255–277. példa
Január (I. rész) 101–134. példa
Január (II. rész) 278–294. példa
Február (I. rész) 135–161. példa
Február (II. rész) 295–322. példa
Március (I. rész) 162–180. példa
Március (II. rész) 323–340. példa
Április (I. rész) 181–191. példa
Április (II. rész) 341–354. példa
Május (I. rész) 192–199. példa
Május (II. rész) – Összefoglaló fejezet, 355–360. példa
Függelék
Utalószámok mutatója
Diktálási példák jegyzéke
II. KÖTET
Bevezetés
Általános tudnivalók
A tankönyv beosztása
A tankönyv tartalma és terjedelme
A tankönyv dalanyaga
Az új stílusú népdalok néhány jellegzetessége
A népdalok szövege
A dalok tanítása
A dallamfordulatok gyakorlása
A belső hallás fejlesztése
Ritmus, ütem, forma
Ritmuselemek és ritmusképletek
Metrum, tempó
Frazeálás, forma
A szabadabb metrizálás előkészítése
A kottaolvasás
A diktálásról
Rögtönzés, zenei fogalmazás
A többszólamúság
Stílusegység és kitekintés
Az abszolút rendszer ismerete
A hangközök tanítása
A szolfézs és a hangszertanítás
Részletes tájékoztató
Szeptember (I. rész) 1–15. példa
Szeptember (II. rész) 201–213. példa
Október (I. rész) 16–51. példa
Október (II. rész) 214–241. példa
November (I. rész) 52–74. példa
November (II. rész) 242–260. példa
December (I. rész) 75–89. példa
December (II. rész) 261–279. példa
Január (I. rész) 90–120. példa
Január (II. rész) 280–3 10. példa
Február (I. rész) 121–145. példa
Február (II. rész) 311–328. példa
Március (I. rész) 146–168. példa
Március (II. rész) 329–341. példa
Április (I. rész) 170–189. példa
Április (II. rész) 342–355. példa
Május (I. rész) 190–196. példa
Május (II. rész) 356–369. példa
III. KÖTET
Bevezetés
Vázlat a tananyag elosztásáról
Felkészülés a tankönyv tanítására
I. rész: Magyar népdalok
Általános jellemzés
Szeptember
Október
November
December
Január
Kiegészítő anyag
II. rész: Európai nép- és műzene
Általános jellemzés
Gyakorlati megjegyzések
A II. rész zenei anyagáról
XVI. századbeli táncdallamok
Lengyel népdalok
Orosz népdalok
Európai műzene a XI–XVI. századból
Angol dalok
Terckíséretes, kürtmenetes népdalok
Európai műzene a XVII–XVIII. századból
A II. rész gyakorlatai
Együtthangzás, hangközök
Szeptember
Október
November
December
Január
Február
Március
Április
Kiegészítő példák
Kiegészítő gyakorlatminták (minta néhány többszólamúsági gyakorlathoz)
A ritmusérzék fejlesztése
A belső hallás fejlesztése
„Emlékezzünk vissza a kezdőhangra!”
A gyorshallás iskolája
Hangpár kiválasztása
Hangköz melodikus intonálása
Olvasóiskola
Polifonikus etűdök
Az abszolút rendszer ismerete; elmélet
Függelék
1. Tájékoztató a zenei forrásokról
2. Tájékoztató a szövegforrásokról
3. Zongorakíséretek
4. A diktálási és rögtönzési példák jegyzéke
5. Mutató a példák magyarázatához
6. Értelmi fordítás az idegen nyelvű dalszövegekhez
IV. KÖTET
(BEVEZETÉS A ZENEIRODALOMBA I.)
Bevezetés
Zenei és didaktikai alapok
A funkciók – a funkcióérzék fejlesztése
Klasszikus formálás – a formaérzék fejlesztése
A képességfejlesztés területei
Részletes tájékoztató
A tankönyv 17 hosszabb darabja
Gyakorlópéldák
A 4. osztály kiegészítő anyaga
Magyar és külföldi népdalok
Egyszólamú műzenei példák, többszólamú és polifonikus gyakorlatok
Függelék
Hangközmenetek
A diktálási és rögtönzési példák anyaga
Forrásjegyzék
V. KÖTET
(BEVEZETÉS A ZENEIRODALOMBA II.)
Általános észrevételek
Az értékválasztás korszaka
A remekművet az előadói minőség hitelesíti
A remekművekkel való foglalkozás formái
Meddig mehetünk el az alkalmazkodásban?
Aktív zenélés
Zenehallgatás
Szolfézsgyakorlatok
A „B” tagozat foglalkoztatása
Szolfézs és hangszer
A kiegészítő anyagok
Zenei és didaktikai alapok
A funkciók – a funkcióérzék fejlesztése
A klasszikus formálás – a formaérzék fejlesztése
Részletes tájékoztató
I. rész: Vokális zene
II. rész: Zenehallgatás
III. rész: Gyakorlópéldák
A tankönyv függeléke
Függelék
A diktálási és rögtönzési példák megoldásai
A gyakorlópéldák forrásai
VI. KÖTET
(BEVEZETÉS A ZENEIRODALOMBA III.)
Bevezetés
A barokk zene néhány jellegzetes vonásáról
Az I. rész részletes magyarázata
A II. rész részletes magyarázata
Rövidebb szemelvények, gyakorlatok
Korálok
Áriák
Zenehallgatás (Bach: a-moll hegedűverseny)
A polifónia Bachnál
Hangközgyakorlatok
Függelék
A diktálási és rögtönzési példák megoldásai
A 47. darab teljes alakja
A gyakorlópéldák forrásai
A fúgakezdetek sorjában
Merre tovább