Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Tudástranszfer és komplex problémamegoldás
Eredeti ár: 990 Ft
891 Ft
Online kedvezmény: -10%

Tudástranszfer és komplex problémamegoldás

Eredeti ár: 990 Ft
891 Ft
Online kedvezmény: -10%

Miután mind nyilvánvalóbb, hogy a tudás a gazdasági fejlődés motorja, világszerte megerősödtek azok a kutatások, amelyek az iskolában elsajátított tudás minőségét, hasznosíthatóságát, a gondolkodás fejlettségét vizsgálják. Ebben a folyamatban ismét a középpontba került és új tartalmat nyert a pedagógiai pszichológia két klasszikus fogalma, a tudástranszfer és a problémamegoldás.

Leírás

Miután mind nyilvánvalóbb, hogy a tudás a gazdasági fejlődés motorja, világszerte megerősödtek azok a kutatások, amelyek az iskolában elsajátított tudás minőségét, hasznosíthatóságát, a gondolkodás fejlettségét vizsgálják. Ebben a folyamatban ismét a középpontba került és új tartalmat nyert a pedagógiai pszichológia két klasszikus fogalma, a tudástranszfer és a problémamegoldás. A transzfer kérdéseivel kutatási programok sokasága foglalkozik, a problémamegoldás pedig a 2003-as PISA-felmérés részévé válva már az iskolarendszerek képességfejlesztő hatását jellemző nemzetközi indikátorrá vált. A könyv ezt a két fogalmat állítja a középpontba, a nemzetközi és hazai szakirodalom átfogó szintézise után eredeti magyarországi vizsgálatok nyomán mutatja be tanulóink tudásának sajátos problémáit. Az áttekintett vizsgálatok középpontjában a tanulók iskolai stílusú feladatmegoldásban való viszonylagos sikeressége és az életszerű problémák megoldásának sikertelensége közötti szakadék feltérképezése áll. A legújabb tesztelméleti eszközök felhasználásával végzett felmérések különböző életkorú tanulók szaktantárgyi és problémamegoldó teljesítményeinek összehasonlításával mutatnak rá az oktatás gyenge pontjaira, a fejlesztés feladataira és lehetőségeire. A könyv részletesebben bemutatja a probléma alapú tanítást, mint a jelenlegi helyzetből kivezető egyik lehetséges utat. 

 

Műszaki Könyvkiadó, 2006.

MK-4028-0

Tanítás és tanulás–sorozat

Írta: Molnár Gyöngyvér

Lektor: Ollé János

Sorozatszerkesztő: Csapó Benő

Paraméterek

Sorozat Tanítás és tanulás
Szerző Molnár Gyöngyvér
Cím Tudástranszfer és komplex problémamegoldás
Kiadó Műszaki Könyvkiadó
Kiadás éve 2006
Terjedelem 210 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 963 16 4028 0

Tartalom

Bevezetés

1. Az ismeretek alkalmazására irányuló kutatások, fejlesztő programok és a tudástranszfer

A transzfer értelmezései

A transzferfogalom fejlődésének történeti áttekintése

A transzfer filozófiai gyökerei és hagyományos szemlélete

A transzfer mai, kognitív szemlélete

A transzferfolyamatok felosztásai

Hasonlóság, különbözőség és dimenzió alapján

A transzfer hatására, mennyiségére, illetve útjára vonatkozó tipizálások

A transzferált tudás típusa szerinti osztályozás

Az induktív transzfer

Az alacsony (low road) és a magas szintű (high road) transzfer

Az analógiás transzfer

A transzfer az oktatás perspektívájából

Gondolkodás- és képességfejlesztő programok

Transzfer a mindennapi megismerésben

2. A tudás új helyzetekben való alkalmazása a problémamegoldással kapcsolatos kutatásokban

A probléma definíciója

A problémamegoldás kutatásának rövid áttekintése

Korai kutatások

Pólya György klasszikus modellje

Lénárd Ferenc kísérleti úton meghatározott modellje

Newell és Simon információfeldolgozás-elmélete, problémamegoldás-modellje és a problématér-elmélet

Az amerikai kutatások

Problémamegoldás a szakértelem tükrében

Az európai kutatások

A komplex problémamegoldás integrált modellje

A problémák típusai életszerűség és mesterségesség szerint

Problémamegoldó stratégiák

3. Az alkalmazás kérdése és a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok (TIMSS és PISA)

PISA 2003 – komplex problémamegoldás – elmélet és gyakorlat

Problémák a PISA 2003 mérésből és a problémák megoldása során alkalmazott eljárások tipizálása

A PISA problémamegoldó skála

Problémamegoldó mintafeladatok a PISA 2003-as vizsgálatból

Főbb eredmények

4. A tartalom szerepe a problémamegoldásban

A tartalom szerepének empirikus vizsgálata

A matematikaórán tanultak vizsgálata életszerű problémák segítségével

A felmérés mintái és az adatgyűjtés folyamata

Az adatgyűjtés eszközei

A problémamegoldó teszten elért összteljesítmények

A feladatok belső összefüggései

Az eredmények értékelése, a felmérés alapján megfogalmazható következtetések

5. A komplex problémamegoldás vizsgálata 9-17 éves korban

Az előfelmérés és a nagymintás vizsgálat módszerei

A felmérések mintája, rendszere és az adatgyűjtés folyamata

A mérések szerkezete és mérőeszközei

A felmérések során használt feladatlapok

A komplex problémamegoldó feladatlap

A matematika-feladatlapsorozat

A természettudományi feladatlap

Az induktív gondolkodás teszt

Az olvasás-feladatlap

A háttéradatok

A mérőeszközök értékelése

A mérőeszközök értékelése klasszikus tesztelméleti módszerekkel

A mérőeszközök további értékelése a modern tesztelmélet adta lehetőségek kihasználásával

6. 9-17 éves diákok problémamegoldó gondolkodásának fejlődése és fejlettsége

Teljesítmények

A szelekció és polarizáció hatása a középiskolákban a fejlődés egyéni különbségeire

A problémamegoldó képesség fejlettségének különbségei

A teljesítmények eloszlása

A teljesítmények elemzése, az eredmények kifejezése közös skálán

A kontextus szerepe a problémák megoldásában

A komplex problémamegoldás fejlődése és néhány háttérváltozó kapcsolata

A komplex problémamegoldás fejlődését befolyásoló és jelző tényezők elemzése

A mérés alapján megfogalmazható következtetések

A komplex problémamegoldó képességet vizsgáló feladatlapok alkalmazása az oktatásban és az eredmények pedagógiai jelentősége

7. Egy lehetséges megoldás: a probléma alapú tanítás

A probléma alapú tanítás (problem based learning, PBL) rövid története

A PBL meghatározásai

A módszer jellemzői

Atipikus PBL-környezet

A PBL általános ismertetőjegyei

A jó PBL-probléma jellemzői

Mérés, értékelés a PBL keretein belül

A világháló adta lehetőségek a PBL-ben

Összegzés, következtetések

Irodalom

Kapcsolódó kiadványok

Fogalmi fejlődés és fogalmi váltás

Raktáron
Eredeti ár:990 Ft 891 Ft
-10%

Metakogníció

Raktáron
Eredeti ár:1.490 Ft 1.341 Ft
-10%

Tájékozódás, tanulás, tudás

Raktáron
Eredeti ár:3.000 Ft 2.400 Ft
-20%

Az elsajátítási motiváció

Raktáron
Eredeti ár:1.490 Ft 1.341 Ft
-10%

A hatékony tanulás titka

Raktáron
Eredeti ár:3.500 Ft 3.150 Ft
-10%

A didaktika kézikönyve

Raktáron
Eredeti ár:10.000 Ft 9.500 Ft
-5%