Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Tudástranszfer és komplex problémamegoldás

Paraméterek

Sorozat Tanítás és tanulás
Szerző Molnár Gyöngyvér
Cím Tudástranszfer és komplex problémamegoldás
Kiadó Műszaki Könyvkiadó
Kiadás éve 2006
Terjedelem 210 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 963 16 4028 0
Eredeti ár:
990 Ft
891 Ft
Online kedvezmény: 10%

Miután mind nyilvánvalóbb, hogy a tudás a gazdasági fejlődés motorja, világszerte megerősödtek azok a kutatások, amelyek az iskolában elsajátított tudás minőségét, hasznosíthatóságát, a gondolkodás fejlettségét vizsgálják. Ebben a folyamatban ismét a középpontba került és új tartalmat nyert a pedagógiai pszichológia két klasszikus fogalma, a tudástranszfer és a problémamegoldás.

Leírás

Miután mind nyilvánvalóbb, hogy a tudás a gazdasági fejlődés motorja, világszerte megerősödtek azok a kutatások, amelyek az iskolában elsajátított tudás minőségét, hasznosíthatóságát, a gondolkodás fejlettségét vizsgálják. Ebben a folyamatban ismét a középpontba került és új tartalmat nyert a pedagógiai pszichológia két klasszikus fogalma, a tudástranszfer és a problémamegoldás. A transzfer kérdéseivel kutatási programok sokasága foglalkozik, a problémamegoldás pedig a 2003-as PISA-felmérés részévé válva már az iskolarendszerek képességfejlesztő hatását jellemző nemzetközi indikátorrá vált. A könyv ezt a két fogalmat állítja a középpontba, a nemzetközi és hazai szakirodalom átfogó szintézise után eredeti magyarországi vizsgálatok nyomán mutatja be tanulóink tudásának sajátos problémáit. Az áttekintett vizsgálatok középpontjában a tanulók iskolai stílusú feladatmegoldásban való viszonylagos sikeressége és az életszerű problémák megoldásának sikertelensége közötti szakadék feltérképezése áll. A legújabb tesztelméleti eszközök felhasználásával végzett felmérések különböző életkorú tanulók szaktantárgyi és problémamegoldó teljesítményeinek összehasonlításával mutatnak rá az oktatás gyenge pontjaira, a fejlesztés feladataira és lehetőségeire. A könyv részletesebben bemutatja a probléma alapú tanítást, mint a jelenlegi helyzetből kivezető egyik lehetséges utat. 

 

Műszaki Könyvkiadó, 2006.

MK-4028-0

Tanítás és tanulás–sorozat

Írta: Molnár Gyöngyvér

Lektor: Ollé János

Sorozatszerkesztő: Csapó Benő

Tartalom

Bevezetés

1. Az ismeretek alkalmazására irányuló kutatások, fejlesztő programok és a tudástranszfer

A transzfer értelmezései

A transzferfogalom fejlődésének történeti áttekintése

A transzfer filozófiai gyökerei és hagyományos szemlélete

A transzfer mai, kognitív szemlélete

A transzferfolyamatok felosztásai

Hasonlóság, különbözőség és dimenzió alapján

A transzfer hatására, mennyiségére, illetve útjára vonatkozó tipizálások

A transzferált tudás típusa szerinti osztályozás

Az induktív transzfer

Az alacsony (low road) és a magas szintű (high road) transzfer

Az analógiás transzfer

A transzfer az oktatás perspektívájából

Gondolkodás- és képességfejlesztő programok

Transzfer a mindennapi megismerésben

2. A tudás új helyzetekben való alkalmazása a problémamegoldással kapcsolatos kutatásokban

A probléma definíciója

A problémamegoldás kutatásának rövid áttekintése

Korai kutatások

Pólya György klasszikus modellje

Lénárd Ferenc kísérleti úton meghatározott modellje

Newell és Simon információfeldolgozás-elmélete, problémamegoldás-modellje és a problématér-elmélet

Az amerikai kutatások

Problémamegoldás a szakértelem tükrében

Az európai kutatások

A komplex problémamegoldás integrált modellje

A problémák típusai életszerűség és mesterségesség szerint

Problémamegoldó stratégiák

3. Az alkalmazás kérdése és a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok (TIMSS és PISA)

PISA 2003 – komplex problémamegoldás – elmélet és gyakorlat

Problémák a PISA 2003 mérésből és a problémák megoldása során alkalmazott eljárások tipizálása

A PISA problémamegoldó skála

Problémamegoldó mintafeladatok a PISA 2003-as vizsgálatból

Főbb eredmények

4. A tartalom szerepe a problémamegoldásban

A tartalom szerepének empirikus vizsgálata

A matematikaórán tanultak vizsgálata életszerű problémák segítségével

A felmérés mintái és az adatgyűjtés folyamata

Az adatgyűjtés eszközei

A problémamegoldó teszten elért összteljesítmények

A feladatok belső összefüggései

Az eredmények értékelése, a felmérés alapján megfogalmazható következtetések

5. A komplex problémamegoldás vizsgálata 9-17 éves korban

Az előfelmérés és a nagymintás vizsgálat módszerei

A felmérések mintája, rendszere és az adatgyűjtés folyamata

A mérések szerkezete és mérőeszközei

A felmérések során használt feladatlapok

A komplex problémamegoldó feladatlap

A matematika-feladatlapsorozat

A természettudományi feladatlap

Az induktív gondolkodás teszt

Az olvasás-feladatlap

A háttéradatok

A mérőeszközök értékelése

A mérőeszközök értékelése klasszikus tesztelméleti módszerekkel

A mérőeszközök további értékelése a modern tesztelmélet adta lehetőségek kihasználásával

6. 9-17 éves diákok problémamegoldó gondolkodásának fejlődése és fejlettsége

Teljesítmények

A szelekció és polarizáció hatása a középiskolákban a fejlődés egyéni különbségeire

A problémamegoldó képesség fejlettségének különbségei

A teljesítmények eloszlása

A teljesítmények elemzése, az eredmények kifejezése közös skálán

A kontextus szerepe a problémák megoldásában

A komplex problémamegoldás fejlődése és néhány háttérváltozó kapcsolata

A komplex problémamegoldás fejlődését befolyásoló és jelző tényezők elemzése

A mérés alapján megfogalmazható következtetések

A komplex problémamegoldó képességet vizsgáló feladatlapok alkalmazása az oktatásban és az eredmények pedagógiai jelentősége

7. Egy lehetséges megoldás: a probléma alapú tanítás

A probléma alapú tanítás (problem based learning, PBL) rövid története

A PBL meghatározásai

A módszer jellemzői

Atipikus PBL-környezet

A PBL általános ismertetőjegyei

A jó PBL-probléma jellemzői

Mérés, értékelés a PBL keretein belül

A világháló adta lehetőségek a PBL-ben

Összegzés, következtetések

Irodalom

Kapcsolódó kiadványok

Raktáron
1.490 Ft 1.341 Ft
Raktáron
3.000 Ft 2.400 Ft
Raktáron
1.490 Ft 1.341 Ft
Raktáron
3.500 Ft 3.150 Ft
Raktáron
10.000 Ft 9.500 Ft