Tudás és iskola
Paraméterek
Sorozat | Tanítás és tanulás |
Szerző | Csapó Benő |
Cím | Tudás és iskola |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2004 |
Terjedelem | 246 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 963 1629 80 5 |
A múlt század utolsó évtizedeiben a tudás a társadalmi-gazdasági fejlődés egyik legfontosabb tényezőjévé vált, ami erőteljesen befolyásolja a tanulásról és az iskolában elsajátított tudás értékéről való gondolkodást is. |
|
|
Leírás
A múlt század utolsó évtizedeiben a tudás a társadalmi-gazdasági fejlődés egyik legfontosabb tényezőjévé vált, ami erőteljesen befolyásolja a tanulásról és az iskolában elsajátított tudás értékéről való gondolkodást is. E szemléletváltásra Magyarországon azok a nemzetközi felmérések hívták fel a szélesebb közvélemény figyelmét, amelyek megmutatták, hogy tanulóink gyakran az egyébként elsajátított tananyagot sem tudják új helyzetekben alkalmazni, nem képesek tudásukat életszerű problémák megoldására használni. Az összehasonlító elemzések további fontos üzenete, hogy nálunk túlságosan nagyok az egyes iskolák közötti különbségek. A könyv szerzője több évtizede foglalkozik e kérdések kutatásával. Az említett problémákat kutatási eredmények, a magyarországi oktatási gyakorlatból vett példák segítségével szemlélteti. A problémák bemutatása mellett több tanulmányban megjelenik a megoldáshoz vezető út felvázolása is.
Műszaki Könyvkiadó, 2004.
MK-2980-5
Írta: Csapó Benő
Tartalom
Bevezetés
Természettudományos nevelés: híd a tudomány és a nevelés között
A tudáskoncepció változása: a nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet
A tudás és a kompetenciák
A tudás minősége
A minőségfejlesztés mint az oktatási rendszer fejlődésének katalizátora
Képességfejlesztés az iskolában – problémák és lehetőségek
A gondolkodás fejlesztése a tanítás tartalmán keresztül
Műveltség és megismerés
A tantárgyakkal kapcsolatos attitűdök összefüggései
A pedagógiai értékeléstől a tanítás módszereinek megújításáig: diagnózis és terápia
A demokratikus gondolkodás kognitív aspektusai
Az iskolai osztályok közötti különbségek és az oktatási rendszer demokratizálása
A tanulmányok eredeti megjelenési helye