Trianguláció a pedagógiai kutatásban
Paraméterek
Szerző | Sántha Kálmán |
Cím | Trianguláció a pedagógiai kutatásban |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2015 |
Terjedelem | 132 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 9955 63 9 |
Eredeti ár:
2.425 Ft
2.304 Ft
Online kedvezmény:
5%
A különféle triangulációtipológiák segítik a kutatási problémák tudományos igényű feldolgozását, átfogó képet rajzolnak a kutatás tárgyáról, alanyáról, folyamatáról. |
|
|
Leírás
A tudományos világ arisztotelészi értelemben kettősséget feltételez: azt állítjuk valamiről, hogy igaz vagy hamis, fekete vagy fehér. Ez azonban leegyszerűsíti a társadalmi jelenségek, szituációk, a mindennapok pedagógiai világának értelmezését, így jelentős információveszteséget eredményezhet. A neveléstudományi kutatások esetén, valamint tágabb értelemben interdiszciplináris környezetben gondolkodva bátran állíthatjuk, hogy a társadalmi jelenségek értelmezése nem feltétlenül az igaz vagy hamis, a fekete vagy fehér opciók mentén történik, hanem gyakran a szürke árnyalatainak vizsgálata jelenti azt az utat, amelyet indokolt körültekintően végigjárni. Ez az út a többdimenzionalitás útja, amely nem csak egy lehetséges módon kikövezett. Mindez a kutatót arra sarkallja, hogy vizsgálatát több szempont szerint, különféle módon, valamint ezen utak és módok ötvözete alapján építse fel és valósítsa meg. Erre kitűnő gondolati és módszertani perspektívát kínál a trianguláció, hiszen a különféle triangulációtipológiák segítik a kutatási problémák tudományos igényű feldolgozását, átfogó képet rajzolnak a kutatás tárgyáról, alanyáról, folyamatáról. A többféle perspektívából történő fókuszálásnak köszönhetően ez a kép árnyalt, ugyanakkor az apró részletek is különös megvilágításba kerülhetnek ügy, hogy közben a vizsgálat során a szubjektív tényezők minimalizálására törekszünk. A trianguláció figyel a részletekre, a kutatás szerkezetére. A szerkezeti elemek összetétele és egymáshoz való viszonya döntően befolyásolja a nagy egész működését, mindezt szintén figyelembe veszi a triangulációt komplex módon értelmező és azt alkalmazó vizsgálat. Így a trianguláció elméleti és gyakorlati vonatkozásban is segíti az elemzési folyamatot. A továbbiakban a trianguláció teoretikus hátterének bemutatása mellett a praxis számára is releváns tényezők tárgyalására törekszünk.
Eötvös József Könyvkiadó, 2015.
Írta: Sántha Kálmán
Lektor: Réthy Endréné
Tartalom
Előszó
Bevezetés
1. Hogyan gondolkodjunk a kvalitatív pedagógiai kutatás során
Irányok
Algoritmus ok
Munkasíkok
Multikódolt adatok
2. Trianguláció a tudomány világában
Történeti háttér és értelmezés
Campbell és Fiske-féle MTMM mátrix
Triangulációtipológiák
3. Számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés: lehetőség a trianguláció kivitelezésére
Általános megközelítések
Szoftverválasztási szempontok a kvalitatív pedagógiai kutatásban..
4. Elméleti trianguláció
5. Módszertani trianguláció
A módszeren belüli trianguláció
Módszerek közötti trianguláció
6. Kombinált módszertan és a trianguláció
Módszertani egy-, két- és háromnyelvűség
Modellek: döntés, tervezés és kivitelezés a kombinált paradigmában
Creswell-modell
A konvergens párhuzamos tervezés modellje
A szekvenciális tervezés modellje
Értelmező szekvenciális tervezés modellje
Felderítő szekvenciális tervezés modellje
Komplex rendszerek, háromfázisú modellek
Beágyazott felépítés
Tashakkori és Teddlie-modell
Morse-modell
Mayring-modell
7. Személyi trianguláció
Kódolás
A kódolás megbízhatósági mutatója
Kódolási problémák
8. Adatok triangulációja
Geo-referenciák mint az adat-trianguláció elemei
Szoftverek a geo-referenciák kiépítésében
9. Triangulációtipológiák és a számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés
10. A trianguláció gyakorlati aspektusai: tervezés és kivitelezés
Tervezés
Kutatási célok és a kutatás szerkezete
Korlátok
Kivitelezés
A triangulációtipológiákra vonatkozó kérdések
Trianguláció és mintavétel
Trianguláció és eredmények
A trianguláció és a kombinált módszertan különbsége
11. Példák a trianguláció kivitelezésére az empirikus vizsgálatokban
12. Terminológiai problémák: trianguláció helyett kristályosítás, hálózás
Összefoglalás
Irodalom
Függelék