Módszertani kiadványok, kézikönyvek
Ez a könyv a Biblia történetét tekinti át a népi hagyományokig és mítoszokig visszanyúló eredetétől a jelenbeli értelmezésekig. Bemutatja a Biblia keletkezését, áthagyományozását és terjedését, s azt, hogyan olvasták és használták az ókortól napjainkig, az eredeti nyelveken és fordításokban.
A kötet egyetemi tankönyv, emellett a társadalomtudományi kutatások módszertanának alapvető, világszerte használt kézikönyve.
ELFOGYOTT!
Felkelteni a múlt iránti érdeklődést és önálló gondolkodásra ösztönözni a fiatalokat soha meg nem unható élmény és kihívás. Ehhez azonban nem elég kiválóan tudni a történelmet, azt is meg kell érteni, mi játszódik le a diákok fejében miközben a múlt eseményeiről tanulnak.
Történész ritkán szánja rá magát, hogy számot adjon arról: mit miért csinál, és mi képezi szakmai tevékenységének az elvi alapját. Magyar történetíró pedig kivált nem szokott kötélnek állni, hogy színt valljon elvi és módszertani kérdésekről...
A Nagy Háborúról könyvtárnyi irodalom született 1914 óta, ugyanakkor magyarországi historiográfiájáról nem készült még átfogó áttekintés. Szőts Zoltán Oszkár kötete ezt a hiányt pótolja. Részletesen bemutatja az 1945 előtt alkotó szerzők munkásságát, összehasonlítja szemléletüket a kommunista hatalomátvétel után meggyökerező új álláspontokkal, majd eljut napjaink szakirodalmáig.
Pászka Imre, a Szegedi Tudományegyetem szociológiaprofesszora „Kis jégkorszak – Létfenntartás” alcímű kötetében az egyének és csoportok kis jégkorszakbeli (14–19. század) létfenntartásának alakulásában a természeti és az emberi tényezők hatását és következményeit mutatja be.
Pászka Imre professzor „Kis jégkorszak – Járványok” alcímmel írt munkája az Együtthatás – reprezentációk I. (Kis jégkorszak – Létfenntartás) című könyvének folytatása.
Hogyan változtak az ételeink az idők folyamán, és mi volt ebben a kivagyiság szerepe? Miféle hadicseleket alkalmaztak egymás ellen kórokozók és betegek évszázadokon keresztül? Miként változott a hírek terjedése a postakocsitól a táviratig és tovább? Milyen új élményeket hozott a vonat, a mozi, az autó, a repülés vagy a számítógép? (...)
A kötet elsősorban a pedagógus kollégáknak szól. Kiadványunk azonban nem csupán módszertani útmutatók, oktatási segédletek gyűjteménye, amely pl. a kooperatív tanuláshoz, a figyelem és a memória fejlesztéséhez tartalmaz tanítási ötleteket...
A kötet elsősorban a pedagógus kollégáknak szól. Kiadványunk azonban nem csupán módszertani útmutatók, oktatási segédletek gyűjteménye, amely pl. a kooperatív tanuláshoz, a figyelem és a memória fejlesztéséhez tartalmaz tanítási ötleteket...
A kötet elsősorban a pedagógus kollégáknak szól. Kiadványunk azonban nem csupán módszertani útmutatók, oktatási segédletek gyűjteménye, amely pl. a kooperatív tanuláshoz, a figyelem és a memória fejlesztéséhez tartalmaz tanítási ötleteket...
A kötet elsősorban a pedagógus kollégáknak szól. Kiadványunk azonban nem csupán módszertani útmutatók, oktatási segédletek gyűjteménye, amely pl. a kooperatív tanuláshoz, a figyelem és a memória fejlesztéséhez tartalmaz tanítási ötleteket...
A könyvben olyan elemző tanulmányokat és módszertani ismertetéseket olvashatunk, amelyek képet adnak a hazai történelemoktatást aktuálisan foglalkoztató kérdésekről, illetve gyakorlatorientált ismereteket nyújtanak a kipróbált új megoldásokról.
A kötet Magyarország történetének 225 esztendejéről ad átfogó képet. 1301-ben, amikor a történet indul, az ország mélyponton volt, az állami egység csak névlegesen létezett, a tartományokra szakadás, a felbomlás tényleges veszélye fenyegetett. 1526. augusztus 29-én, amely nappal a könyv befejeződik, a mohácsi csatavesztéssel megásták a középkori magyar állam sírját, s az hamarosan részekre bomlott.
A kötet nem csupán – címének megfelelően – Magyarország 895-1301 közti történetét tekinti át, hanem előzményként felvázolja a Kárpát-medence és a magyarság 895 előtti históriáját is.
A „hosszú” 19. század magyar történelmét bemutató egyetemi tankönyv – amely az első kiadás bővített, javított változata – korszerű, új kutatásokon alapul. Megjelenése nem csupán a felsőoktatás, hanem az egész közoktatás, a szakközönség és az érdeklődők számára is rendkívül fontos, hiszen igen sok romantikus elképzelés, hivatkozás és vita kötődik a korhoz. A hiteles, összefoglaló ismereteket nyújtó szakkönyv a történelemtanárok továbbképzéséhez is nélkülözhetetlen.
Az angol szerzők által készített kézikönyv számba veszi azokat a legfontosabb területeket, ahol a történettudós használhatja a számítógépet: szövegszerkesztés, adatbáziskezelés, szövegelemzés. Röviden összefoglalja a kérdés elméleti és technikai hátterét, majd a történeti forrásokhoz alkalmazkodva ismerteti az adatbázisok kiépítését, a feldolgozást.
A könyvben az olvasó találkozhat Churchillel és Periklésszel, Kádár Jánossal és Horthy Miklóssal, Nagy Imrével és Alexander Dubčekkel, és persze a címadó párossal, Tiberius császárral és Sztálinnal. Másképpen: egy csipetnyi ókorral és XX. századdal, jellemrajzzal és elemzéssel, politikatörténettel, sok küzdelemmel és halállal.
Knausz Imre 1985 és 1998 között keletkezett írásai az oktatás történetéről és a történelem oktatásáról szólnak. A történelem hatalmáról és a történelemmel birkózó emberekről. Az oktatás kiszolgáltatottságáról és az oktatás reformjának esélyeiről. A voluntarizmus veszélyeiről és a realizmus szükségességéről...
Napjaink aktuális témája a közoktatás tartalmi-módszertani megújítása. A folyamatos fejlesztésekben kitüntetett szerepe van mind a gyakorló tanároknak, mind az iskolai és iskolán kívüli műhelyeknek. Az eredményes munkában kulcsfontosságú a szakmai párbeszéd, a tapasztalatcsere...
A második világháborút követő években szerte Európában tudták és beszélték, hogy a lassan magára találó demokratikus Ausztria a fokozatosan egymással szembekerülő szövetségesek titkosszolgálatainak bázisa, hírszerzők és kémelhárítók találkahelye, az ügynökök utánpótlásának forrása. A kötet összességében bepillantást enged egy olyan világba, melynek számos részlete még ma is homályban van előttünk.