Tíz alkalom
Paraméterek
Sorozat | Iskolapszichológia |
Szerző | Kalamár Hajnalka |
Cím | Tíz alkalom |
Alcím | Tanulási zavarok korrekciójához kapcsolódó fejlesztő program tapasztalatai és lehetőségei |
Kiadó | Trefort Kiadó |
Kiadás éve | 2005 |
Terjedelem | 43 oldal |
Formátum | A/5, irkafűzött |
ISBN | 963 446 315 0 |
Eredeti ár:
1.200 Ft
1.080 Ft
Online kedvezmény:
10%
A fejlesztés kezdetben pszichológus-pedagógus kettős vezetésével működik, megfelelő körülmények esetén a pszichológus később csak a „tanácsadó” szakember, a „szupervizor” szerepében dolgozik, és a fejlesztés egyértelműen a kiképzett pedagógus feladata, hatásköre. (Iskolapszichológia 5.) |
|
|
Leírás
Az iskolai teljesítményzavaroknak azt a speciális problémakörét, az ún. „tanulási zavarok” (más megnevezések szerint „tanulásképtelenség”, sőt... „hiperaktívitás”, „MCD”, „tanulási alkalmatlanság”…stb.) területét vizsgálta az ELTE BTK – akkor még – Fejlődés- és Neveléslélektani Tanszék, 1980-tól kezdődően, Porkolábné dr. Balogh Katalin vezetésével. A kutatás kezdeti fázisában egy longitudinális vizsgálat keretében próbáltuk kialakítani azt a teszt-battériát, amellyel iskolakezdés előtt kiszűrhetők azok a gyerekek, akik feltehetően tanulási zavarokkal fognak küzdeni. A szűrő és diagnosztizáló vizsgálatokról, azok eredményeiről több publikáció is beszámolt. Az ezt követő időszakban a fejlesztő programok kialakításán dolgoztunk. A munka során megpróbálkoztunk a szerteágazó problémakör különböző szintjeihez kapcsolódó konkrét fejlesztő-korrekciós programok kialakításával. Az én célom az volt, hogy olyan programot alakítsak ki, amely a kognitív szférán túl a tanulási zavarokkal küzdő gyerekek személyiségének, énképének alakulását is befolyásolja. A fejlesztés kezdetben pszichológus-pedagógus kettős vezetésével működik, megfelelő körülmények esetén a pszichológus később csak a „tanácsadó” szakember, a „szupervizor” szerepében dolgozik, és a fejlesztés egyértelműen a kiképzett pedagógus feladata, hatásköre.
Ebben a tanulmányban ezzel a fejlesztő eljárással foglalkozom, ismertetem annak
Ebben a tanulmányban ezzel a fejlesztő eljárással foglalkozom, ismertetem annak
-konkrét programját,
-az egyes, már lezajlott csoportfoglalkozások egyedi tapasztalatait, amelyek azonban általános tanulásokat hordoznak,
-azokat a kérdéseket, amelyek a csoportprogramokban felvetődtek, és amelyek adott esetben a program módosítását, ill. a programvariációk kialakítását sugallják.
-javaslatot teszek a fejlesztőprogram elhelyezésére az iskolapszichológus eszköztárában.
Trefort Kiadó, 2005.
Írta: Kalamár Hajnalka
Sorozatszerkesztő: Porkolábné dr. Balogh Katalin
Tartalom
A tanulási zavarok problémaköre, kutatása
A program részletes ismertetése
A pszichológus vezetésével működő csoport
A csoport tanulási tapasztalatai
A pedagógusok vezetésével működő csoport
A fejlesztő program rövid elemzése
Egy programváltozat pszichológus vezetésével