Testnevelés
Paraméterek
Szerző | Hamar Pál |
Cím | Testnevelés |
Alcím | Tudomány – tervezés – oktatás – értékelés |
Kiadó | ELTE Eötvös Kiadó |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 276 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 963 312 344 7 |
Ennek a monografikus tankönyvnek a középpontjában a fejlődő, kibontakozó ember áll, azaz azoknak a tanulóknak a csoportjai, akiknek életkor szerint változó fizikai fejlettsége, mozgásigénye, egészsége és helyes egészségmagatartása mindannyiunk felelőssége, s a formális oktatás részeként a pedagógusok feladata. |
|
|
Leírás
Ennek a monografikus tankönyvnek a középpontjában a fejlődő, kibontakozó ember áll, azaz azoknak a tanulóknak a csoportjai, akiknek életkor szerint változó fizikai fejlettsége, mozgásigénye, egészsége és helyes egészségmagatartása mindannyiunk felelőssége, s a formális oktatás részeként a pedagógusok feladata. A szerző szándéka szerint ez az enciklopédikus mű ‒ miközben a testnevelés minden területére kiterjed ‒ a 21. századi szemléletű tanárképzésben is fontos szerepet vállal. A tankönyv írásakor a „magyar rendszer” továbbvitele, nem pedig a külföldi minták átvétele volt az alapvetés. Emellett tartalmi és módszertani korszerűsítésre is törekedtünk, belátva, hogy a változó világ, a testkulturális progresszió, illetve a pedagógiai eszköztár fejlődése kikezdte, elfárasztotta az egykor kitűnően működő rendszert, melynek megújítása így időszerűvé vált.
Prof. Hamar Pál DSc egyetemi doktori disszertációját a Testnevelési Főiskolán 1990-ben védte meg. 2000-ben az ELTE-n PhD tudományos fokozatot szerzett, majd a PTE-n a „dr. habil neveléstudományok” címet nyerte el. 2019 óta az MTA doktora. Tudományos tevékenységét közel ötszáz magyar és idegen nyelvű tanulmány, illetve előadás fémjelzi. Szerzője, társszerzője tizennyolc magyar és idegen nyelvű egyetemi jegyzetnek, kézikönyvnek. Kiemelt pedagógiai szakértőként részt vett az OKTATÁS 2030 projekt keretében készült és 2020-ban kiadott Nemzeti alaptanterv, illetve a hozzá illeszkedő testnevelési kerettantervek munkálataiban.
ELTE Eötvös Kiadó, 2022.
Írta: Prof. Hamar Pál DSc
Lektor: Prof. Dr. Gombocz János CSc, Heszteráné Ekler Judit PhD
Hamar Pál további könyvei:
Tartalom
Ábrajegyzék
Ajánlás
Előszó
I. ADALÉKOK A TESTNEVELÉS ÉS A SPORT TUDOMÁNYELMÉLETI KÉRDÉSEIHEZ
Bevezetés
A tudományelméleti origó: kultúra – testkultúra
A testi (szomatikus) nevelés, az egészségnevelés és a testnevelés értelmezése
Testnevelés és sport – azonosságok és különbségek
A tudomány és a sporttudomány differentia specificái
Összefoglalás
Összefoglaló kérdések és feladatok
II. A TESTNEVELÉS TERVEZÉSE
Bevezetés
A tervezés központi szintje – Nemzeti alaptanterv és kerettantervek
Az 1990 utáni testnevelési tantervek áttekintése
A 2020-as NAT és a hozzá illeszkedő kerettantervek
A Testnevelés és egészségfejlesztés tanulási terület szerkezete
Átfogó célok, fejlesztési területek (kompetenciafejlesztés, tantárgyi kapcsolódások)
Tanulási eredmények
A 2020-as testnevelési kerettantervek
A központi tervezés tantervelméleti és tartalomfejtesztési háttere
A tervezés intézményi szintje – Pedagógiai program, helyi tanterv
A pedagógiai program és a helyi tanterv összefüggése
A tervezés intézményi szintjei a 2020-as tantervi dokumentumok alapján
A közoktatási típusú sportiskolai szabályozás
A pedagógus egyéni tervei – Tanmenet, tematikus terv, óraterv
A tanmenet
A tematikus terv
Az óraterv
A tanmenetkészítés részmunkálatai
A tanítási anyag kiválasztása
A kiválasztott tananyag és a követelmények felbontása
A tanítási anyag elrendezése
A tanmenet formája
A testnevelésóra szerkezete, az óratervezés menete
A testnevelésóra szerkezete és felépítése
Az óratervezés menete
A gyógytestnevelés-oktatás tervezése
A gyógytestnevelés tantervelméleti vonatkozásai
Gyógytestnevelés a legújabb tantervi dokumentumokban
Összefoglalás
Összefoglaló kérdések és feladatok
III. A TESTNEVELÉS-OKTATÁS FOLYAMATA ÉS MÓDSZERTANA
Bevezetés
A mozgásfejlődés törvényszerűségei, az életszakaszok
A mozgásfejlődés fogalma és élettani sajátosságai
Az életszakaszok
Korai gyermekkor (1–3 év)
Óvodáskor (3–6 év)
Kisiskolás kor (6–10 év)
Serdülőkor (11–16 év)
Az alapvető mozgásformák fejlődése
A tanítás-tanulás folyamata
A nevelés, oktatás és képzés egysége
Az oktatási folyamat értelmezése
A motoros tanulási folyamat
A testnevelésóra helye az oktatás folyamatában
Tanórák és az oktatási folyamat
A testnevelésórák típusai
A testnevelés-oktatás stratégiái és módszerei
A stratégia és a módszer értelmezése
A motoros tanítás és tanulás stratégiái
Oktatási módszerek a testnevelésben
Az ismeretátadás módszerei
A tananyag-feldolgozás módszerei
A motoros oktatás és képzés módszerei
A módszerválasztás szempontjai
Az oktatás szervezési módjai, foglalkoztatási formái a testnevelésben
Oktatási módszerek a 2020-as NAT-ban és a gyógytestnevelés órákon
A testnevelés módszerei a 2020-as NAT vonatkozásában
A gyógytestnevelés órákon alkalmazott módszerek
A testnevelés-oktatás sajátos módszertani kérdései
Balesetmegelőzés és egészségvédelem
Különleges bánásmód, integráció és inklúzió
A különleges bánásmódot igénylő tanulók és csoportok oktatása
Az integráció és az inklúzió problematikája a testnevelésben
Összefoglalás
Összefoglaló kérdések és feladatok
IV. PEDAGÓGIAI ÉRTÉKELÉS A TESTNEVELÉSBEN
Bevezetés
Az érték fogalma
Értékelés – ellenőrzés – mérés
Értékelés a testnevelésórán
A testnevelés értékelési sajátosságai
Hibafeltárás és hibajavítás
Az osztályozás problematikája
Teljesítménymérési lehetőségek
Az értékelés értelmezése a NAT 2020-ban és a gyógytestnevelés órákon
Értékelési irányelvek a 2020-as NAT-ban
Értékelés a gyógytestnevelés órákon
A különleges bánásmódot igénylő tanulók és csoportok értékelési sajátosságai
Összefoglalás
Összefoglaló kérdések és feladatok
Irodalom
Idegen szavak és kifejezések jegyzéke
Fogalomtár (Glosszárium)