Leírás
A közoktatási törvény szerint minden közoktatási intézményben a minőségirányítási programot ki kell egészíteni a pedagógusok és a vezetők munkájának teljesítményértékelésére vonatkozó szempontokkal és eljárással. A demográfiai folyamatok elkerülhetetlen hatása, az országos pedagógiai mérések eredményeinek nyilvánosságra hozása, az alulteljesítő iskolák nevesítése következtében nagymértékben nő a verseny az iskolák között. A már elindított tanulói teljesítménymérés kiterjesztése minden tanulóra, az adatok országos indikátorrendszerben való kezelése, és ezek alapján az alacsony teljesítményű iskolák kiszűrése arra ösztönzi az iskolákat, hogy belül, a pedagógusok munkájában keressék a minőségjavulás lehetőségét.
Az iskolák mindig is próbálkoztak, próbálkoznak a pedagógusok munkájának, teljesítményének megállapításával, de legtöbbször csupán óralátogatási szempontsorokig, a pedagógus tanításon kívül vállalt feladatainak felsorolásáig jutnak el. Sokszor az iskolai rangsor az iskolai vezetés szubjektív megítélésének eredményeként áll elő. Egy-egy ilyen megítélés általában rontja a tantestületi klímát, a negatív érzések felerősödéséhez vezet.
A szerző iskolavezetőként eltöltött húsz éve alatt sokféle teljesítményértékelési módszert próbált ki a pedagógusok és a vezetők munkájának értékelésére. Később e gyakorlati tapasztalatok alapján fejlesztette ki a könyvben ismertetett – és a tapasztalatok szerint a tantestületek számára is elfogadható és jól működő – értékelési rendszerét. Ez a rendszer alkalmas arra, hogy egyes tanárok, kisebb tanári közösségek, teljes tantestületek munkáját mérje és értékelje, s ezzel objektív támpontokat adjon a vezető vagy fenntartói döntésekhez. Egy iskola az ott dolgozók munkája által lesz sikeres. Ehhez a sikeres működéshez kínál komoly segítséget ez a könyv.
Az iskolák mindig is próbálkoztak, próbálkoznak a pedagógusok munkájának, teljesítményének megállapításával, de legtöbbször csupán óralátogatási szempontsorokig, a pedagógus tanításon kívül vállalt feladatainak felsorolásáig jutnak el. Sokszor az iskolai rangsor az iskolai vezetés szubjektív megítélésének eredményeként áll elő. Egy-egy ilyen megítélés általában rontja a tantestületi klímát, a negatív érzések felerősödéséhez vezet.
A szerző iskolavezetőként eltöltött húsz éve alatt sokféle teljesítményértékelési módszert próbált ki a pedagógusok és a vezetők munkájának értékelésére. Később e gyakorlati tapasztalatok alapján fejlesztette ki a könyvben ismertetett – és a tapasztalatok szerint a tantestületek számára is elfogadható és jól működő – értékelési rendszerét. Ez a rendszer alkalmas arra, hogy egyes tanárok, kisebb tanári közösségek, teljes tantestületek munkáját mérje és értékelje, s ezzel objektív támpontokat adjon a vezető vagy fenntartói döntésekhez. Egy iskola az ott dolgozók munkája által lesz sikeres. Ehhez a sikeres működéshez kínál komoly segítséget ez a könyv.
Műszaki Könyvkiadó, 2007.
MK-4167-8
Írta: Barlai Róbertné
Lektor: Demeter László
Paraméterek
Szerző | Barlai Róbertné |
Cím | Teljesítményértékelés |
Alcím | Pedagógusok és vezetők munkájának értékelése |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2007 |
Terjedelem | 148 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 1641 67 8 |
Tartalom
A teljesítményértékelés fogalma, lehetséges alapvető céljai, a fejlesztő és a megítélő értékelés különbségei
A teljesítményértékelés környezete
A teljesítmény és a motiváció összefüggései
A teljesítményértékelés célja, a célok összefüggése a szervezeti értékekkel, a pedagógiai, illetve nevelési programmal
A pedagógus munkakör jogszabályi meghatározottsága, a munkaköri leírás szerepe a teljesítményértékelésben
A pedagógusmunka értékelésének jelenlegi gyakorlata
A pedagógusmunka végzésének minőségi meghatározói, lehetséges jellemzői, teljesítménykritériumok
Kompetencia és teljesítmény
Teljesítményértékelési módszerek
A módszerek alkalmazása, az értékelés lefolytatása, visszacsatolás
A pedagógusmunkára vonatkozó teljesítményértékelési rendszer elemei, kiépítésének folyamata, helye az intézményi minőségirányítási programban
A teljesítményértékelés szervezeti keretei: az értékelő csoport megalakítása, felkészítése a feladatra
A nevelőtestület (az érintettek) bevonása, önértékelés, önmegvalósítás
A fejlesztési célú teljesítményértékelést támogató motivációs rendszer
A vezetés munkájának teljesítményértékelése
A rendszer fenntarthatósága, minőségbiztosítása. A teljesítménymenedzsment egyes kérdései a működtetéssel kapcsolatban
Felhasznált irodalom
Melléklet