Leírás
A könyv a kezdő televízióműsor-készítőknek kíván támpontokat adni a mindennapi munkához, elsősorban a nem-fikciós műfajokra, a mozgóképes híranyagokra, a televíziós tudósításokra és riportokra, a magazinműsor-bejátszásokra és a stúdióbeszélgetésekre koncentrálva. Áttekintést ad a műsorkészítés folyamatáról, szereplőiről és eszközeiről, megismerteti az olvasót a mozgóképtechnikai alapfogalmakkal. Kitér a témaválasztás felelősségére, az információkezelésre, a televíziós dramaturgiára, a szerkezeti építőelemekre. Olyan alapfogalmakat, szakkifejezéseket vesz sorra, amelyekkel érdemes tisztában lenniük a szerkesztő-riporteri, a műsorvezetői, az operatőri vagy épp a vágói hivatást választóknak egyaránt – hiszen a televíziózás csapatmunka, és elengedhetetlen, hogy a különböző posztokon dolgozók képesek legyenek szakszerűen és pontosan megfogalmazni azt, hogy mit várnak egymástól. A kötet nem hagyja figyelmen kívül a televíziózás világában zajló változásokat sem, kiindulópontja viszont az, hogy az új platformokon is szükség van szakértelemmel elkészített, a tényeket és a véleményeket szétválasztó, minőségi mozgóképes tartalmakra.
A szerző, Pusztai Virág 15 éven át dolgozott szerkesztő-riporterként. A szakmát híradós tudósítóként kezdte, később kulturális magazinműsorok készítését koordinálta, majd riportfilmeket és dokumentumfilmeket rendezett. 2018-ban szerzett PhD fokozatot médiafilozófiai tárgyú disszertációjával, melynek bővített változata 2019-ben A képekből összerakott ember címmel jelent meg. A vizuális kultúra változásaival, a vizuális média hatástényezőivel kapcsolatos témákban rendszeresen jelennek meg publikációi különböző tudományos folyóiratokban. Jelenleg az SZTE JGYPK adjunktusa.
Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2020.
Írta: Pusztai Virág
Paraméterek
Szerző | Pusztai Virág |
Cím | Televíziós műsorkészítés |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 210 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5946 21 9 |
Tartalom
Előszó
I. A TELEVÍZIÓS MŰSORGYÁRTÁS KIINDULÓPONTJAI
I.1. Mi a televízió, és milyen funkciói vannak?
I.2. A televíziós műsorkészítéshez szükséges kompetenciák
I.3. A televízió személyzeti struktúrája – Ki kicsoda a televíziónál?
I.4. A televízió műsorstruktúrájának kialakítása
I.5. A stúdió és a szerkesztőség kialakítása, felszerelése
I.6. A televíziós munkát segítő dokumentumok
II. A TELEVÍZIÓZÁS MOZGÓKÉPTECHNIKAI ALAPJAI
II.1. A camera obscurától a digitális mozgóképrögzítésig
II.2. A mozgóképrögzítő eszközök felépítése és beállítása
II.3. A mozgóképrögzítő eszköz és az objektív megválasztása
II.4. A képkomponálás alapfogalmai. A plánok
II.5. Kameraállások, kameramozgások
II.6. Hangrögzítés a televíziózásban
II.7. Az interjúbeállítás
II.8. A világítás alapjai
II.9. A televíziós vágás alapjai
III. A TELEVÍZIÓS MŰSORSZERKESZTÉS ALAPANYAGA: AZ INFORMÁCIÓ
III.1. Az információáramlás alapfogalmai
III.2. Az információáramlás folyamata és szereplői
III.3. Közérdeklődés, célközönség, hírérték, aktualitás
III.4. A témaválasztás felelőssége
III.5. Az információs hálózat kiépítése
III.6. További információszerzési és témaválasztási módszerek
III.7. A háttérinformációk összegyűjtése, a háttéranyagok összeállítása
III.8. A forráshoz való viszony és az információk felhasználása
IV. A TELEVÍZIÓS MŰSORSZERKESZTÉS
IV.1. Hogyan lesz az információból televíziós anyag?
IV.2. A televíziós dramaturgia és a szerkesztett televíziós anyag felépítése
IV.3. A riporteri szereplés mint dramaturgiai elem
IV.4. A hangharapás-technika és a megfelelő interjúrészletek kiválasztása
IV.5. A narrátorszöveg szerepe és megírása
IV.6. A felkonferáló szövegek megírása
V. A NYILVÁNOSSÁG KÉPVISELETÉBEN – A RIPORTERI ÉS A MŰSORVEZETŐI MUNKA ALAPJAI
V.1. A riporteri és a műsorvezetői munka hasonlóságai és különbségei
V.2. Kérdezéstechnika
V.3. A riporter feladatai, megjelenése, magatartása
V.4. A műsorvezető feladatai, megjelenése, magatartása
V.5. A nyilvános megszólalás alapjai, a műsorvezető testtartása és arcjátéka
V.6. A műsorvezető beszédmódja, beszédstílusa
VI. TELEVÍZIÓS FORGATÁSOK, HELYZETEK ÉS NÉHÁNY MŰFAJI SAJÁTOSSÁG
VI.1. Az eseményrögzítés és az eseményközvetítés – Az élő adás
VI.2. A stúdióbeszélgetések felvétele
VI.3. Forgatás a sajtótájékoztatón
VI.4. A híradó
VI.5. A magazinműsorok kihívásai
VI.6. A dokumentumfilmes műfajok kihívásai
VI.7. A televíziós riport
Felhasznált irodalom