Leírás
Ez a könyv abból a célból készült, hogy az óvodai nevelőtestületeknek segítséget adjon a kora gyermekkori tehetségnevelés bevezetéséhez. Az ország különböző területein működő 20 óvodai tehetségponttal olyan tehetséggondozó pedagógiai rendszert dolgoztunk ki, amely a Nemzeti Tehetség Program által kitűzött elveket és célokat követi. Az empirikus kutatásunk eredményeképpen elmondhatjuk, sikerült olyan gyakorlatot alkotni, amely valóra váltja a tehetségnevelés legújabb szemléletét: „Minden gyermek tehetséges lehet valamiben, csak azt az adottságát tanácsos idejekorán felfedeznünk és a szülőkkel közösen gondoznunk, támogatnunk, hogy ne vesszen el egyetlen egy érték sem.”
A könyv lépésről-lépésre bemutatja, hogyan és mikor végezzük:
- a gyermekek adottságainak, érdeklődésének két évig tartó megfigyelését,
- a tehetségígéretek beválogatását a tehetségműhelyekbe,
- az egyéni, mikro- és/vagy kiscsoportos fejlesztését a tehetséggondozó műhelyekben,
- a komplex tehetségprogramok tervezését, szervezését,
- a gazdagító programok segítségével történő gyermeki megerősítéseket, támogatásokat és
- a műhelyek hatáselemzéseinek vizsgálatait.
A könyvben olvashatunk arról is, milyen hálózatot érdemes létrehozni, hogy egymást segítve a szükséges személyi és tárgyi feltételeket megteremthessük a gyermekek tehetséggondozásához. A négy év pozitív tapasztalata egyértelművé tette, hogy ez az út járható. Ezért ajánljuk e rendszert bármilyen programmal dolgozó nevelőtestületnek, akik elkötelezett hívei a gyermekek tehetségnevelésének és esélyt szeretnének teremteni minden gyermek egyéni adottságainak kibontakoztatására.
„Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület, 2012.
Írta és szerkesztette: Nagy Jenőné
Lektor: Dr. Balogh László
További ajánlatunk:
Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában?
Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel
A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában
Varázskapu – Példák a vizuális nevelés és tehetségfejlesztés lehetőségeire 6 éves kortól
Paraméterek
Szerző | Nagy Jenőné |
Cím | Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata |
Alcím | Módszertani könyv óvodapedagógusoknak |
Kiadó | „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület |
Kiadás éve | 2012 |
Terjedelem | 180 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 08 4916 6 |
Tartalom
ÚJ SZEMLÉLETŰ NEVELÉS, ÚJ LEHETŐSÉG AZ ÓVODÁS GYERMEKEK JÁTÉKOS TANULÁSÁBAN
1. A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAM ÉRTELMEZÉSE AZ ÓVODAI NEVELÉS TÜKRÉBEN
1.1. Általános alapelvek
1.1.1. Az értékmegőrzés elve
1.1.2. A sokszínűség elve
1.1.3. Az esélyteremtés elve
1.1.4. A folyamatosság és átjárhatóság elve
1.1.5. A kiválasztás–kiválasztódás és önfejlesztés elvének érvényesítése
1.1.6. A hatékonyság, fokozatosság elve
1.1.7. A felelősség és társadalmi felelősségvállalás elve
1.1.8. Tehetségsegítők megbecsülésének elve
1.1.9. Fenntarthatóság és társadalmi támogatottság elve
1.2. A tehetséggondozás törvényi háttere a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben
2. A TEHETSÉG ÉRTELMEZÉSE ÓVODÁSKORBAN
2.1. Óvodai tehetségígéretek gondozásához szükséges alapvető fogalmak értelmezése
2.1.1. Egységesség, differenciálás értelmezése az óvodában
2.1.2. A motiváció alapjai az óvodai nevelésben
2.1.3. Kreativitás az óvodai gyakorlatban
2.1.4. Hogyan fejleszthető a személyes kreativitás
2.2. Tehetségígéretek adottságait elemző modellek
2.2.1. Renzulli háromkörös és Mönk–Renzulli többtényezős modelljei, és azok óvodai adaptációja
2.3. Tehetségígéretek gondozásának tehetségterületei
2.3.1. A gardneri tehetségterületek adaptálása az óvodai tevékenységek és az óvoda egyéb tartalmi lehetőségei szerint
3. TEHETSÉGÍGÉRETEK FELFEDEZÉSE, AZONOSÍTÁSA
3.1. Hogyan lehet felismerni egy gyermekben a tehetségcsírákat
3.2. Tehetségígéretek felfedezéséhez, azonosításához alkalmazható megfigyelések
3.3. Komplex személyiséglapok készítése a gyermekek személyiségfejlettségének, jellemzőinek megfigyeléséhez, regisztrálásához
3.4. A tehetségazonosításhoz szükséges személyi feltételek
4. A TEHETSÉGÍGÉRETEK BEVÁLOGATÁSA A GONDOZÓ MŰHELYEKBE
4.1. Beválogatást megelőző feladatok az óvodában
4.2. A beválogatáshoz felhasználható mérőanyag részletes bemutatása
4.3. A beválogatáshoz szükséges személyi feltételek
5. KOMPLEX PROGRAMOK A TEHETSÉGÍGÉRETEK MŰHELYÉBEN
5.1. A komplex tehetséggondozó programok elméleti háttere
5.2. Gazdagítás a tehetséggondozásban
5.2.1. A gazdagítás fogalma, fajtái
5.2.2. Gazdagítási modellek
5.3. Az óvodai komplex tehetséggondozó programok kidolgozása
5.4. Példák a különböző gazdagítási programok műhelymunkáira
5.4.1. Művészeti komplexitás módszerét alkalmazó műhelymunka vázlata
5.4.2. Valós problémákat kutató, projektpedagógiai módszereket alkalmazó műhelymunka vázlata
5.5. A tehetségműhely dokumentációja
6. A KOMPLEX TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELYEK ÉS AZ ÓVODA TEHETSÉGGONDOZÓ MUNKÁJÁNAK HATÁSVIZSGÁLATA
6.1. A gyerekek önkontrollos hatásvizsgálata a tehetséggondozó műhelyben
6.2. Az óvodapedagógusok önértékelő hatásvizsgálata a tehetséggondozó munkájukról és a műhelyekről
6.3. A tehetségműhely-vezetők hatékonyságvizsgálata
6.4. A szülők hatásvizsgálata az óvoda tehetséggondozó munkájáról
6.5. A tehetséggondozó team koordinátorának összegző elemzése, értékelése
7. SZÜLŐK BEVONÁSA A TEHETSÉGÍGÉRETEKET FEJLESZTŐ TEVÉKENYSÉGBE
8. TEHETSÉG-TANÁCSADÁS AZ ÓVODÁBAN
9. TEHETSÉGÍGÉRETEK NYOMON KÖVETÉSE
10. A TEHETSÉGÍGÉRETEK GONDOZÁSÁNAK LEHETSÉGES RENDSZERE AZ ÓVODÁBAN
10.1. Tehetségígéretek gondozását felvállaló nevelőtestület szervezeti struktúrája
10.1.1. Tehetségígéretek gondozásával foglalkozó koordinátor feladatai
10.2. Tehetségígéretek gondozásának folyamatábrája
10.2.1. A tehetségígéretek gondozásának folyamatleírása
11. TEHETSÉGÍGÉRETEKET GONDOZÓ FELADATOKHOZ SZÜKSÉGES SZEMÉLYI, TÁRGYI FELTÉTELEK
11.1. A tehetségígéretek gondozásának személyi feltételei
11.2. A tehetségígéretek gondozásához szükséges tárgyi feltételek
12. HÁLÓZATFEJLESZTÉS A TEHETSÉGÍGÉRETEK GONDOZÁSA ÉRDEKÉBEN
12.1. Építünk-e hálózatot magunk köré
12.1.1. Milyenek lehetnek ezek a kapcsolatok
12.1.2. Definíció a hálózatról, hálózatépítéséről és a tehetségpontok hálózatfejlesztő munkájáról
12.1.3. Óvodai tehetséggondozó szervezetek
12.1.4. Felnőtt regionális tehetségműhelyek indítása az ország művészeti bázisóvodáiban
FELHASZNÁLT ÉS ORIENTÁLÓ SZAKIRODALOM
AZ ALKALMAZOTT KUTATÁSBAN RÉSZTVEVŐ TEHETSÉGPONTOK, ÓVODÁK
MELLÉKLETEK