Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata
2.940 Ft

Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata

2.940 Ft

Ez a könyv abból a célból készült, hogy az óvodai nevelőtestületeknek segítséget adjon a kora gyermekkori tehetségnevelés bevezetéséhez. Az ország különböző területein működő 20 óvodai tehetségponttal olyan tehetséggondozó pedagógiai rendszert dolgoztunk ki, amely a Nemzeti Tehetség Program által kitűzött elveket és célokat követi.

Leírás

Ez a könyv abból a célból készült, hogy az óvodai nevelőtestületeknek segítséget adjon a kora gyermekkori tehetségnevelés bevezetéséhez. Az ország különböző területein működő 20 óvodai tehetségponttal olyan tehetséggondozó pedagógiai rendszert dolgoztunk ki, amely a Nemzeti Tehetség Program által kitűzött elveket és célokat követi. Az empirikus kutatásunk eredményeképpen elmondhatjuk, sikerült olyan gyakorlatot alkotni, amely valóra váltja a tehetségnevelés legújabb szemléletét: „Minden gyermek tehetséges lehet valamiben, csak azt az adottságát tanácsos idejekorán felfedeznünk és a szülőkkel közösen gondoznunk, támogatnunk, hogy ne vesszen el egyetlen egy érték sem.”

A könyv lépésről-lépésre bemutatja, hogyan és mikor végezzük:

-        a gyermekek adottságainak, érdeklődésének két évig tartó megfigyelését,

-        a tehetségígéretek beválogatását a tehetségműhelyekbe,

-        az egyéni, mikro- és/vagy kiscsoportos fejlesztését a tehetséggondozó műhelyekben,

-        a komplex tehetségprogramok tervezését, szervezését,

-        a gazdagító programok segítségével történő gyermeki megerősítéseket, támogatásokat és

-        a műhelyek hatáselemzéseinek vizsgálatait.

 A könyvben olvashatunk arról is, milyen hálózatot érdemes létrehozni, hogy egymást segítve a szükséges személyi és tárgyi feltételeket megteremthessük a gyermekek tehetséggondozásához. A négy év pozitív tapasztalata egyértelművé tette, hogy ez az út járható. Ezért ajánljuk e rendszert bármilyen programmal dolgozó nevelőtestületnek, akik elkötelezett hívei a gyermekek tehetségnevelésének és esélyt szeretnének teremteni minden gyermek egyéni adottságainak kibontakoztatására.

 

„Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület, 2012.

Írta és szerkesztette: Nagy Jenőné

Lektor: Dr. Balogh László

 

További ajánlatunk:

Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában?

Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel

A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában

Varázskapu – Példák a vizuális nevelés és tehetségfejlesztés lehetőségeire 6 éves kortól

Paraméterek

Szerző Nagy Jenőné
Cím Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata
Alcím Módszertani könyv óvodapedagógusoknak
Kiadó „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület
Kiadás éve 2012
Terjedelem 180 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 08 4916 6

Tartalom

ÚJ SZEMLÉLETŰ NEVELÉS, ÚJ LEHETŐSÉG AZ ÓVODÁS GYERMEKEK JÁTÉKOS TANULÁSÁBAN

1. A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAM ÉRTELMEZÉSE AZ ÓVODAI NEVELÉS TÜKRÉBEN

1.1. Általános alapelvek

1.1.1. Az értékmegőrzés elve

1.1.2. A sokszínűség elve

1.1.3. Az esélyteremtés elve

1.1.4. A folyamatosság és átjárhatóság elve

1.1.5. A kiválasztás–kiválasztódás és önfejlesztés elvének érvényesítése

1.1.6. A hatékonyság, fokozatosság elve

1.1.7. A felelősség és társadalmi felelősségvállalás elve

1.1.8. Tehetségsegítők megbecsülésének elve

1.1.9. Fenntarthatóság és társadalmi támogatottság elve

1.2. A tehetséggondozás törvényi háttere a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben

2. A TEHETSÉG ÉRTELMEZÉSE ÓVODÁSKORBAN

2.1. Óvodai tehetségígéretek gondozásához szükséges alapvető fogalmak értelmezése

2.1.1. Egységesség, differenciálás értelmezése az óvodában

2.1.2. A motiváció alapjai az óvodai nevelésben

2.1.3. Kreativitás az óvodai gyakorlatban

2.1.4. Hogyan fejleszthető a személyes kreativitás

2.2. Tehetségígéretek adottságait elemző modellek

2.2.1. Renzulli háromkörös és Mönk–Renzulli többtényezős modelljei, és azok óvodai adaptációja

2.3. Tehetségígéretek gondozásának tehetségterületei

2.3.1. A gardneri tehetségterületek adaptálása az óvodai tevékenységek és az óvoda egyéb tartalmi lehetőségei szerint

3. TEHETSÉGÍGÉRETEK FELFEDEZÉSE, AZONOSÍTÁSA

3.1. Hogyan lehet felismerni egy gyermekben a tehetségcsírákat

3.2. Tehetségígéretek felfedezéséhez, azonosításához alkalmazható megfigyelések

3.3. Komplex személyiséglapok készítése a gyermekek személyiségfejlettségének, jellemzőinek megfigyeléséhez, regisztrálásához

3.4. A tehetségazonosításhoz szükséges személyi feltételek

4. A TEHETSÉGÍGÉRETEK BEVÁLOGATÁSA A GONDOZÓ MŰHELYEKBE

4.1. Beválogatást megelőző feladatok az óvodában

4.2. A beválogatáshoz felhasználható mérőanyag részletes bemutatása

4.3. A beválogatáshoz szükséges személyi feltételek

5. KOMPLEX PROGRAMOK A TEHETSÉGÍGÉRETEK MŰHELYÉBEN

5.1. A komplex tehetséggondozó programok elméleti háttere

5.2. Gazdagítás a tehetséggondozásban

5.2.1. A gazdagítás fogalma, fajtái

5.2.2. Gazdagítási modellek

5.3. Az óvodai komplex tehetséggondozó programok kidolgozása

5.4. Példák a különböző gazdagítási programok műhelymunkáira

5.4.1. Művészeti komplexitás módszerét alkalmazó műhelymunka vázlata

5.4.2. Valós problémákat kutató, projektpedagógiai módszereket alkalmazó műhelymunka vázlata

5.5. A tehetségműhely dokumentációja

6. A KOMPLEX TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELYEK ÉS AZ ÓVODA TEHETSÉGGONDOZÓ MUNKÁJÁNAK HATÁSVIZSGÁLATA

6.1. A gyerekek önkontrollos hatásvizsgálata a tehetséggondozó műhelyben

6.2. Az óvodapedagógusok önértékelő hatásvizsgálata a tehetséggondozó munkájukról és a műhelyekről

6.3. A tehetségműhely-vezetők hatékonyságvizsgálata

6.4. A szülők hatásvizsgálata az óvoda tehetséggondozó munkájáról

6.5. A tehetséggondozó team koordinátorának összegző elemzése, értékelése

7. SZÜLŐK BEVONÁSA A TEHETSÉGÍGÉRETEKET FEJLESZTŐ TEVÉKENYSÉGBE

8. TEHETSÉG-TANÁCSADÁS AZ ÓVODÁBAN

9. TEHETSÉGÍGÉRETEK NYOMON KÖVETÉSE

10. A TEHETSÉGÍGÉRETEK GONDOZÁSÁNAK LEHETSÉGES RENDSZERE AZ ÓVODÁBAN

10.1. Tehetségígéretek gondozását felvállaló nevelőtestület szervezeti struktúrája

10.1.1. Tehetségígéretek gondozásával foglalkozó koordinátor feladatai

10.2. Tehetségígéretek gondozásának folyamatábrája

10.2.1. A tehetségígéretek gondozásának folyamatleírása

11. TEHETSÉGÍGÉRETEKET GONDOZÓ FELADATOKHOZ SZÜKSÉGES SZEMÉLYI, TÁRGYI FELTÉTELEK

11.1. A tehetségígéretek gondozásának személyi feltételei

11.2. A tehetségígéretek gondozásához szükséges tárgyi feltételek

12. HÁLÓZATFEJLESZTÉS A TEHETSÉGÍGÉRETEK GONDOZÁSA ÉRDEKÉBEN

12.1. Építünk-e hálózatot magunk köré

12.1.1. Milyenek lehetnek ezek a kapcsolatok

12.1.2. Definíció a hálózatról, hálózatépítéséről és a tehetségpontok hálózatfejlesztő munkájáról

12.1.3. Óvodai tehetséggondozó szervezetek

12.1.4. Felnőtt regionális tehetségműhelyek indítása az ország művészeti bázisóvodáiban

FELHASZNÁLT ÉS ORIENTÁLÓ SZAKIRODALOM

AZ ALKALMAZOTT KUTATÁSBAN RÉSZTVEVŐ TEHETSÉGPONTOK, ÓVODÁK

MELLÉKLETEK

Kapcsolódó kiadványok

Érzelem, fantázia, gondolkodás óvodáskorban

Raktáron
Eredeti ár:2.980 Ft 2.384 Ft
-20%

A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában

Raktáron
Eredeti ár:3.490 Ft 2.792 Ft
-20%

A játék nem csak játék!?

Raktáron
Eredeti ár:3.300 Ft 2.805 Ft
-15%

„Csillaglesen”

Raktáron
3.480 Ft

Varázskapu

Raktáron
Eredeti ár:2.680 Ft 2.144 Ft
-20%