Leírás
A természettudomány tanítását mindig is az egyik legjobb eszköznek tekintették a tanulók értelmének fejlesztéséhez. Általánosan elfogadott, hogy a természettudományok művelése, empirikus kutatások végzése, kísérletek megtervezése és végrehajtása, megfigyelések eredményeinek elrendezése és az értelmező elméletek megalkotása a gondolkodás legszisztematikusabb formáit igénylő tevékenységek egyike. Az a tény, hogy a tudományos elméletek megértése fejlett gondolkodási képességeket igényel, ahhoz a feltételezéshez vezetett, hogy a természettudományok iskolai oktatása fejleszti a tanulók gondolkodási képességeit is. Ez valószínűleg mindig igaz volt azon tanulók esetében, akiknek valóban sikerült elmélyülniük a természettudományokban, de a többségre nem igazolódott ez a feltételezés, mivel a tudás közvetítését többnyire nem igazították a tanulók képességeinek aktuális fejlettségéhez.
Azt, hogy a természettudományok tanítása elősegíti a gondolkodás fejlődését, esetenként csak érvként használták arra, hogy megnöveljék a természettudományok részesedését az iskolai tantervekben. A természettudományos eredmények gyors szaporodása és az iskolai tanrendbe történő átemelése hatására azonban gyakran olyan mennyiségű tudományos tananyag alakult ki, amelyet a tanulók képtelenek voltak feldolgozni és megérteni. A huszadik század második feléig, a megfelelő pszichológiai elméletek és a természettudományos oktatás hatásait felmérő bizonyíték alapú módszerek hiányában lehetetlen volt a tanulók gondolkodási képességének szisztematikus fejlesztését előirányzó ambiciózus célok megvalósítása.
Írta: Csapó Benő – Szabó Gábor
Paraméterek
Szerző | Csapó Benő – Szabó Gábor |
Cím | Tartalmi keretek a természettudomány diagnosztikus értékeléséhez |
Kiadó | Nemzeti Tankönyvkiadó |
Kiadás éve | 2012 |
Terjedelem | 314 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 963 19 7236 8 |
Tartalom
Bevezetés (Csapó Benő és Szabó Gábor)
1. Philip Adey és Csapó Benő: A természettudományos gondolkodás fejlesztése és értékelése
2. B. Németh Mária és Korom Erzsébet: A természettudományos műveltség és az alkalmazható tudás értékelése
3. Korom Erzsébet és Szabó Gábor: A természettudomány tanításának és felmérésének diszciplináris és tantervi szempontjai
4. Korom Erzsébet, B. Németh Mária, Nagy Lászlóné és Csapó Benő: A diagnosztikus természettudomány-felmérések részletes tartalmi kereteinek kidolgozása: elméleti alapok ás gyakorlati kérdések
5. Korom Erzsébet, Nagy Lászlóné, B. Németh Mária, Radnóti Katalin, Makádi Mariann, Adorjánné Farkas Magdolna, Revákné Markóczi Ibolya, Tóth Zoltán, Csíkos Csaba és Wagner Éva: Részletes tartalmi keretek a természettudomány diagnosztikus értékeléséhez
A kötet szerzői