Leírás
A könyv szülőknek íródott, de szélesebb olvasóközönséghez szól. Fontos elméleti és gyakorlati tudnivalókat tartalmaz azok számára, akik tapintási és mozgásérzékelési zavarok miatt fejlődésében akadályozott gyermekekkel találkozhatnak. A gondozónő, óvónő, tanító és tanár, a gyógypedagógus (logopédus), pszichológus, gyermekorvos és neurológus biztosan látott már ilyen gyermeket. A zavar tünetei változatosak és nehezen azonosíthatók, ezért valószínűleg csak kevesekben merül fel ennek az észlelési zavarnak a gondolata, és még ritkábban születik helyes diagnózis. E nélkül pedig a terápia sem lehet eredményes. Különösen fontos a pontos felismerés a beszédhibák logopédiai kezelésének csekély hatékonysága esetén, mert a terápiát nem a klasszikus beszédjavítási módszerekkel kell megalapozni. A könyv szempontokat ad a korai megfigyeléshez, a tünetek helyes értelmezéséhez, a szülő megértő és öntevékeny nevelési attitűdjének kialakításához. Az idegélettani és fejlődéslélektani rész magyarázattal szolgál a fejlődésben tapasztalható gátakra és az ebből fakadó magatartási anomáliákra. A terápiás rész a szerző által is ismert és használt – praktikus tanácsokkal ellátott – módszereket sorakoztatja fel.
Írta: Elfriede Bielefeldt
Fordította: Huba Judit
Paraméterek
Szerző | Bielefeldt, Elfriede |
Cím | Tapintás és érintés |
Alcím | Taktil-kinesztetikus zavarok |
Kiadó | Medicina Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 152 oldal |
Formátum | A/5, keménytáblás |
ISBN | 978 963 226 742 5 |
Tartalom
Előszó
Néhány személyes szó az érintett szülőkhöz
Nehéz meghatározni: mi is az organikus agyi funkciózavar?
Mi a taktil-kinesztetikus érzékelési/észlelési zavar?
Áthatolhatatlan dzsungel – A tünetek együttese (szimptomatika)
Terhesség
Sírás és hangadás
Alvás
Tapintás
A test nyomási és érintési érzékenysége
Fájdalomérzés
Hőérzet
Öningerlés
Izomtónus, merev izomzat
Az izmok koordinációs nehézsége
Ügyetlenség
Az ábrázolás fejletlensége
Evés és ivás
Az arc érzékenysége
Fejlődési késés
Szemkontaktus
Ingeráradat
Konstrukciós nehézségek
Sztereotípiák
Az észlelés tartománya
Testséma
Az olvasási és helyesírási gyengeség jelei
Időfogalmak
Hallászavarok
Beszédkészség és nyelvi kifejezőkészség
Félelem a nagy terektől
Személyiség
Prognózis
Piaget elmélete az észlelés és a szenzomotorika fejlődéséről
Neurofiziológiai alapok
Receptorok
Idegsejtek, szinapszisok, rostok, neurotranszmitterek
Az arc érzékenysége
Az egyensúly és a hallás szerveinek jelentősége
Látás
A tapintási érzékelés törzs- és egyedfejlődése
A bőr jelentősége – mélylélektani ismeretek
Neuropszichológiai tesztek
Két pont diszkriminációja
Grafesztézia
Kinesztézia
Testhelyzetek (pózok) utánzása
Ujjazonosítás
A test középvonatának keresztezése
Jobb és bal megkülönböztetése
Egyensúlyi próbák
Motoros pontosság.
Különböző tárgyak rendezése látási kontroll nélkül
Terápiás rész
Affolter módszere
A vezetés szabályai
A vezetés alapelvei
A vezetés nehézségei
A PLAG szóbeli kiegészítése
Ayres módszere
Bőrstimuláció
Krémterápia
Más anyagok
Koordinációs gyakorlatok
Elővigyázatossági szabályok
Más módszerek
Hildred A. McGinnis
Olvasástanulási program
Doman és Delacato
Kiegészítő teendők
Tomatis módszere (hangterápia)
Autizmus és észlelési zavarok
Kilátások
A ép gyermeki fejlődés jellemzői
Van-e a gyermekemnek taktil-kinesztetikus észlelési zavara? – tesztkérdések
A terápiában használt gyakorlatok áttekintése
Elérhetőségek
Irodalomjegyzék