Tanulmányok az óvodáról
Paraméterek
Szerző | Zilahiné Gál Katalin – Ácsné Plachy Noémi – Kapovitsné Tamás Csilla – Vojnitsné Kereszty Zsuzsa |
Cím | Tanulmányok az óvodáról |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 104 oldal |
Formátum | B/5, spirálozott |
ISBN | 978 963 9955 85 1 |
A kisgyermeknevelésben mindent felülírnak a kicsik életkori tulajdonságai. A fejlődés természetes folyamatára épülhetnek azok a pedagógiai teendők, amelyek segítik a későbbiekben is a fontos személyiségvonások megalapozását. Könyvünk gyakorlati példákat ad arra, hogyan lehet kiégés nélkül, áramló könnyűséggel vezetni az óvodások életét. |
|
|
Leírás
Ma sokat hallunk arról, hogy az élet legkülönbözőbb területein gyorsítani, újítani kell. Sokakban – a szülőkben is – benne van a szorongás, a félelem a lemaradástól. Vannak munkaterületek, és a versenysport, amelyekre ez igaz. Az óvoda, az óvónői tennivalók nem tartoznak ezek közé. A kisgyermeknevelésben mindent felülírnak a kicsik életkori tulajdonságai, amelyeket alaposan feltártak a gyermeklélektani vizsgálatok. A fejlődés természetes folyamatára épülhetnek azok a pedagógiai teendők, amelyek segítik a későbbiekben is a fontos személyiségvonások megalapozását. Nagyon helyesen emeli ki ezeket az átdolgozott Óvodai Alapprogram. Ez a kis füzet ezek megvalósításához szeretne segítséget nyújtani. Sokszorosan kipróbáltuk, hogy itt a „haladás” a gyerekek természetéhez illő jobb irányba fordulás. Az a szép és az a hatékony, ami egyszerű. Bár kezdetben nehéz és mindig sok munkával jár, a csoport nyugalmával, a mindennapok gazdagodásával meghozza gyümölcsét. A középpontban a szimbolikus szerepjáték áll, aminek alkotóelemeivé válnak az anyanyelvi nevelés, az éneklés, a kézimunka, a tér, a formák, a természet jelenségeinek megtapasztalása, a számolgatás, a szabad mozgás. Hozzá társul a fejből mondott mese világa. Így a legalapvetőbb nevelési feladatokat eredményesen lehet megoldani. Persze a legfontosabb az, hogy magát nevelje a nevelő, mielőtt mások nevelésébe fog. Néhány gyakorlati példát adunk arra, hogyan lehet kiégés nélkül, áramló könnyűséggel vezetni az óvodások életét.
Eötvös József Könyvkiadó, 2019.
Írta: Zilahiné Gál Katalin – Ácsné Plachy Noémi – Kapovitsné Tamás Csilla – Vojnitsné Kereszty Zsuzsa
Tartalom
Zilahiné Gál Katalin:
Az erkölcsi viselkedés megalapozása az óvodában
Az embernevelés vezérmotívuma: az erkölcsiség
Az erkölcsi nevelés gyermeklélektani alapja
Az óvoda felnőttek és gyerekek együttléte – a játék körén belül
A szabad játék erkölcsi nevelő hatása
Erkölcsi nevelés érzelmi alapon
Elemi társas élmények
A mese is a jó erkölcs alapját építi: „Jótét helyébe jót várj!”
A mese és a játék belső képei összefonódnak
Az ünnepek lélek- és viselkedésformáló hatása
A hitelesség és a példa fontossága. Alkalomszerűség és tervezés
Zilahiné Gál Katalin – Vojnitsné Kereszty Zsuzsa:
Óvodai nyomon követő mérési és fejlődést támogató rendszer
A fejlesztés iránya és lépései különös tekintettel a halmozottan hátrányos helyzetű 3-6 évesekre
Ráhangoló
A fejlesztés iránya és lépései
Egyéni fejlesztés, egyéni protokoll
Mivel fejleszthetünk?
A fejlődés támogatásának lépései
A testi fejlődés elősegítése
Milyen feladatokat tűzhet maga elé az óvodapedagógus?
Miben és hogyan segíthet?
A fejlesztés nyomvonala. A biztonságos környezet megteremtése
A nyelvi fejlődés segítése
Milyen feladatokat tűzhet maga elé az óvodapedagógus?
Mivel segíthet még?
A más szubkultúrából érkezőkkel való bánásmód
A fejlesztés nyomvonala
Az érzelmi és szociális fejlődés megalapozása
A szubkultúrából érkezők segítése
Milyen feladatokat tűzhet maga elé az óvodapedagógus?
Mi segíti még a fejlődést?
Kiegészítő olvasmányok
Zilahiné Gál Katalin – Ácsné Plachy Noémi:
Egy jó óvodai gyakorlat modellértékű bemutatása
„Csak játszunk és mesélünk?”
A kezdet
Nem „felkészülünk”, hanem élünk!
Hasznos haszontalanságok
Az Alapprogram jegyében
Rögtönzötten vagy tervezetten
A megvalósítás ábécéje
A józan ész szerint
Ami természetes, az könnyen megvalósítható
A módszerek
Az Alapprogram a nevelőt is gazdagítja
Kapovitsné Tamás Csilla:
Gyakorlati példa a hazaszeretetre nevelésre
Óvodánk bemutatkozása
Felhasznált és ajánlott irodalom
Bemutatóóvodáink