Tanulmányok a 18. századi zene történetéből
Paraméterek
Sorozat | Musica Scientia |
Szerző | Komlós Katalin |
Cím | Tanulmányok a 18. századi zene történetéből |
Kiadó | Rózsavölgyi és Társa Kiadó |
Kiadás éve | 2015 |
Terjedelem | 512 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 615 8007 17 7 |
A 18. századi zene nemzetközi hírű szaktekintélye és aktív fortepiano-játékos, a Zeneakadémia legendás zeneelmélet-tanára, Komlós Katalin húsz zenetudományi tanulmányát válogatta össze a kötet számára. |
|
|
Leírás
A 18. századi zene nemzetközi hírű szaktekintélye és aktív fortepiano-játékos, a Zeneakadémia legendás zeneelmélet-tanára, Komlós Katalin húsz zenetudományi tanulmányát válogatta össze a kötet számára. A részint külföldi, részint hazai folyóiratokban, illetve szakkönyvekben megjelent, önálló kötetben most először összegyűjtött írások a francia forradalom körüli évtizedek három legjelentősebb zeneszerzője, C. P. E. Bach, Joseph Haydn és Wolfgang Amadeus Mozart alakja köré rendeződnek, s általános, műfaj- és kultúrtörténeti kérdéseket éppúgy tárgyalnak, mint speciálisabb, zeneelméleti, vagy analitikus témákat.
Az írásokból világosan kirajzolódik, hogy a szerző számára a zene csakis elmélet és gyakorlat komplex egységeként képzelhető el. Komlós Katalin, a gyakorló muzsikus izgalmas gondolatokkal inspirálja Komlós Katalint, a muzikológust, és megfordítva. Az ő esetében ráadásul mindez elementáris tanári hevülettel párosul, az igazán jelentős tanárok pedig egész életükben tanulnak.
„Mozart gondosan jelölte kottáiban az instrukciókat – írja az előadóművész Mozartról szóló tanulmányában –, a zenével és zenei interpretációval kapcsolatos gondolatai pedig végtelen gazdagságban tárulnak elénk kötetszámra írt leveleiben. Minden rendelkezésünkre áll: igazi Mozart tanítványok lehetünk ma is.”
Ha van, aki valóban élt e lehetőséggel, az Komlós Katalin, vagyis a kötet révén valamennyi olvasó számára adott a lehetőség, hogy Mozart, Haydn és C. P. E. Bach egyik legjobb tanítványa, Komlós Katalin révén nyerjen betekintést a 18. századi zene elbűvölő világába.
Komlós Katalin zenetörténész és fortepiano-játékos a budapesti Zeneakadémián végezte zenetudományi tanulmányait, majd az amerikai Cornell Universityn szerzett PhD fokozatot. Tudományos publikációi elsősorban angol nyelven jelennek meg vezető zenetudományi folyóiratokban és tanulmánykötetekben. Fortepianos and their Music című könyve 1995-ben jelent meg az Oxford University Pressnél; ezt tíz évvel később követte a magyar nyelvű kiadás. Évekig vezette a Zeneakadémia Zeneelmélet Tanszékét, jelenleg az intézmény Professor Emerita címet viselő tanára.
Rózsavölgyi és Társa Kiadó, 2015.
Írta: Komlós Katalin