Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Tanulásmódszertan tanári kézikönyv (általános iskola)
Eredeti ár: 2.590 Ft
2.331 Ft
Online kedvezmény: -10%

Tanulásmódszertan tanári kézikönyv (általános iskola)

Eredeti ár: 2.590 Ft
2.331 Ft
Online kedvezmény: -10%

A tanulásmódszertan feladata azoknak a tanulási módszereknek és annak a viszonyulás-formának a megtanítása, amelyek bármely tantárgy eredményes tanulásához felhasználhatók, és tanulóink további tanulmányainak sikeres teljesítéséhez is biztos alapot adnak.

Leírás

A tanár kereső ember. Nem pénzt keres elsősorban, hiszen hivatásból dolgozik a jövő nemzedékén, ezért munkájának anyagi feltételeit az államnak kell- vagy kellene szavatolnia. A tanár keresése arra irányul, hogyan, milyen kapcsolatteremtési, konfliktus-feldolgozási beállítódással, milyen módszertani eszközökkel tudja tanítványait maga mellé állítani, hogy velük együtt tegye meg azt a felfedező utat, amit az emberi kultúra megismerése jelent. Abból, hogy a tanítás – a nevelést és az oktatást egyszerre értjük a tanítás fogalma alatt – személyfüggő, az következik, hogy miközben a tanár a megfelelő tanítási módszereket és eszközöket keresi, egyúttal önmagát is keresi: miként tudna egyre alkalmasabb eszközzé válni a tudás és az emberség átadásában.
A tanulási módszerek megfelelő formáinak tanítása mindig is az iskola alapvető feladatai közé tartozott. A XX. század második felétől a tudomány rohamos, szinte robbanásszerű fejlődése nehéz feladat elé állította az iskolákat: a világról való tudás átadása és az oktatás tömegesedése még inkább az ismeretek középpontba állítása felé mozdította a tantervkészítőket – az alapképességek biztos birtoklása, a tanulási módszerek magától értetődő megtanítása, a kommunikációs kultúra gondozása háttérbe szorult. Nem látszik remény arra, hogy ez a helyzet a közeljövőben magától megváltozzon, ezért külön órakeretet szükséges teremteni arra, hogy a tanulással és a megszerzett tudás kommunikálásával kapcsolatos alapképességeket az életkornak megfelelő szintre fejlesszük.
A Nemzeti alaptanterv a tanulást a kiemelten fejlesztendő területek közé sorolja, vagyis szakjától függetlenül minden tanítónak és tanárnak dolga a tanulás tanítása. Úgy tűnik azonban, hogy „sok bába közt elvész a gyermek”: általános megállapítás, hogy meglehetősen kialakulatlan a gyerekek döntő többségének tanulási kultúrája. A tanulásmódszertan tantervi megfogalmazása lehetővé teszi, hogy az összegyűjtött és rendszerezett anyag alapján pedagógusaink jobban felkészüljenek a tanulás tanítására, és átgondolt iskolai stratégiát építsenek fel a megismert szemléletmód alapján.
A tanulásmódszertan feladata azoknak a tanulási módszereknek és annak a viszonyulás-formának a megtanítása, amelyek bármely tantárgy eredményes tanulásához felhasználhatók, és tanulóink további tanulmányainak sikeres teljesítéséhez is biztos alapot adnak. A tanulásmódszertan ezen felül a tanulási részképességek – figyelem, beszéd, olvasás, emlékezés, gondolkodás, önművelés – fejlesztéséhez is teret biztosít: az első években a hiányok pótlására, a továbbiakban pedig magas szintre való emelésükre helyezve a hangsúlyt. Ösztönzi a tanulókat arra is, hogy tanulással kapcsolatos problémáikkal szembenézzenek, azokra megoldást keressenek, a megismeréssel pozitív, örömteli viszonyt alakítsanak ki, a tanulást mindennapi életük ritmusába, szokásrendszerükbe megfelelően illesszék be, illetve megfelelően és célszerűen alakítsák ki tanulásuk mindennapi szokásrendszerét.
 

Paraméterek

Szerző Oroszlány Péter
Cím Tanulásmódszertan tanári kézikönyv (általános iskola)
Alcím Tanítási tanácsok, módszerek a tanulási képesség fejlesztéséhez az általános iskolákban
Kiadó Tankönyváruház.hu
Kiadás éve 2021
Terjedelem 160 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 60890 7 6

Tartalom

Bevezető szavak

Tanulásmódszertan tanterv

Célok és feladatok

Pedagógiai szemléletmód

A tananyag tartalma

Fejlesztési követelmények

Tanítási stratégia és óraterv

Ellenőrzés és értékelés

Tankönyvek, taneszközök, módszerek

Személyi és tárgyi feltételek

A tantárgyi program „minőségbiztosítása”

Tanítási javaslatok és módszerek

Napkezdő és órakezdő énekek tanítása

Memoriterek tanítása

A testi-lelki-szellemi rekreáció tanítása

A tanuláshoz való viszonyulás tanítása

Helyes tanulási szokások tanítása

A figyelmi képesség fejlesztése

A tiszta és helyes beszéd tanítása

A szókincsgyarapítás tanítása

A gördülékeny élőbeszéd tanítása

A felolvasás tanítása

A szövegértés tanítása

Az emlékezés tanítása

A gondolkodás tanítása

Haladási tervek

Hogyan készítsünk haladási tervet?

Ötödik-hatodik osztály – I. félév

Ötödik–hatodik osztály – II. félév

Hetedik osztály – I. félév

Hetedik osztály – II. félév

Nyolcadik osztály – I. félév

Nyolcadik osztály – II. félév

Listák haladási tervek készítéséhez

Feloldások a tankönyv feladataihoz