Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről
Paraméterek
Sorozat | Pedagógus Könyvek |
Szerző | Fisher, Robert |
Cím | Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2008 |
Terjedelem | 144 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 16 2849 4 |
A gyerekeknek ahhoz, hogy képesek legyenek megbeszélni a különbségeket, információn alapuló döntéseket hozni és megoldani a konfliktusokat, segítségre van szükségük. Az értékek és meggyőződések megfogalmazásának folyamatában azzal tudunk segíteni, ha gondolkodásukat a morális eszmék és fogalmak ismeretével gazdagítjuk. A Tanítsunk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről Robert Fisher gondolkodásfejlesztő sorozatának következő kötete. |
|
|
Leírás
Hogyan segítsünk a gyermeknek abban, hogy kialakuljon a lelkiismerete, amely a racionálisan megértett alapelvek sugallatát követi („Tudom, hogy mit kell tennem”), és olyan erényei, mint például a törődés és a bátorság, amelyek alkalmassá teszik arra, hogy megfontolás alapján cselekedjék („Tudom, mit fogok tenni”)? A gyerek abból tanul, ha az értékeket működés közben látja, fontos, hogy alkalma legyen morális problémákat megvitatni, és biztatásra van szüksége ahhoz, hogy gondolataiért és tetteiért felelősséget vállaljon. Szükség van arra is, hogy össze tudja hasonlítani értékeit és meggyőződéseit a többiekével, hogy igyekezzen megtalálni azt, ami bennük közös. Rá kell jönnie, hogy mi helyes és mi helytelen – ez nem mindig egyértelmű –, és hogy mielőtt döntene, meg kell vizsgálnia a bizonyítékokat és érveket.
A gyerekeknek ahhoz, hogy képesek legyenek megbeszélni a különbségeket, információn alapuló döntéseket hozni és megoldani a konfliktusokat, segítségre van szükségük. Az értékek és meggyőződések megfogalmazásának folyamatában azzal tudunk segíteni, ha gondolkodásukat a morális eszmék és fogalmak ismeretével gazdagítjuk. Ahogy egy gyerek, aki megfogalmazási problémákkal küszködött, kifejezte: „Tudom, mit akarok mondani, csak nem találom a szavakat, amelyekkel elmondhatnám.”
A személyes, morális, társadalmi és állampolgári ismeretek tanításának egyik iránya az, amelyik a tanterv többi tantárgyaiban fellelhető értékek feltárásán keresztül történik, míg a másik a speciális érték-órákon, amilyenek például a Gondolkodjunk az értékekről órák. Az értékek nem függetlenek a tantervtől, hanem mindenben benne vannak, amit tanítunk, sőt, abban is kifejezésre jutnak, ahogyan tanítunk. Bármilyen tantárgy tanítása és tanulása során lehetőség nyílik arra, hogy hangsúlyozzuk az iskola értékeit vagy etikáját, és hogy fejlődjön a gyerekek önbizalma és felelősségtudata, alakuljanak kapcsolataik, hogy másokkal együttműködve dolgozzanak, reflektáljanak saját tanulásukra, és arra, hogy ez hogyan kapcsolódik ahhoz, hogy egy tágabb közösség tagjaiként élnek. Az értékek jelen vannak minden nevelési tevékenységben, és minden, a tantervben megtalálható tantárgyban.