Tánc - jel - írás
Paraméterek
Szerző | Fügedi János |
Cím | Tánc – jel – írás |
Alcím | A néptáncok lejegyzése Lábán-kinetográfiával (szóló- és körformák) |
Kiadó | L'Harmattan Kiadó |
Kiadás éve | 2011 |
Terjedelem | 514 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 236 410 0 |
Eredeti ár:
7.900 Ft
7.110 Ft
Online kedvezmény:
10%
A könyv bevezetést ad a táncos írásbeliség rendszerébe, megismerteti az olvasót a Lábán-kinetográfiával. A Kárpát-medence eredeti néptáncainak, elsősorban a magyar néptáncok mozdulatvilágát egyre mélyebben és részletesebben megismerve haladhat végig az érdeklődő a lejegyző rendszer módszerein és lehetőségein. |
|
|
Leírás
A tánc változékony, gyors és illanó – efemer. Varázsának rejtett játékait, a mozdulat művészetének „titkos törvényit” fürkésző, de továbbadásának jövőjével is számot vető tudat tehát magától értődőn nyúl a jelek eszközéhez, hogy a mozdulatokat áttekinthető módon papírra vesse. A könyv bevezetést ad a táncos írásbeliség rendszerébe, megismerteti az olvasót a Lábán-kinetográfiával. A Kárpát-medence eredeti néptáncainak, elsősorban a magyar néptáncok mozdulatvilágát egyre mélyebben és részletesebben megismerve haladhat végig az érdeklődő a lejegyző rendszer módszerein és lehetőségein. A megismerés alapja a térbeli, időbeli és dinamikai jellemzőket feltáró mozdulatelemzés, a mozdulat lényegének megragadása, melynek eredményét absztrakt jelekkel írjuk le. Az elemző szemlélet elsajátításával, majd táncbeli használatával a lejegyzés ismerője magas fokú mozdulattudatosságra tehet szert. Tudatossága eredményeként tánca határozottabb lesz, fejlődik mozdulat-felismerő képessége, az előadási jellemzőket pontosabban ítéli majd meg, pedagógiai munkája hatékonyabbá válik. A könyv egyik legfőbb célja ezért e nem könnyen megszerezhető tudatosság fejlesztése.
Az MTA Zenetudományi Intézet és a L’Harmattan Kiadó közös kiadásában megjelent kötetet a motívumpéldák szöveges leírásait tartalmazó Függelék egészíti ki.
L'Harmattan Kiadó, 2011.
Írta: Fügedi János
Lektor: Misi Gábor
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
Bevezetés
A történeti tánclejegyző rendszerek
A Lábán-kinetográfia kialakulása
A kinetográfia magyarországi pályafutásának kezdetei
A KINETOGRÁFIA ALAPJAI
1. A mozdulat jele
2. A vonalrendszer
3. A mozdulatok ritmusa és a mozdulatszólamok
4. Az irányok
5. A magassági fokok és a főirányok rendszere
6. A támasztóláb magassági szintjei
7. Pozíciók
8. A lépés
9. Az ismétlések
10. A támasztékhelyzet megtartása – a mozdulatszünet
11. Az ugrás
12. A páros lábú haladó ugrás
13. Lábgesztusok
14. A lépés-gesztus szabály
15. A távolság csökkentése és növelése
16. A támasztóláb hajlítása és nyújtása
17. A gesztusláb hajlítása és távolságcsökkentése
18. A térmértékjelek használatának rendszere
19. Támasztékvétel a lábfő különböző részein
20. A talaj érintése lábfővel
21. A láb forgatása
22. A hallható mozdulathangsúlyok – dobbantások, bokázók
23. A rugózás
24. A comb és az alsó lábszár irányjelölése
25. A táncos többszólamúság kezdetei – taps, pattintás
A táncjelírás alapjai – Összefoglalás
A NÉPTÁNC MOZDULATVILÁGA
26. A pozíciók rendszere
A zárt pozíciók alaptípusai
A zárt pozíciók nyitása
A zárt pozíciók keresztezése
A nyitott pozíciók alaptípusai
A nyitott pozíciók eltolt típusai
A nyitott pozíciók keresztezése
27. Pozíciójelek a páratlan támaszték és a lábgesztusok iránymeghatározásában
Pozíciójelek a lépés és az egy lábra érkező ugrás iránymeghatározásában
Pozíciójelek a lábgesztusok iránymeghatározásában
28. Pozíciók részleges súllyal
29. A támasztékszint váltásának speciális esetei
Magassági szintváltással pozícióba lépés
A lábfő előző helyének megtartása pozícióba ugrásnál
A magassági szintváltások irányjeltől független időtartam jelölése
30. Lábfőrészváltások támasztékhelyzetben
31. A lépések típusai
A csúszó lépés
A gördülő lépés
A „telitalpas” lépés
A részleges súlyos lépés
32. A lábfő talajérintésének fő típusai és érvényessége
Az érintés ritmuskifejező és pontos időzítés szerinti írásmódja
A csúsztatott érintés
Az átmenő csúsztatás
Az érintésben maradás
Érintés tudott irányban
A gördülő érintés
Az érintések megtartása és feloldása
33. A testsúlyáthelyezés
34. Az ugrások típusai
A támaszték szerkezete szerinti ugrástípusok
A súlypont függőleges elmozdulása szerinti ugrástípusok
A fel-le ugrás
A felfelé és a lefelé ugrás
A szinten maradó ugrás
A súlytalanítás mértéke szerinti ugrástípusok
Az érintő ugrás
A részleges súlyos ugrás
35. A láb forgatásának esetei
Forgatásjel irányjellel egyidejűleg írva
Forgatásjel önmagában a támasztólábnál – lábfőrészváltás nélkül
Forgatásjel önmagában a támasztólábnál – lábfőrészváltással
Forgatásjel önmagában a gesztuslábnál
Két forgatásjel egyetlen irányjelen
36. Bokázók
Bokázás támasztólábbal
A bokázva zárás
A pozíciót megtartó bokázók
A bokázva lépés és az egy lábra érkező bokázó ugrás – a „kibokázás”
Gesztusbokázók
Egy lábbal végzett gesztusbokázók
Páros lábról indított légbokázók
Egy lábról indított légbokázók
37. A mellékirányok rendszere
38. A láb ízületei és részei
A comb és az alsó lábszár irányainak meghatározása
A lábfő tartása és forgatása
A térd „forgatása”
A bokarugózás
39. A kar ízületei, részei és mozdulatainak jelölése
A kar és részeinek irányjelölése
Pozíciójelek a kar helyzetének meghatározásában
A kar helyzetének meghatározása a testhez képest
A kar kis kitéréseinek leírása
A kézfő tartása, mozdulatai és a fogás
40. A törzs részei és mozdulatainak jelölése
Törzsirányok – döntés, hajlás, hajlítás
A törzs és részeinek forgatása
A csípőbillentés
A törzsnél nagyobb testrészek irányjelölése
41. A testrészek felületei és élei
A törzs és részeinek felületei
A fej részei
A végtagok, a kézfő és a lábfő felületei
A felületirányok
Az érintések jelölése a kézfő felületeivel
A talajérintés jelölése a lábfő felület- és éljeleivel
42. A tapsok változatai
43. Mozdulatrajz – lábkörök és karkörök
A lábkörök lejegyzése irányjelekkel
A lábkörök lejegyzése a mozdulatrajz módszerével
A karkörök lejegyzése a mozdulatrajz módszerével
44. Csapások
Egyszerű csapások
Csapások a karirány jelölésével
Csúsztatott csapások
Csapások a törzs részvételével
Csapások ollózó ugrással
Csapások magas ugrással
45. Ütések
Ütések lábszárra
Ütések a lábfő részeire
Ütések a törzs és a fej részeire
A tenyér-kézhát ütés
A talajütés
46. A forgások típusai
A perdülő forgás
Az ugró forgás
A perdülés nélküli forgás
47. Összevont forgásjelölések
48. Tánc körben – íves utak
A táncos viszonya a kör középpontjához – a sugárfront
A keringés iránya
A haladás iránya
Az ívre igazítás technikája
Egyszerű íves utak – változatlan keringési tényezők
Keringési irányváltás – az oda-vissza keringés
Keringés kitérő irányokkal
A kör szűkítése-tágítása
Keringés sugárfront váltással
A keringés mértéke
Keringés helyben lépésekkel
Fogásmódok körben táncoláskor
49. Egyenes és íves úton haladó forgások
Az egyenes úton haladó forgás
A páros lábú haladó-forgó ugrás
Az íves úton haladó forgás
50. Törzskanyar és törzscsavar
51. Térdelések
52. A nem hallható mozdulathangsúlyok
53. A néptánclejegyzésekben használt egyéb jelölésmódok
Térhez viszonyított irányok
Testrészhez viszonyított irányok
Súlyponttal jelölt mozdulatok
Speciális pozíciójelölések
Előjegyzések
Bevezetés a néptánclejegyzés gyakorlatába
A motívumok és fotók forrásjegyzéke
Irodalom
Jelmutató
Tárgymutató
Függelék
A motívumpéldák szöveges leírásai