Tanári beszédmagatartás
Paraméterek
Sorozat | Alkalmazott nyelvészeti mesterfüzetek |
Szerző | Herbszt Mária |
Cím | Tanári beszédmagatartás |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2010 |
Terjedelem | 104 oldal |
Formátum | B/6, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 9927 21 6 |
Eredeti ár:
1.000 Ft
Tanári beszédmagatartáson a pedagógus verbális megnyilatkozásainak mindazon jellemzőit értjük, amelyeket nyelv-beszéd-viselkedés hármas egységében valósít meg intézményes, iskolai-tantermi körülmények között.
|
|
|
Leírás
Tanári beszédmagatartáson a pedagógus verbális megnyilatkozásainak mindazon jellemzőit értjük, amelyeket nyelv-beszéd-viselkedés hármas egységében valósít meg intézményes, iskolai-tantermi körülmények között.
A Szegedi Tudományegyetem Alkalmazott Nyelvészeti Tanszéke kezdettől fogva tág értelemben közelítette meg az alkalmazott nyelvészet tárgyát, célját, módszereit és diszciplináris környezetét. Ezzel a szemléletmóddal rugalmasan alkalmazkodott az oktatás és kutatás aktuális elvárásaihoz, illetőleg illeszkedett a nyelvészeti szakképzés adott rendszeréhez és kurzusaihoz. Ilyen motivációk eredménye többek közt a Nyelvészeti Füzetek és a Fasciculi Linguistici Series Lexicographia eddig megjelent tizenegy kötete. E kiadványok általános jellegük vagy tematikai változatosságuk következtében rendszerint segédanyagként funkcionáltak, s így inkább csak közvetetten vettek részt a tanítási-tanulási folyamatokban.
Az Alkalmazott nyelvészet bölcsész és a hozzá kapcsolódó Nyelv- és beszédfejlesztő tanár szak bevezetésévei azonban új helyzet alakult ki. Új igényként fogalmazódott meg egy olyan kiadványsorozat létrehozása is, amely a 2008-ban akkreditált két mesterszak képzési tervét, formálódó kurzuskínálatát differenciált, tematikusan szervezett anyagokkal látja el, s így közvetlenül szolgálhatja az oktatási folyamatokat, a hallgatók felkészülését.
Az így életre hívott Alkalmazott Nyelvészeti Mesterfüzeteket jegyzeteknek szánjuk. Kötetei szakirányok, tantárgycsoportok és kurzusok anyagáról nyújtanak átfogó képet, tájékoztatják, motiválják, orientálják a diákokat, az adott tematika teljes körű feldolgozását azonban nem tarthatjuk feladatuknak.
Sorozatszerkesztő: Vass László
Tartalom
Előszó
Bevezető
A téma vizsgálatának és oktatásának az indokoltsága
A kurzusfüzet felépítéséről, tematikájának összeállításáról
1. A tantermi kommunikáció vizsgálatának egyik lehetséges módja: a társalgáselemzési (konverzációelemzési) szempontú megközelítés
Etnometodológia - társalgáselemzés - a társalgás
2. A tanári szerep átalakulása: a facilitátor-szerep következményei a tanár-diák interakcióban
A) Az átalakuló oktatási gyakorlat
B) A konstruktivista pedagógia
C) Átalakuló oktatási gyakorlat - átalakuló kommunikáció
3. A tanár-diák együttműködés: a megszólalás arányai a tanítási órán
Szakirodalmi áttekintés az eddigi mérésekről
A redundancia
Összegzés
4. A Pygmalion-effektus és nyelvi kommunikációs vonatkozásai
5. A tanári kérdés
A tanári kérdés fogalma
A tanári kérdés tipikus grammatikai formái
A tanári kérdés és az instrukció (utasítás) kapcsolata
A tanári kérdések fajtái
Kérdezési technikák a Bloom-Sanders-féle kérdéstipológia szerint
6. A triádikus dialógus (KW-ciklus) vizsgálata
7. Az értékelés
1. Elfogadás (helyes válasz esetén)
2. Helyreigazítás (részben helyes válasz esetén)
3. Elvetés (helytelen válasz esetén)
8. A tanári magyarázat
Az ok-okozati viszonyok leggyakrabban használt nyelvi kifejezőeszközei a tanári beszédben
A tanári kérdések a magyarázatban
9. A tanítási óra beszédaktusai
A beszédaktus-elmélet - tantermi kommunikáció
10. A tanári instrukció
11. A tantermi kommunikáció és a társalgási maximák
12. A tantermi rituálé
A tanóra erősebben ritualizált egységei
Egyéb rituális elemek a tanórán
Irodalomjegyzék