Szubjektív útmutató - a projektszemléletű óvodai élet bevezetéséhez, gyakorlatban történő alkalmazásához
Paraméterek
Sorozat | A gyermek mindenek felett álló érdekében |
Szerző | Hornyán Anna |
Cím | Szubjektív útmutató – a projektszemléletű óvodai élet bevezetéséhez, gyakorlatban történő alkalmazásához |
Kiadó | Sprint Kiadó - Óvodai Nevelés |
Kiadás éve | 2018 |
Terjedelem | 188 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 80305 8 8 |
Eredeti ár:
3.800 Ft
Ebben a személyes hangvételű óvodapedagógiai kézikönyvben Hornyán Anna, 39 éve pályán lévő gyakorló óvodapedagógusként, 14 éves gyakorlati projektpedagógiai tapasztalatait, gondolatait, munkája eredményeit, ötleteit, tervezését osztja meg az olvasókkal. |
|
|
Leírás
Ez az óvodapedagógiai kézikönyv nem mindennapi jelentőségű!
Mielőtt méltatnám, először Hornyán Anna óvodapedagógus, a szerző sorait kívánom idézni:
„Kedves Óvodapedagógus Kolléganők, Kollégák, Kedves Óvodapedagógus Hallgatók!
Ebben a személyes hangvételű óvodapedagógiai kézikönyvben 39 éve pályán lévő gyakorló óvodapedagógusként 14 éves gyakorlati projektpedagógiai tapasztalataimat, gondolataimat, munkám eredményeit, ötleteimet, tervezésemet szeretném veletek megosztani. Nem az elméleti megközelítésre törekszem – hiszen ez nem az én feladatom –, azonban az e témában járatos szakember, Körmöci Katalin a projektmódszerrel kapcsolatos gondolatait, idézeteit »hívom majd segítségül« a gyakorlatom bemutatásakor.
Minden óvodapedagógus más-más személyiség, erről a módszerről is, ennek a bevezetéséről, alkalmazásáról is mindenki másként vélekedik. Én a saját elképzeléseimet osztom meg veletek. Inspiráló »útmutatónak« szánom! Kívánom, hogy legyen segítségetekre, fogadjátok szeretettel!”
A szerző felvezetése után engedtessék meg nekem, hogy felsoroljam a kézikönyv különleges gyakorlati hasznát:
– Az óvodapedagógus szerző nyitott az új és korszerű módszerek felé, így a projektszemléletű óvodai nevelés felé is.
– Az új módszer bevezetése számára is számos bizonytalanságot vetett fel, ám vállalta, hogy kétségeire saját maga adja meg a választ nevelőmunkája gyakorlata során.
– Ez végül meghozta a gyermekek és maga örömét a módszer alkalmazásában, amelyet megoszt velünk.
– A szerző által adott válaszok letisztázottan gyermekcentrikusak, és minden óvodapedagógus számára egyértelműek és közérthetőek, vezeti gondolatainkat, saját példáikkal támasztja alá.
– Muszáj kiemelnem sugárzó gyermekszeretetét, elfogadását, miközben a sorok között megelevenedik a gyermekek és az óvodapedagógusok örömteli tevékenykedése.
– A mellékletben 8 teljes, már megvalósult projekt tervezése és egy tevékenységterv csatlakozik, amely óriási ötletbörze minden olvasó számára.
– Magam is, valamint közvetlen kollégái és a városi bemutatók alkalmával távolabb dolgozó kollégák is részesei lehettünk néhány itt megtervezett projekt megvalósulásának, és együtt gratuláltunk a szerző mintaértékű nevelőmunkája gyakorlatához és tervezőmunkájához.
– Tehát ez a kiadvány, amely az Óvodapedagógiai könyvsorozatunk XII. kötete, és amely – mint minden eddigiek is – „A gyermek mindenek felett álló érdekében” készült –, de KINCS, mert: hiteles, átélt élmény, megvalósult, sikeres gyakorlat, és nagyon közvetlen hangvételű, szemléletes leírás.
Körmöci Katalin sorozatszerkesztő
Írta: Hornyán Anna
Lektor: Körmöci Katalin
Sorozatszerkesztő: Körmöci Katalin
Tartalom
A szerző előszava
A sorozatszerkesztő könyvajánlója
I. A módszerrel való megismerkedésem folyamata
1. Miért „szerettem bele” a projektmódszerbe?
2. módszer bevezetése előtti fontos feladatok
3. De mégis, hogyan lehetne jól csinálni?
4. A módszer bevezetése a vegyes csoportomba, amely átgondolásra ösztönzött
5. Tapasztalataim, következtetéseim
II. A módszer sikeres bevezetése homogén csoportomba
III. Süni csoportunkban élő jó gyakorlat
IV. A módszer felépítése, alkalmazásának bemutatása a gyakorlaton keresztül
1. A projektmódszer háromszintű tervezése
1.1. Az egész éves folyamat tervezése
1.1.1. A szándékterv
1.1.2. Kalendárium
a) Miből fakadhat a kalendáriumi témák túltervezése?
b) Mennyi lehet a projekt feldolgozására szánt idő?
1.2. Az aktuálisan következő projekt tevékenységterveinek megtervezése, megjelenítése
1.3. Egy konkrét tevékenység megtervezése
2. A projekttevékenység folyamatának további menete
2.1. Az egyes tevékenységek produktumainak közzététele
2.2. A projekt lezárása, közös nagy élmény
2.3. A projekt értékelése
2.4. Az új projekt indítása
3. A projektmódszer fogalma, célja, e tanulási módszer megkülönböztető jegyei
3.1. A projekt fogalma
3.2. A projekt célja
3.3. A projektek fajtái
3.4. Néhány fontos jellemző jegy, mely a projektmódszert más tanulási módszertől megkülönbözteti
3.4.1. Mit jelent az, hogy a gyermekek aktív részvételére, érdeklődésére, együttműködésére épül?
3.4.2. Mit jelent, hogy tevékenységekben vagy tevékenységek sorozatában valósul meg?
3.4.3. Mit jelent, hogy a konkrét, a mindennapi életből vett problémákat járja körül, és teljes, mert a témával kapcsolatban – az adott körülményekhez képest – a lehető legtöbb összefüggés a felszínre kerül?
3.4.4. Mit jelent, hogy a tevékenységekbe integráltak a műveltségtartalmak?
3.4.5. Mit jelent, hogy a valóságos élettevékenységek maguk köré rendezik az ismereteket, és több szempontúvá válik a központi probléma feldolgozása, s közben a gyermekek aktívan és cselekvően „élik” az életet, és megismerésük fő forrásává a közvetlen tapasztalás kerül, amely így maradandó tudást biztosít?
3.4.6. Mit jelent, hogy individualizál és kollektivizál?
3.4.7. Mit jelent, hogy szükség esetén igénybe vehető a szülői támogatás és közreműködés is?
V. Egy tudás/ismeret megszerzésére irányuló projekt gyakorlati megvalósulásának bemutatása képekben
VI. Összefoglaló gondolataim
Utószó
VII. Mellékletek
1. Süni csoportosok lettünk – projekt
2. Legyőzzük a bacilusokat – projekt
3. Farsangoljunk! – projekt
4. „Nyuszi fülét hegyezi…” – projekt
5. „Édesanyám virágosat álmodtam...” – projekt
6. „Az egér és az oroszlán” – projekt
7. Az óvodapedagógus által szervezett vers, mese tevékenységterve
8. „Gúnár, gúnár, liba gúnár…” – „Laterne, Laterne…” – projekt
9. Év végi és év eleji szokásaink régen és ma
„Hópelyheket szitál a csend. Enyhe faggyal köszönt Advent…”
„Újév ünnepére / Az a kívánságom / E háznak népére / Sok-sok áldás szálljon!”
10. A „Szirénázó szupercsapat” című projekt tevékenységeinek szándékterve