Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Szubjektív útmutató - a projektszemléletű óvodai élet bevezetéséhez, gyakorlatban történő alkalmazásához

Paraméterek

Sorozat A gyermek mindenek felett álló érdekében
Szerző Hornyán Anna
Cím Szubjektív útmutató – a projektszemléletű óvodai élet bevezetéséhez, gyakorlatban történő alkalmazásához
Kiadó Sprint Kiadó - Óvodai Nevelés
Kiadás éve 2018
Terjedelem 188 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 80305 8 8
Eredeti ár:
3.800 Ft

Ebben a személyes hangvételű óvodapedagógiai kézikönyvben Hornyán Anna, 39 éve pályán lévő gyakorló óvodapedagógusként, 14 éves gyakorlati projektpedagógiai tapasztalatait, gondolatait, munkája eredményeit, ötleteit, tervezését osztja meg az olvasókkal.

Leírás

Ez az óvodapedagógiai kézikönyv nem mindennapi jelentőségű!
Mielőtt méltatnám, először Hornyán Anna óvodapedagógus, a szerző sorait kívánom idézni:
„Kedves Óvodapedagógus Kolléganők, Kollégák, Kedves Óvodapedagógus Hallgatók!
Ebben a személyes hangvételű óvodapedagógiai kézikönyvben 39 éve pályán lévő gyakorló óvodapedagógusként 14 éves gyakorlati projektpedagógiai tapasztalataimat, gondolataimat, munkám eredményeit, ötleteimet, tervezésemet szeretném veletek megosztani. Nem az elméleti megközelítésre törekszem – hiszen ez nem az én feladatom –, azonban az e témában járatos szakember, Körmöci Katalin a projektmódszerrel kapcsolatos gondolatait, idézeteit »hívom majd segítségül« a gyakorlatom bemutatásakor.
Minden óvodapedagógus más-más személyiség, erről a módszerről is, ennek a bevezetéséről, alkalmazásáról is mindenki másként vélekedik. Én a saját elképzeléseimet osztom meg veletek. Inspiráló »útmutatónak« szánom! Kívánom, hogy legyen segítségetekre, fogadjátok szeretettel!”
A szerző felvezetése után engedtessék meg nekem, hogy felsoroljam a kézikönyv különleges gyakorlati hasznát:
Az óvodapedagógus szerző nyitott az új és korszerű módszerek felé, így a projektszemléletű óvodai nevelés felé is.
Az új módszer bevezetése számára is számos bizonytalanságot vetett fel, ám vállalta, hogy kétségeire saját maga adja meg a választ nevelőmunkája gyakorlata során.
Ez végül meghozta a gyermekek és maga örömét a módszer alkalmazásában, amelyet megoszt velünk.
A szerző által adott válaszok letisztázottan gyermekcentrikusak, és minden óvodapedagógus számára egyértelműek és közérthetőek, vezeti gondolatainkat, saját példáikkal támasztja alá.
Muszáj kiemelnem sugárzó gyermekszeretetét, elfogadását, miközben a sorok között megelevenedik a gyermekek és az óvodapedagógusok örömteli tevékenykedése.
A mellékletben 8 teljes, már megvalósult projekt tervezése és egy tevékenységterv csatlakozik, amely óriási ötletbörze minden olvasó számára.
Magam is, valamint közvetlen kollégái és a városi bemutatók alkalmával távolabb dolgozó kollégák is részesei lehettünk néhány itt megtervezett projekt megvalósulásának, és együtt gratuláltunk a szerző mintaértékű nevelőmunkája gyakorlatához és tervezőmunkájához.
Tehát ez a kiadvány, amely az Óvodapedagógiai könyvsorozatunk XII. kötete, és amely – mint minden eddigiek is – „A gyermek mindenek felett álló érdekében” készült –, de KINCS, mert: hiteles, átélt élmény, megvalósult, sikeres gyakorlat, és nagyon közvetlen hangvételű, szemléletes leírás.
Körmöci Katalin sorozatszerkesztő
 
Írta: Hornyán Anna
Lektor: Körmöci Katalin
Sorozatszerkesztő: Körmöci Katalin

Tartalom

A szerző előszava
A sorozatszerkesztő könyvajánlója
I. A módszerrel való megismerkedésem folyamata
1. Miért „szerettem bele” a projektmódszerbe?
2. módszer bevezetése előtti fontos feladatok
3. De mégis, hogyan lehetne jól csinálni?
4. A módszer bevezetése a vegyes csoportomba, amely átgondolásra ösztönzött
5. Tapasztalataim, következtetéseim
II. A módszer sikeres bevezetése homogén csoportomba
III. Süni csoportunkban élő jó gyakorlat
IV. A módszer felépítése, alkalmazásának bemutatása a gyakorlaton keresztül
1. A projektmódszer háromszintű tervezése
1.1. Az egész éves folyamat tervezése
1.1.1. A szándékterv
1.1.2. Kalendárium
a) Miből fakadhat a kalendáriumi témák túltervezése?
b) Mennyi lehet a projekt feldolgozására szánt idő?
1.2. Az aktuálisan következő projekt tevékenységterveinek megtervezése, megjelenítése
1.3. Egy konkrét tevékenység megtervezése
2. A projekttevékenység folyamatának további menete
2.1. Az egyes tevékenységek produktumainak közzététele
2.2. A projekt lezárása, közös nagy élmény
2.3. A projekt értékelése
2.4. Az új projekt indítása
3. A projektmódszer fogalma, célja, e tanulási módszer megkülönböztető jegyei
3.1. A projekt fogalma
3.2. A projekt célja
3.3. A projektek fajtái
3.4. Néhány fontos jellemző jegy, mely a projektmódszert más tanulási módszertől megkülönbözteti
3.4.1. Mit jelent az, hogy a gyermekek aktív részvételére, érdeklődésére, együttműködésére épül?
3.4.2. Mit jelent, hogy tevékenységekben vagy tevékenységek sorozatában valósul meg?
3.4.3. Mit jelent, hogy a konkrét, a mindennapi életből vett problémákat járja körül, és teljes, mert a témával kapcsolatban – az adott körülményekhez képest – a lehető legtöbb összefüggés a felszínre kerül?
3.4.4. Mit jelent, hogy a tevékenységekbe integráltak a műveltségtartalmak?
3.4.5. Mit jelent, hogy a valóságos élettevékenységek maguk köré rendezik az ismereteket, és több szempontúvá válik a központi probléma feldolgozása, s közben a gyermekek aktívan és cselekvően „élik” az életet, és megismerésük fő forrásává a közvetlen tapasztalás kerül, amely így maradandó tudást biztosít?
3.4.6. Mit jelent, hogy individualizál és kollektivizál?
3.4.7. Mit jelent, hogy szükség esetén igénybe vehető a szülői támogatás és közreműködés is?
V. Egy tudás/ismeret megszerzésére irányuló projekt gyakorlati megvalósulásának bemutatása képekben
VI. Összefoglaló gondolataim
Utószó
VII. Mellékletek
1. Süni csoportosok lettünk – projekt
2. Legyőzzük a bacilusokat – projekt
3. Farsangoljunk! – projekt
4. „Nyuszi fülét hegyezi…” – projekt
5. „Édesanyám virágosat álmodtam...” – projekt
6. „Az egér és az oroszlán” – projekt
7. Az óvodapedagógus által szervezett vers, mese tevékenységterve
8. „Gúnár, gúnár, liba gúnár…” – „Laterne, Laterne…” – projekt
9. Év végi és év eleji szokásaink régen és ma
„Hópelyheket szitál a csend. Enyhe faggyal köszönt Advent…”
„Újév ünnepére / Az a kívánságom / E háznak népére / Sok-sok áldás szálljon!”
10. A „Szirénázó szupercsapat” című projekt tevékenységeinek szándékterve