Leírás
A Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatok sorozat 5. évfolyamosoknak szóló munkafüzetének újszerűsége abban áll, hogy olyan köznapi szóbeli és írásbeli képességet fejlesztő gyakorlatokat tartalmaz, amelyek gyermekközeliek, játékosak, gazdagon illusztráltak, és segítik a gyerekek mindennapi kommunikációját.
Minden témakörnél több feladat szolgálja – a 3. és 4. évfolyamos munkafüzetekhez hasonlóan – a tanulók szókincsének fejlesztését, ami elengedhetetlen a szövegalkotáshoz. A taneszköz készítésének egyik alapelve volt, hogy a szövegalkotás tanítható és tanulható, hiszen lépésekre osztható, azaz algoritmizálható. A másik alapelve pedig az, hogy a képességfejlesztéshez ismeretekre is szükség van. 5. évfolyamon ezek az elbeszéléshez és leíráshoz kapcsolódó műfaji ismeretek, amelyekkel a tanulók a Jó tanács ikonnal jelezve ismerkednek meg. A tanulók a következő szövegműfajok szóbeli és/vagy írásbeli szövegalkotási algoritmusával ismerkednek meg: elbeszélés, leírás. Az írásbeli szövegalkotást mindig megelőzik a szóbeli szövegalkotást segítő gyakorlatok. A munkafüzet biztosítja az írásbeli szövegalkotáskor a tanulóknak a piszkozatírás lehetőségét. Megismerik a piszkozatírás algoritmusát, amelyet felnőtt korukban a mindennapjaikban is jól tudnak majd hasznosítani, hiszen hozzászoknak ahhoz, hogy az általuk alkotott szöveget többször, különböző szempontok szerint ellenőrizzék és javítsák. A munkafüzet nagy hangsúlyt fektet a közreadásra, ami nagyon fontos mozzanata a fogalmazástanításnak, ugyanis így fejleszthető a tanulók felelősségtudata, véleménynyilvánítási és értékelési képessége. Mivel a szűkös időkeret nem teszi lehetővé, hogy minden tanuló minden fogalmazását felolvashassa a társainak, ezért fontos, hogy a legalább a padtársával vagy csoportjának tagjaival megtehesse ezt. A munkafüzet használatát ikonok segítik. A már említett Jó tanács ikonon kívül a következőkkel találkoznak még a tanulók a feladatok előtt: Színezz! Írd le a füzetedbe! Játsszátok el! Párban dolgozzatok! Csoportban dolgozzatok! A feladatok utasításai világos megfogalmazásúak és közérthetőek, gyakran figyelemfelkeltő és motiváló hatásúak. A tanulókat többször a már alsó tagozaton megismert ikerpár, Csenge és Csongor is elkíséri a feladatmegoldó útjukon. Van, amikor ők támogatják a diákokat a szövegalkotásban, van, amikor a tanuló ad nekik tanácsot egy-egy feladat megoldásában, egy-egy szöveg javításában, kifejezőbbé tételében. A kiadvány végén a Támogatóid fejezetben megtalálhatók a feladatokban szereplő szólások jelentésének magyarázata, a szövegalkotási javítási jelek, valamint értékelőlapok az elbeszélés- és a leírásalkotáshoz. A munkafüzetben a játékosítás elemei is megtalálhatók. A rejtvények, fejtörők, nyelvi feladványok nemcsak a szókincsbővítést szolgálják, hanem szórakoztatóak és gyakran humorosak is.
Műszaki Könyvkiadó, 2024.
MK-2486
Írta: Széplaki Erzsébet
Lektor: Prof. dr. Balázs Géza
Paraméterek
Szerző | Széplaki Erzsébet |
Cím | Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatok 5. osztály |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2024 |
Terjedelem | 48 oldal |
Formátum | A/4, irkafűzött |
ISBN | 978 963 16 4814 0 |
Tartalom
Bevezető
Visszatekintő
A szavak
A szavakból mondat
Mondatokból szöveg
Az elbeszélés
Elbeszélünk szóban és írásban
Párbeszéd az elbeszélésben
Alkoss párbeszédet!
Mesék világa
Tündérmesés szövegalkotási gyakorlatok
Legyél tündérmeseíró!
Kapcsolataink szóban
Megszólítás
Véleménynyilvánítás
Panaszkodás, árulkodás
A leírás
A leírás jellemzői
Állat- és növényleírás
Alak- és tárgyleírás
Táj- és térleírás
Folyamatleírás
Legyél leírásíró!
Mit viszel magaddal 6. osztályba?
Támogatóid