Szemfényvesztő művészet
Paraméterek
Szerző | Gerevich József |
Cím | Szemfényvesztő művészet |
Alcím | Utazás szerzők és művek körhintáján |
Kiadó | Labirintus Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 400 oldal |
Formátum | A/4, keménytáblás |
ISBN | 978 615 01 3210 5 |
A több, mint százötven képpel illusztrált, 400 oldalas kötet alapmű a hazai művészetpszichológia területén. Annak nemcsak eddigi legsokszínűbb, legátfogóbb kiadványa, de gazdag tára is a kultúrtörténet művészetpszichológiai szempontból érdekes szeletének, egészen a klasszikustól a kortársig. |
|
|
Leírás
Négy évtized művészetpszichológiai tapasztalatait gyűjti össze ez a kézikönyv, amelynek hasábjain az olvasó belülről láthatja, mi zajlik a műtermekben, az íróasztalon, a zeneszobában vagy egy film forgatásán, mi játszódhat le az alkotóban és közvetlen környezetében. Alkotók élettörténetei és művei találkoznak a pszichiáter, Gerevich József sokszínű körhintáján: eltűnnek, majd új szempontok szerint ismerősként újra és újra felbukkannak. Miközben művészek és műveik harsány kavalkádja vonul fel, művészt és műélvezőt egyre közelebb hozza egymáshoz a művészet lélektani megfejtése. Lélegzetelállító történeteket olvashatunk, amelyek az egyes alkotások keletkezésének hétköznapian ismerős, máskor meglepően extrém körülményeire világítanak rá.
Vincent van Gogh két üres széket ábrázoló képet is festett életében, amelyek látszólag hasonlóak, de valójában igencsak különböznek egymástól. Az egyiken egy bájos, rusztikus, sötétbarna bútordarab látható – a másik pedig könnyedebb, egy kecses, városias karosszéket ábrázol. Első ránézésre nem is gondolnánk, hogy ezekkel a hasonló témájú, hétköznapinak tűnő képekkel a festő egy kapcsolatra emlékszik: barátjára, Paul Gauguinre, szép napjaikra és konfliktusukra gondolva jött elő belőle a két kép – kettejüket jelképező tárgyakat festett a vászonra. Az elsőt saját halálélményéről festette – önmagáról szól rajta. A második azonban gyilkossági fantázia terméke: ebbe az összes indulatát belevetítette.
A könyv szerzője, Gerevich József pszichiáter számára ettől a kettős kép-leleplezéstől indult el e kötet gondolata, amelyből a hazai művészetpszichológia eddigi legteljesebb, legszínesebb összefoglalása született… A művészet területén otthonosan mozgó pszichiáter művészek sorsfordító találkozásairól eddig a Teremtő Vágyak-sorozat három kötetén át mesélt. Ám Gerevich nemcsak arról híres, hogy bárki számára csábítóvá tudja tenni a képzőművészeti alkotások befogadását. Az évek során egy jól követhető, tudományosan megalapozott művészetpszichológiai rendszert állított fel, amelyet népszerű előadásai után könyv formában ad át olvasóinak. A most megjelenő könyvben a művészi tevékenység pszichológiai értelmét helyezi reflektorfénybe négy műfaj – képzőművészet, irodalom, zene, film – példáin keresztül. A kötet főszereplője a műalkotások megannyi szerzője, aki spontán vagy tudatos alkotása révén meg nem valósult vágyait teljesíti, élete szeretett és gyűlölt személyeivel kommunikál. Gyakran meghatározó találkozásélményeit örökíti meg, traumáit és halálélményét próbálja feldolgozni. Máskor, élete bizonyos időszakaiban önvizsgálatot tart és korábbi művei nem várt hatásaira reflektál. Mindeközben a megtévesztés ezernyi módját eszeli ki, hogy a befogadót félrevezesse. Gerevich József az olvasóval együtt leplezi le a művészt, aki a mű mögött áll, a pszichiáter szakértelmével segít megfejteni, milyen élettörténeti események vezethettek a műhöz, mi állhat egy-egy műalkotás keletkezésének hátterében. Módszere abban áll, hogy – legyen szó, festményről, regényről, versről, filmről vagy zeneműről – a mű élvezetéből, befogadásából indul ki, amelyben fontosak az első benyomások, az egészséges kíváncsiság – és eközben arra tanít, hogy ha nyitottak vagyunk rá, a mű mögött álló művész személyiségét, életrajzát is szabad, sőt egyenesen ajánlott vizsgálni a mű értelmezésével egyetemben. Nem kötelező, de lehet. Hiszen érdekes, meglepő és néha megrázó megfejtések, lélektani tanulságok rejtőzhetnek a háttérben. Erről szól tehát ez a színes, lebilincselő kötet, amely már megjelenése pillanatában szinte klasszikussá vált. És még egy fontos kérdésről, amely felmerülhet az olvasóban: nemcsak és főleg nem őrültből lehet művész.
„A több, mint százötven képpel illusztrált, 400 oldalas kötet alapmű a hazai művészetpszichológia területén. Annak nemcsak eddigi legsokszínűbb, legátfogóbb kiadványa, de gazdag tára is a kultúrtörténet művészetpszichológiai szempontból érdekes szeletének, egészen a klasszikustól a kortársig. A képzőművészeti, irodalmi, zenei és filmes példák kimeríthetetlen tárán át művészek, alkotások titkai közé lép az olvasó – miközben egy közérthető és rendkívüli műveltségű hang barátként kalauzolja a művészet pszichológiai rendszerében.”
Ocsovai Dóra kreatív szerkesztő
Labirintus Kiadó, 2021.
Írta: Gerevich József
Kapcsolódó kiadványok:
A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai
Kapcsolódó témakör: