Idegenforgalom, turizmus
A kötet a Turizmus-vendéglátás ágazat szakmáinak alapképzéséhez készült, azzal a céllal, hogy a szakmaválasztás előtt álló tanulók megismerjék a cukrászok tevékenységét, a szakmai előírásokat, a munkakörnyezetet, a berendezéseket, gépeket, eszközöket, nyersanyagokat, valamint a cukrászati félkész és késztermékek alapműveleteit.
Bár az utóbbi években a lovasiskolák, lovas létesítmények, lovas rendezvények száma megsokszorozódott, a hazai lehetőségek még messze nincsenek kiaknázva. Ehhez mindenekelőtt tőke kell, de hiányzik a megfelelő képzés és a szakirodalom is, hiszen a lovasturizmus új, néhány évtizede kialakult ágazat. Ez a könyv segítséget nyújt a most induló oktatási rendszernek és a már működő, a lovasturizmusba bekapcsolódott lovasiskoláknak, lovas bázisoknak.
Ez a jelentős mű többéves gyűjtő, rendszerző, lektoráló, pontosító, szerkesztő munka és széles körű összefogás eredménye. A munka koordinálását, a kézirat szerkesztését dr. Csizmadia László vállalta magára. A kötet a három nagy területet – vendéglátás, turizmus, szállásadás – külön-külön szerkesztve tárgyalja.
A könyv célja, hogy olvasói elsajátítsák a szabadidősport alapvető fogalmait, koncepcióit, működési modelljeit, részletesen megismerjék az értékteremtés egyes dimenzióit, a szabadidősport piacait (fogyasztói; szponzori; sportszerek, sportfelszerelések, sportruházat; sportszakember; merchandising piacokat), és a különböző érintettek (pl. szolgáltató vállalatok, állam) szerepét, feladatait, ezekhez az érintettekhez való viszonyt.
A könyv a hazai és nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra alapozva bemutatja a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), ún. niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság).
A tankönyv a 11716-16 Gazdasági folyamatok a turizmusban szakképzési modul a Turizmus rendszere tantárgyának témaköreit, a turisztikai szervező, értékesítő és az idegenvezető szakképesítés megszerzéséhez szükséges tudásanyagot tartalmazza, de érdekes lehet mindenkinek, aki a turizmus iránt bármilyen formában érdeklődik.
A könyv azoknak a folyamatoknak és jelenségeknek a társadalomtudományi összefüggéseit kívánja az olvasóközönség elé tárni, amelyek a turizmus másfélszázados fejlődéstörténetében a legújabb szakasz, a totális turizmus kialakulásához vezettek.
A kötet célja, hogy megismertesse a hazai turisztikai szakértőkkel, kollégákkal és a turizmus területén tanuló hallgatókkal, hogy milyen lehetőségek vannak a családi turizmusban és milyen jó példái vannak már Magyarországon. Az elméleti példák mellett kitekintést adunk a hazai és nemzetközi jó gyakorlatokra, nemcsak a turizmus, hanem a kultúra különböző területeiről is. Bemutatjuk, hogy milyen kutatási és piaci trendek érvényesültek a családi turizmus területén az elmúlt időszakban.
A tanulmánykötet a turizmus és a kultúra határán elhelyezkedő, napjaink szabadidő eltöltésében meghatározó szegmenst képező, korszerű témát tárgyal. A munka széleskörűen hasznosítható a magyar nyelvű felsőoktatásban, különösen a turizmus-vendéglátás, turizmusmenedzsment és a legkülönbözőbb kulturális tanulmányokat felölelő szakokon.
A könyv első része rövid áttekintést ad a lovasturizmus múltjáról, jelenéről, áldozatokat kívánó jövőjéről és a megvalósítással kapcsolatos legfontosabb szakmai kérdésekről. A második rész felfedi bonyolultságát azon lovastúrák megszervezésének, vezetésének, melyek esetében jelentős létszámú lovascsapat önellátó módon, terepen, nemzetközi útvonalat jár végig. A harmadik rész a népszerűvé vált gyereklovastáborokról szól.
E kiadvány elsősorban azokhoz szól, akik a turizmusért dolgoznak, és hisznek abban, hogy jó elveket követve, felkészülten, a turisták számára meg tudják adni mindazt, ami elégedetté teszi őket, miközben a turizmus alapjait, a természeti, kulturális kincseket is megóvják.
A kiadvány elsősorban a szállodai alapismeretekkel, a szálláshelyek üzemeltetésének személyi és tárgyi feltételeivel, a szállodák irányításával, ügyvitelével foglalkozik. Tárgyalja ezenkívül a szálláshelyekre vonatkozó jogszabályokat és a munkavédelem, környezetvédelem szállodákra vonatkozó előírásait.
A könyv a turizmus elméleti kérdéseinek tudományos és mégis gyakorlatias, ugyanakkor korszerű megfogalmazása. Összefoglalja, rendszerezi, válogatja és alkotó módon megújítja azt az alapvető ismeretanyagot, amely a turizmusra vonatkozóan felhalmozódott a legutóbbi évtizedekben.
Egy utazás megszervezése, az utazni vágyók álmainak megvalósítása komoly felkészültséget, szakértelmet kíván. Az idegenforgalom magas szintű művelése, minőségi szolgáltatások nyújtása körültekintő munkát, naprakész informáltságot igényel akár az utak megszervezésében, akár az utak értékesítésében, mások útjainak közvetítésében vesz részt az utazási ügyek intézője.
Ez a könyv a modern trendeket követve mutatja be a turizmusmarketing sajátosságait, segítve a speciális döntési mechanizmusok megismerését. Biztos alapot ad ahhoz, hogy az üzleti célkitűzéseinknek megfelelő mennyiségű, minőségű és költségi szerkezetű vendégkört tudjunk felépíteni, és a változó igényekre hatékonyan reagáljunk.
A kötet második kiadása ismét sokszínű és jól feldolgozható esettanulmányokkal szolgál a felsőoktatásban turizmussal, marketinggel és általában a szolgáltatásokkal foglalkozó oktatók és hallgatók számára. A hazai és külföldi példák jól követik a turizmusban az elmúlt években bekövetkezett változásokat.
Az ifjúsági turizmus, természetjárás, szabadidősportok témakörében eddig megjelent kiadványok a vándortáborozást csak melléktémaként kezelték, holott ez a tevékenységi forma igényli a legsokoldalúbb képességeket, legyen szó akár a tervezés-szervezésről, akár a táborozás lebonyolításának feladatairól.
Kiadványunk alapul szolgálhat a kulturális és aktív turizmus témaköreit felölelő, különböző képzési szintű (alap-, mester- és posztgraduális) tárgyak oktatásában. A gyakorlati példák, esettanulmányok sokszínűsége miatt pedig a turizmus területén tevékenykedő szakértők is haszonnal forgathatják.