Leírás
Paraméterek
Sorozat | Baccalaureus Scientiae |
Szerző | Benedek András |
Cím | Szakképzés-pedagógia |
Alcím | A szakképzés-pedagógia alapkérdései |
Kiadó | Typotex Kiadó |
Kiadás éve | 2006 |
Terjedelem | 218 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 9664 06 5 |
Tartalom
Előszó
A hazai szakképzés és mérnöktanárképzés kultúrtörténete (Horváth Márton)
A magyar szakoktatás kialakulása, fejlődésének folyamata
A kezdetektől a második világháború végéig
A háború utáni reformtörekvések a rendszerváltásig
A rendszerváltás váltásai
Az egyetemi intézmények hazai alakulása
A kezdetek és a reformkor utáni fellendülés
A hazai mérnökképzés a kezdetektől az 1930-as évekig
A mérnöktanárképzés története a Műszaki Egyetemen
Szakképzési rendszer a piacgazdaságban (Benedek András)
Szakképzési rendszer a piacgazdaságban
A szakképzési szerkezet problematikája
A piacgazdasági átmenet hatása
A szakképzési funkciók és a képzési szerkezet változása
Az új szakmastruktúra rendszerjellemzői
A tanítási-tanulási folyamat mérnöki szemmel (Kata János)
A rendszerszemlélet fő jellemzői
A tanítási-tanulási folyamat rendszermodellje
A rendszerszemlélet sajátos követelményei
Rendszertechnikai módszerek alkalmazása a pedagógiában
A problémamegoldás lépéseinek bemutatása
A tananyag elrendezésének tervezése
A tanítás időbeli tervezése
Egzakt modellek további alkalmazásának lehetőségei
Néhány gondolat a műszaki pedagógusképzés jövőjéről
Kompetenciák és kvalifikációk a szakképzésben (Balogh Andrásné)
Kompetenciák és kvalifikációk a szakképzésben
Az oktatás 2049-ben
Didaktikai (tantervelméleti) paradigmák és paradigmaváltások
Tanterv és módszertan
A tananyag struktúrája
Kódolás és átkódolás
Strukturálás
A műszaki ismeretstruktúrák. A Sorge-modell
A műszaki fejlődés kényszerítő ereje
A munkaszervezet és a szakképzési formák változásai
A munkaszervezetek átalakulása
Kompetenciák
Tantervi generációk
Komptencia-irányultság
A nevelés és a szakképzés alapvető kérdései (Bábosik Zoltán)
Társadalom és nevelés
Történeti megközelítés
EU-integrációs szempontok
A szakképzési formák és pedagógiai célok átalakulása
A szakképző intézmények főbb funkciói és nevelési feladatai
A multinacionális vállalatok megjelenésének hatásai
A társadalmi rétegződés változásai
Tanuló társadalom, tudástársadalom
Gazdasági változások és érdekek a szakképzésben
Pályaorientáció, szakmaválasztás
Változások a jogi szabályozásban
A szakképző iskola mint nevelő intézmény
A nevelés mai elmélete és gyakorlata
A nevelés elméletének változásai, az antipedagógia gyökerei és csapdái
A multikulturális nevelés értelmezése
A multikulturális nevelés dimenziói
A multikulturális nevelés szintjei
Végállomás: a posztmodern?
Egy évtized fő tendenciái
Digitális pedagógia (Vig Zoltán)
Az oktatástechnika fejlődése
Pszichológiai alapok
A befogadás hatékonysága
A rövid és hosszú távú emlékezet
Vizuális érzékelés
Társadalmi, kulturális vonatkozások
A digitális írástudás
A digitális szakadék
Az informatikai kompetencia
A digitális pedagógia módszerei
Előadás, szemléltetés (prezentáció)
A multimédiás taneszközök használata
A kognitív digitális taneszközök használata
A digitális projekt
Online értékelés
Tanulásirányítás és egyéb kommunikáció
Gyakorlati alkalmazások az oktatói munkában
Frontális oktatás elektronikus prezentációkkal
Tantárgyi honlapok alkalmazása
Szakmai kommunikáció, szakmai képzés, nyelvpedagógia (Strucz Zoltán)
A nyelvpedagógia és a szaktárgyi pedagógia kapcsolata
A nyelvészet, a szakmai nyelvművelés a tudományos rendszertanban
A nyelvi kommunikáció fogalma, csatornái
A nyelv, a szaknyelv fogalma
A nyelvi képzettség meghatározói és tartalma
A magyar nyelv helyzete a világ nyelvei között
A magyar nyelv jellege
A szaknyelv és a szaknyelvhasználat
A szakmai nyelvhasználat megjelenési és megnyilvánulási formái
A tanár mint előadó: retorikai alapfogalmak
A tanár mint az írott szövegek alkotója: szövegalkotási alapfogalmak
A nyelvi szabályozás és a nyelvművelés minőségbiztosítási eszközei
A szakmai nyelvművelés segédeszközei, forrásai, intézményei
Magyar nyelvészet, magyar nyelvtan
Szakmai, szaknyelvi kommunikáció
Magyar nyelv, idegen nyelv, nyelvek és kultúrák
Elméleti és gyakorlati nyelvművelési források, segédeszközök
Nyelvi viselkedés, viselkedéskultúra, protokoll
Fordítás, tolmácsolás, magyar nyelv, nyelvművelés kapcsolata
Lexikonok, enciklopédiák, szótárak
Idegen nyelvű irodalom
Források a világhálón
Intézmények
A leggyakrabban használt pedagógiai fogalmak (Molnár György)
Pedagógiai fogalmak
Szakmai fogalmak
Irodalomjegyzék