Leírás
A kötet tanulmányait a szerkesztők a XII. és XIII. Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásaiból válogatták.
Szerkesztette: Galgóczi László – Vass László
Lektor: Szépe György
Paraméterek
Sorozat | A pedagógusképzés kiskönyvtára |
Szerző | Galgóczi László – Vass László |
Cím | Stílus és anyanyelv |
Alcím | Tanulmányok |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2004 |
Terjedelem | 351 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 9167 92 4 |
Tartalom
Előszó
Stilisztika, frazeológia, interdiszciplinaritás
Rozgonyiné Molnár Emma tiszteletére
Bácsi János – Kerekes Judit: Tudomány művészet nélkül vagy művészet tudomány nélkül?
Forgács Tamás: A rókával kapcsolatos szólások a magyarban és más nyelvekben
Galgószi László: A nyelv, ha oktat
Juhász Valária: Ami az illetvét illeti
Kristóné Fábián Ilona: A regionális nyelvhasználat
Nagy L. János: Az alakzattársulás és az oszcilláció stilisztikájához
Tóth Szergej: Gondolatok a szovjet tábori szlengről (Terminológia, nyelvpolitika, jelenségek és példák)
Vass László: Költészet és képzőművészet. 1. Diszkurzív kompozíciók. Ments meg Uram
V. Raisz Rózsa: Felkészítés a beszédversenyre (R. Molnár Emma tiszteletére)
Nagy László: R. Molnár Emma publikációi
A XII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásaiból
Szöveg és stílus
Drescher J. Attila: Meddig tanulható egy új nyelv? – avagy nyelvi szintek a gyakorlatban
Imre Rubenné dr.: Kopjáss István és Kardics kapcsolatának nyelvi vonzatai Móricz Zsigmond: Rokonok című regényében
Kenesei Andrea: Költői nyelv, fordítás, ekvivalencia, befogadás. Pilinszky János és Emily Dickinson verseinek és fordításainak befogadói értelmezése
V. Raisz Rózsa: Szövegszerkezeti egységek funkcionális vizsgálata egy Márai-szövegben. A világ hívásáról. Füves könyv 16 .
Schmidtné Bálint Mária: A pragmatika szerepe Wolfgang Bauer műveiben
Szabó Zoltán: Az összehasonlító és alkalmazott stilisztika nyelvkarakterológiai megvilágításban
Tokaji Ildikó: A térképi nyelv olvasása
A nyelvészet alkalmazása az anyanyelvi nevelésben
Fancsaly Éva: A finnugrisztika az anyanyelvi nevelésben
Galgóczi László: Nyelvek, kultúrák, anyanyelvi nevelés
Galgóczi Lászlóné: Alsó tagozat: tantervek és anyanyelvi nevelés
Hajdicsné Varga Katalin: Anyanyelvi nevelés a gyorsírás tanításában
Jakab Edit: A „nyelv és tér” téma iskolai alkalmazása
Juhász Valéria: Alkalmazott nyelvészet a középfokú oktatásban
Lőrincz Julianna: A magyar igei alakvariánsok pragmatikai jellemzői
Mánási Ferenc: Szövegvilág az oktatásban (Szövegek globális-stilisztikai és komplex szövegtani elemzése)
Medve Anna: A lélek ezer ruhája (Az anyanyelvi műveltség kapcsolata más műveltségterületekkel)
A XIII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásaiból
Nyelvészet és anyanyelvoktatás.
Balázs Ildikó: Wass Albert nyelvi világa
Bohács Krisztina: Nyelvi-kommunikációs tréningek a felnőttképzésben és a gimnáziumokban
Gödéné Török Ildikó: A gyermekirodalom kommunikációs feladatai
Kovács Bea: Pont, pont, vesszőcske – írásjelhasználat a közoktatásban
L. Aczél Petra: A retorikai kommunikáció – a retorikai szituáció
Molnárné László Andrea: Az Újszövetség beszélt nyelvi specifikusságai
Porkoláb Judit – Boda István Károly: A retorika tanításának lehetőségei a modern információs technológiák korában
Posgay Ildikó: Nyelvi hiba vagy nyelvi kontaktushatás?
Szépe Judit: Elméleti keresztutak találkozásában I. Módosítók és bővítmények a magyar szórend szerkezetében
Sz. Hegedűs Rita: Elméleti keresztutak találkozásában II. A birtoklásmondat datívusz vagy genitívusz?
V. Raisz Rózsa: Nézőpont, időviszonyok és szövegszerkezet egy elbeszélő szövegben