Sporttudományi kutatások módszertana
Paraméterek
Szerző | Ács Pongrác |
Cím | Sporttudományi kutatások módszertana |
Alcím | CD-melléklettel |
Kiadó | PTE Testnevelés- és Sporttudományi Intézet |
Kiadás éve | 2009 |
Terjedelem | 291 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 642 275 2 |
Eredeti ár:
3.500 Ft
A két nagyobb egységre tagolódó könyv a sporttudományi kutatáshoz kapcsolódó BSc és MSc képzésben megjelenő tantárgyak teljes tananyaga. Ugyanakkor haszonnal forgathatják azok is, akik más képzési területen tanulnak, ám tantervük előírja, hogy önálló kutatásokat végezzenek. |
|
|
Leírás
A hazai sportszakember-képzésben az összes felsőoktatási intézmény régóta kiemelt helyen kezeli a sporttudományi kutatásokhoz kapcsolódó, Bevezetés a sporttudományos kutatásba című kurzust. Maga a tantárgy nagy hagyományokkal rendelkezik, hiszen az 1940-es évek elejétől a mostani Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának (TF) jogelődjén már oktatták, Tudományos kutatás alapjai néven. A tantárgy azóta, és az utóbbi időkben még inkább, fontos helyet foglal el a sportszakember képzésben. A „Bologna-folyamat” következtében átalakuló magyar felsőoktatási rendszer a sporttudományi képzési területet is érintette, s minden hazai sporttudományt oktató intézményben kötelező, alapozó lett ez a tantárgy. Megtalálható a Testnevelő-edző, valamint a Sportszervező (Sportmenedzser), illetve Rekreáció képzésben, a BSc és MSc szinten egyaránt. A sportban megjelenő teljesítmény orientáció egyre jobban a sporttudományi kutatások fontosságára hívja fel a figyelmet, hiszen e kutatások nélkül a mai világban már „világraszóló” sporteredmények nem érhetők el. Emellett a növekvő tendenciát mutató szabadidő megjelenése, eltöltése, az egészséges életmóddal foglakozó kutatások elméleti és gyakorlati fontosságára hívják fel a figyelmet. Kétségtelen tény, hogy az egyes területek, sportágak eredményei szinte „kimeríthetetlen kincsesbányái” a kutatóknak, valamint a sport aktív résztvevőinek, a versenyzőknek, az edzőknek és a menedzsereknek egyaránt. A rendelkezésre álló és elérhető gazdag adatbázis felveti annak szükségességét, hogy az adatokban rejlő információkat vizsgáljuk és elemezzük, és az eredményeket, következtetéseket kiadjuk, publikáljuk.
A két nagyobb egységre tagolódó könyv a sporttudományi kutatáshoz kapcsolódó BSc és MSc képzésben megjelenő tantárgyak teljes tananyaga. Ugyanakkor haszonnal forgathatják azok is, akik más képzési területen tanulnak, ám tantervük előírja, hogy önálló kutatásokat végezzenek. A tankönyv felépítésében igyekeztünk az egyszerűbb módszertani ismeretektől a bonyolultabbak felé haladni, így biztosítva az érthetőség, gyakorolhatóság megtartását. Törekedtünk arra, hogy az eljárások egymásra épüljenek, így a kutatásokkal most ismerkedő olvasó is könnyen szerezhet érthető, „kézzel fogható” új ismereteket. Az életszerű, való életből hozott példák segítségével, a gyakorló szakemberek számára is hasznos lehet módszertani tankönyvünk.
Írta: Ács Pongrác
Lektor: Rétsági Erzsébet, Herman Sándor, Rappai Gábor
Tartalom
Előszó
1. Tudomány, a sporttudomány helye a tudományok rendszerében
1.1 A sporttudomány kialakulása
1.2 A sporttudományos kutatómunka
1.2.1 A tudományos kutatás alap modellje
2. A sporttudományos kutatómunka felépítése, menete kutatási terv alapján
2.1 A kutatási téma kiválasztása
2.2 A témára vonatkozó szakirodalom elemzése
2.2.1 Irodalomjegyzék és hivatkozások készítése
2.3 A fő kutatási hipotézisek megfogalmazása
2.4 A hipotézisek igazolását vagy elvetését biztosítókutatási módszerek, eszközök kiválasztása
2.5 A vizsgálni kívánt minta meghatározása (Pintér-Rappai- Herman-Rédei nyomán)
2.6 A kutatás végrehajtása
2.7 Az adatok elemzése, általánosítások megfogalmazása
2.7.1 Statisztikai alapfogalmak, skálák
2.7.2 Leíró statisztikai elemzések
2.7.3 Kétváltozós kapcsolatok elemzése
2.7.4 Következtetéses statisztikai elemzések
2.7.5 Sokváltozós statisztikai elemzések
2.8 A kutatási eredmények, jelentések közzététele és prezentációja
3. Függelék (táblázatok)
Irodalomjegyzék