Leírás
A sporttudomány dinamikus fejlődése, a sportteljesítmények folyamatos javulása előtérbe helyezi a sportelmélet és gyakorlat oktatásának, képzésének az újragondolását, a korszerű tananyagok összeállításának szükségszerűségét. Ebből következik, hogy az érdeklődő sportszakemberek számára biztosítani kell olyan szakmai anyagokat, amelyek szemlézik és egyben szintetizálják is a modern sporttudományi ismereteket. Ez biztos alapot nyújt a szakma további fejlődéséhez.
A sportbeli teljesítményfokozás nehéz, sok buktatót magában rejtő folyamat. A szakembereknek számos tudományterület ismeretanyagát kell alkotó módon birtokolni, látni és érteni kell a teljesítményfokozás szempontjából fontos és lényeges kapcsolatrendszereket. A sportszakmai anyagok nagy többsége azonban analizáló jellegű, csak egy-egy fontosnak ítélt szakterület ismeretanyagát foglalja rendszerbe. Azon művek száma, amelyek céljaikban és tartalmukban a teljesítményfokozásra vonatkozó lényeges ismereteket átfogóan, összefüggéseikben értelmezik, csekély. A könyv megírásának célja sem lehetett más, mint a fontosnak és korszerűnek vélt ismeretek összegyűjtése, a tapasztalatok rendszerezése a holisztikus gondolkodás által vezérelve, mely az embert egységes egészként kezeli, és fejlesztését is komplex módon értelmezi.
A teljesítményfokozásra vonatkozó, bemutatott irányelvek nem tartalmaznak abszolút igazságokat. Azokat az ismereteket foglaltam össze, amelyeket a szakirodalmi kutatásaim, az elméleti és a gyakorlati tapasztalataim alapján korszerűnek és alkalmasnak ítélek. Ennek keretében ismertetem az edzésgyakorlat számára a korszerű felkészülés lényeges elmeit, a tervezés, a végrehajtás és az ellenőrzés alapvető módszereit és eszközeit. A hagyományos edzéselméleti munkáktól eltérően, a vonatkozó ismeretanyagot helyenként túlzónak tűnő részletességgel, míg máshol a szokásos módon tárgyalom.
A könyvben a közérthetőségre törekszem, de helyenként az idegen szavak használatától sem tekinthetek el. Ezért az utolsó fejezet a leggyakrabban használt magyar és idegen nyelvű szakkifejezések értelmezését, magyarázatát tartalmazza. Az irodalomjegyzék összeállításánál a vezérlő elvem az volt, hogy az egyes kérdések iránt érdeklő sportszakemberek számára megkönnyítsem tudásuk autodidakta módon történő fejlesztését.
Dr. Szakály Zsolt
Szerzői kiadás, 2014.
Írta és szerkesztette: Dr. Szakály Zsolt
Lektor: Dr. Gyimes Zsolt, Prof. Dr. Bognár József PhD
További ajánlatunk:
Hamar Pál: A mozgás mint személyiségfejlesztő tényező
Harsányi László: Edzéstudomány
Farmosi István: Mozgásfejlődés
Pavlik Gábor: Élettan - Sportélettan
Resch Mária: Sportpszichiátria - a sportolók lelki védelméért
Adam R. Nicholls: Sportpszichológia az edzői munkában
Kapcsolódó témakörök:
Paraméterek
Szerző | Szakály Zsolt |
Cím | Sportedzés |
Alcím | Elmélet és gyakorlat (3., bővített kiadás) |
Kiadó | Szerzői kiadás |
Kiadás éve | 2014 |
Terjedelem | 216 oldal |
Formátum | A/5, keménytáblás |
ISBN | 978 963 08 4415 4 |
Tartalom
Bevezetés
Az edzésterhelés
A homeosztázis működésének jellemzése röviden
A terhelés
Terhelési összetevők
Intenzitás
Ingersűrűség
Bonyolultság
Terjedelem
Időtartam
Gyakoriság
Belső terhelés (elfáradás-fáradtság)
Az elfáradás szakaszai
Az edzésterhelés fiziológiai jellemzői
Regeneráció
A regeneráció fiziológiai jellemzői
Túlkompenzálás
Alkalmazkodás
Az adaptáció fázisai
A tartósan késleltetett edzéshatás elve
A tartós (krónikus) adaptáció fiziológiai jellemzői
Az edzettség
Az edzettség kialakulásának jellemzői, a sportforma
A teljesítmény összetevői
Túledzés-túledzettség
A motorikus képességek fejlesztése
A személyiséget alkotó képességek rendszere
A motorikus képességek anatómiai és élettani alapjai
Az izomrendszer néhány jellemzője
A harántcsíkolt izomrostok fajtái és jellemzői
A motorikus képességek fajtái, megjelenési formái
Az öröklődés és a motorikus képességek
Kondicionális képességek
Az erő
Az erőfejlesztés során alkalmazott terhelési összetevők
Az erőfejlesztés módszertani szempontjai
Erőfejlesztés az egyes felkészülési időszakokban
Fiatalkorúak erőfejlesztésének néhány szempontja
Általános és speciális erőfejlesztő módszerek
Gyorsaság
A gyorsaság élettani alapja
A gyorsaságfejlesztés módszertani szempontjai
A gyorsaságfejlesztés lehetőségei, módszerei
A gyorsaságfejlesztés és az állóképesség kapcsolata
A gyorsaságfejlesztés és az erőfejlesztés kapcsolata
A fiatalkorúak gyorsaságfejlesztésének néhány szempontja
Állóképesség
A klasszikus állóképesség fejlesztő módszerek
Az állóképességi teljesítmények javítása az erő- és a gyorsaságfejlesztésével
A szívfrekvencia (pulzus) kontrollal végzett állóképességi edzés módszertana
Az állóképesség fejlesztése az aciklikus sportágakban
Az állóképességi edzés és az egészség
Az aerob és az anaerob küszöb meghatározásának jelentősége az állóképesség fejlesztésében
A magaslati edzés
Ízületi mozgékonyság
Az ízületi mozgékonyság megjelenési formái
Az ízületi mozgékonyságot, hajlékonyságot fejlesztő gyakorlatok
A koordinációs képességek
A mozgásfejlődés és fejlesztés kapcsolata a motorikus képességekkel
A képességek fejlesztéséhez, mozgósításához és alkalmazásához szükséges egyéb komponensek
A korai motorikus képességfejlesztés szempontjai
Mozgástanulás
A mozgástanulás idegrendszeri alapjai
A mozgástanulás folyamata
Hibajavítás
Az ügyesség értelmezése
Stratégia-taktika
Versenyhelyzet, taktikai feladat, taktikai cselekvés
Versenyzés
Edzéstervezés
Edzéselvek
Pedagógiai elvek
Biológiai elvek
Terhelési ciklusok
Az edzéstervezés lépcsői
Kiválasztás, utánpótlás-nevelés
Néhány gondolat az utánpótlás-nevelésről
A könyvben leggyakrabban használt szakkifejezések magyarázata
Felhasznált irodalom
Mellékletek