Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Rendszerváltás a felsőoktatásban
Eredeti ár: 4.300 Ft
4.085 Ft
Online kedvezmény: -5%

Rendszerváltás a felsőoktatásban

Eredeti ár: 4.300 Ft
4.085 Ft
Online kedvezmény: -5%

A XX. század második fele, a globalizáció olyan változásokat gerjesztett, amelyek talán minden eddiginél erőteljesebb kihívást és fenyegetést jelentenek az egyetemi gondolat, az egyetemek történelemileg kialakult struktúrái számára.

Leírás

Az egyetem intézménye középkori megszületése óta változások sorozatán ment keresztül: ahogy az idők változtak, úgy változott az egyetemről, annak missziójáról, a társadalomban betöltött szerepéről, feladatairól vallott felfogás is. Az első egyetemek megalapítása óta ugyanis az európai társadalmakban is óriási változások mentek végbe: társadalmi berendezkedések, ipari-technológiai forradalmak váltották egymást, világméretű konfliktusok, háborúk rengették meg a világot. E viharok közepette az egyetem mindig képes volt megújulni.

A XX. század második fele, a globalizáció azonban olyan változásokat gerjesztett, amelyek talán minden eddiginél erőteljesebb kihívást és fenyegetést jelentenek az egyetemi gondolat, az egyetemek történelemileg kialakult struktúrái számára. A piaci viszonyok ugyanis a felsőoktatás régióit sem kerülik el, és nem kímélik: ma már tudáspiacról, „academic capitalism”-ról beszélünk, ahol piackomfort módon kellene viselkedni, ha más szereplők már ilyen eszközöket alkalmaznak.

„A Bologna Club abból a célból jött létre, hogy együtt tárjuk fel a legfontosabb problémákat, hogy azokat nyíltan vitassuk meg, és hogy megkeressük a konszenzusos megoldást. Ebből a szempontból nézve nem létezik az Európai Oktatási Rendszer vagy az Európai Tanterv, maguk az aláíró országok sem szándékoznak ilyet létrehozni. Nemzeti oktatási rendszerek és tantervek léteznek, az európai kulturális sokszínűség mély átérzése; ez a sokszínűség gazdagságot jelent, és hatalmas előnyt biztosít számunkra. Ezt az előnyt és gazdagságot azonban csak akkor leszünk képesek kölcsönösen és teljes mértékben élvezni, ha közöttünk egy szilárd burkolatú közös összekötő utat építünk ki. A végcél a gazdagság; a közös út csak egy ehhez szükséges eszköz. Meg kell építenünk.”

Akadémiai Kiadó, 2004.

Írta: Barakonyi Károly

Lektor: Gaál Zoltán

Paraméterek

Szerző Barakonyi Károly
Cím Rendszerváltás a felsőoktatásban
Alcím Bologna-folyamat, modernizáció
Kiadó Akadémiai Kiadó
Kiadás éve 2004
Terjedelem 350 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 05 8118 3

Tartalom

I. BEVEZETÉS

II. EGYETEMI HAGYOMÁNYOK

1. A középkori egyetem

Az első egyetemek

Az irányítás középkori hagyományai

Miért fontos a középkori egyetem működésének ismerete?

2. Az újkori egyetemek

Az egyetem eszméje

Egyetemtípusok

Korunk kihívásai

Az egyetemek válságáról

3. Magyar felsőoktatás a XX. században

Hallgatói létszámok

Oktatók, asszisztencia

A tanulmányi rendszer

A belső irányítási rendszer

4. Az egyetemi autonómia kérdései

Autonómia, önkormányzat

Magna Charta Universitatum

Az autonómia mozgásterének változásai

Az autonómia helyzete hazánkban

5. Tanulságok

III. VÁLTOZÓ VILÁGUNK

1. A globalizált világ megatrendjei

Az információs és kommunikációs technológiák forradalma

Globalizáció, individualizáció

Tudásalapú társadalom

2. Felsőoktatási megatrendek

A felsőoktatás missziójának változása

Az állam visszavonulása

A társadalmi nyitottság követelménye

Intézmények értékelése, rangsorolása

Intézményvezetési trendek

Az életen át tartó tanulás

A felsőoktatás tömegesedése

3. Az EU versenyképessége

Miért fontos a mobilitás?

Miért fontos a hallgatói mobilitás?

A Bologna-folyamat mozgatórugói

4. A felsőoktatás versenyképessége

Az EU felsőoktatási versenyképessége

A magyar felsőoktatás versenyképessége

IV. A BOLOGNA-FOLYAMAT KIHÍVÁSAI

1. Előzmények: Sorbonne Nyilatkozat

Korábbi egységesítési kísérletek

Újabb harmonizációs kezdeményezés

2. A Bolognai Nyilatkozat

Előkészületek

Bevezető gondolatok

A célok részletesebb kifejtése

Zárógondolatok

3. A Prágai Nyilatkozat

Két konferencia között

Új hangsúlyok

A bolognai célokat megalapozó stratégiai akciók

4. Az ECTS és a kredit szerepe

A kredit fogalma

Kredittranszfer

Kreditakkumuláció

5. A Grazi Nyilatkozat

Bevezetés

Egyetemek társadalmi érzékenysége és felelőssége

A kutatás mint a felsőoktatás szerves része

Az akadémiai minőségjavítása erős intézmények révén

A Bologna-folyamat előrevitele

Mobilitás és társadalmi dimenzió

Minőségbiztosítás: egy európai keretpolitika

Egyetemek a reform középpontjában

6. A berlini miniszteri konferencia

Társadalmi érzékenység

A Tudás Európája felé

Minőségbiztosítási rendszerek

A diplomák rendszere

A mobilitás erősítése

Intézmények és hallgatók

Európa-dimenzió, vonzerő, LLL

V. FELSŐOKTATÁSUNK ÉS A BOLOGNA-FOLYAMAT

1. Helyzetkép

Torzult arányok

Hogyan alakult ki a mai struktúra?

Társadalmi igényekés felsőoktatási politika

Állami akarat, /otózhatás, spontaneitás

2. Megoldandó feladatok

A korai specializáció megszüntetése

A duális képzési szerkezet lépcsőssé alakítása

A munka világával való kapcsolat erősítése

Értelmiségi létre nevelés, EU-ismeretek oktatása

Képességek, kompetenciák, gyakorlatorientáltság

Szakirányú képzés, továbbképzés

3. Potenciális ellenállási pontok

Kulturális korlátok

Téves nézetek az autonómiáról

Vezetési problémák

A kitekintés hiánya

Egyéb buktatók

VI. LÉPCSŐS KÉPZÉS: AKADÉMIAI REFORM

1. Fő tendenciák az EFT-ben

A lépcsős képzés terjedése

Kreditszám, tanulmányi idő

A reform terjedése intézményi szinten

Doktori programok bekapcsolása a rendszerbe

Tantervek, tantárgyak reformja

Viták a Bachelor fokozatról

Összefoglalás, következtetések

2. Belépési követelmények

A Post secondary belépési követelményei

A Bachelor szint belépési követelményei

A Master fok belépési követelményei

A PhD szint belépési követelményei

3. Az egyes lépcsők tartalma

Modularitás, kompetenciák

Végzettség és szakképesítés

A modulok hierarchiája

A képzési szintek modulszerkezete

A Bachelor lépcső modulszerkezete

4. Kimeneti ismeretek, képességek, kompetenciák

A Post secondary lépcső kimenetei

A Bachelor szint kimenetei

A Master fok kimenetei

A PhD/DLA szint kimenetei

5. Tanulmányi pályák, ki- és belépési pontok

Az alapképzések kapcsolódása

Az alapképzés és speciális képzés kapcsolata

A lépcsők kapcsolata a munka világával

6. Elvi és gyakorlati problémák

Kivételek

A célállapot hatása felsőoktatásunkra

A képzési szintek arányai, szakok szintenkénti száma

A végzettség-szakképzettség szétválasztása

Transzferálható tudás, munkaerő-piaci megfelelés

Programalapítás és -indítás szabályozása Bachelor lépcsőn

A megindult modernizációs folyamat kritikája

7. Megvalósíthatósági vizsgálat

Stratégiák

Átfutási idő

További kérdések, kapcsolódások

VII. EGYETEMI KORMÁNYZÁS

1. Vezetési alapfogalmak

A menedzsmentről általában

Egyetemi menedzsment

Leader, leadership

Visionary leadership

2. Új vezetési forma: a kormányzás

Ügynök-megbízott elmélet

A kormányzás alapkérdései

A nemzetek kormányzása

Vállalati kormányzás

3. Egyetemi kormányzás

Trendek az egyetemi irányításban

Az egyetemi kormányzás lényege

Menedzsment, leadership, governance

Egyetem / vállalat

A tulajdonos megbízottja: az igazgatóság

Professzionális menedzsment: a „végrehajtói hatalom”

Kari szervezet: departmentelv

Az akadémiai szféra

Kitől tanulhatunk?

VIII. EGYETEMIRÁNYÍTÁSI MODELLEK

1. Az amerikai intézményirányítási modell

Alapkérdések

Az akadémiai és a stratégiai vezetés szétválasztása

Akadémiai struktúrák

2. A holland intézményirányítási modell

A holland felsőoktatási reform

Az 1997-es felsőoktatási reform

Szervezeti egységek

Az autonómia változása

3. Milyen legyen a hazai intézményirányítási modell?

A jelenlegi intézményirányítás és kritikája

Követelmények, alapelvek

A hazai kormányzási modell alapelvei

Az igazgatótanács

A „végrehajtóhatalom”: a menedzsment

Akadémiai ügyek: szenátus/tanács

Az egyetemi kormányzási modellre való áttérés problémái

IX. A FELSŐOKTATÁS FINANSZÍROZÁSA

1. Állami finanszírozás Európában és Magyarországon

Gazdálkodó egyetem

Szolgáltató egyetem

Vállalkozói egyetem

2. Tandíj, hallgatói támogatások

Előzmények

A Bologna-folyamat és a tandíj

A szituáció szereplői

A jelenlegi helyzet

Van-e megoldás?

Többcsatornás rendszer

3. Támogatásszerzés

Amerikai hagyományok és gyakorlat

A Fund Raising megjelenése hazánkban

A támogatásszerzés lélektani tényezői

A támogatásszerzés struktúrája

A támogatásszerzés célja

Centralizáció vagy decentralizáció?

Következtetések

X. STRATÉGIAALKOTÁS A FELSŐOKTATÁSBAN

1. Felsőoktatási sajátosságok

Felfogások az egyetemi stratégiaalkotásról

A stratégiaalkotás meghatározó tényezői

Felsőoktatási értékteremtés

2. Felsőoktatási alapstratégiák

Adaptív stratégia

Proaktív stratégia

Vállalkozói stratégia

A racionális vezetés stratégiája

Stratégiai feladatok

Kevert stratégiák

3. A hazai felsőoktatási stratégiaalkotás

A felsőoktatási stratégiaalkotás helyzete

A stratégiai megközelítés kiválasztása

A stratégiaalkotás menete

4. Helyzetelemzés, SWOT-analízis

Erősségek

Gyengeségek

Lehetőségek

Fenyegetések

5. Javasolt célok, stratégiai irányok

Pozicionálás a nemzetközi küzdőtéren

Milyen legyen a magyar felsőoktatás 2010-ben?

Stratégiák, stratégiai akciók

XI. ZÁRÓ GONDOLATOK

IRODALOM

INTERNETCÍMEK

Nemzetközi szervezetek

Nemzeti és regionális „Bologna Web Sites”

„Bologna” érintettségű szervezetek, hálózatok, projektek

RÖVIDÍTÉSEK

TÁRGYMUTATÓ