Rejtett kiválóságok
Paraméterek
Szerző | Szücs Marianna |
Cím | Rejtett kiválóságok |
Alcím | Élet ADHD-val felnőttkorban |
Kiadó | ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar |
Kiadás éve | 2023 |
Terjedelem | 122 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 6410 07 8 |
Szücs Marianna több mint egy évtizede kutatja hazánkban az ADHD-val élő emberek és családjaik helyzetét. ADHD-val küzdő gyermekekről szóló kötete után jelen munkája az ADHD-ban érintett felnőttek körében végzett kvalitatív kutatásának eredményeit mutatja be. |
|
|
Leírás
A kötet az érintettek életében olyan fontos területeket tekint át, mint hogy mit tartanak a megkérdezettek önmaguk legfontosabb értékeinek; mi jellemzi az ADHD-val élő emberek munkahelyi viszonyait; partnerkapcsolatait; milyen kihívásokkal kell megküzdeniük azoknak a szülőknek, akik ADHD-s gyermeket nevelnek és maguk is érintettek a szindrómában; a felnőttkorban felállított ADHD diagnózisnak milyen pozitív és negatív hatása volt az érintettek életére; milyen módszerekkel, technikákkal, gyakorlatokkal küzdenek meg a szindrómával; valamint milyen segítségre lenne szükségük a megkérdezetteknek a társas környezet részéről.
A szerző elsődleges célja az, hogy ne csak az ADHD-s felnőttek és családtagjaik, hanem az őket segítő, támogató szakemberek, a munkahelyi vezetők, a felnőttképzésben, valamint a döntéshozatal különböző területein dolgozó munkatársak is ismereteket kapjanak az ADHD-val küzdő felnőttek megismeréséhez és megértéséhez, hogy ne csak a szindróma nehézségei legyenek előtérben, hanem láthatóvá váljon az is, mik az erősségeik. Lényeges, hogy az ADHD-s emberek visszajelzést kapjanak arról, hogy nehézségeik nem a személyes „hibáikból”, „nem megfelelésükből”, hanem a szindróma tüneteiből fakadnak. Magyar nyelven ez idáig nem készültek hasonló szempontokat vizsgáló írások ebben a témakörben, ezért jelen munka hiánypótlónak tekinthető.
Nemzetközi szakirodalmi munkák már az 1970-s években rávilágítottak arra, hogy a gyermekkori figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD) tünetei nagy százalékban felnőttkorban is fennmaradnak.
Szücs Marianna több mint egy évtizede kutatja hazánkban az ADHD-val élő emberek és családjaik helyzetét. ADHD-val küzdő gyermekekről szóló kötete után jelen munkája az ADHD-ban érintett felnőttek körében végzett kvalitatív kutatásának eredményeit mutatja be.
ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, 2023.
Írta: Szücs Marianna
Szakmai lektor: Dr. Könczei György
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
Köszönetnyilvánítás
1. Bevezetés
2. Az ADHD meghatározása és felnőttkori jellemzői
2.1. A témával kapcsolatos szakirodalom áttekintő csoportosítása
2.2. Az ADHD meghatározása
2.3. Komorbiditás
2.4. Az ADHD legfontosabb felnőttkori tünetei
3. A kutatás bemutatása
3.1. Kutatási kérdések
3.2. A kutatás módszerei
3.3. A kutatás eredményei
4. Az ADHD-val diagnosztizált felnőttek legfontosabbnak tartott pozitív értékei, attitűdjei az önreprezentációk alapján
4.1. Magas fokú empátia
4.2. Nagyfokú szociális érzékenység és segítő attitűd
4.3. Jó problémamegoldó képesség, ötletgazdagság, kreativitás
4.4. Az individualizmus, egocentrizmus, önzés elutasítása
4.5. Fejlett igazságérzet, az igazságtalanság elviselésének képtelensége
4.6. Méltánytalanság esetén a többi (akár idegen) ember mellett való kiállás
4.7. Őszinteség, nyíltság
4.8. A hazugság elutasítása és megvetése
4.9. Becsületesség
4.10. A tekintélyelvűség elutasítása
4.11. Nagy küzdőképesség, állhatatosság, „nem adom fel” szemlélet
5. ADHD-val élő emberek a munkahelyen
5.1. A munkahelyváltás vagy a munkahely elvesztésének okai
5.2. A szindróma jellemzőiből fakadó nehézségek a munkavégzés során
5.3. A szindróma jellemzőiből fakadó, a munkahelyi integrációt és a munkahely megtartását segítő tulajdonságok
6. ADHD-val élő emberek partnerkapcsolatban
6.1. ADHD-val élő nők nehézségei a külföldi szakirodalom alapján
6.2. ADHD-val élő nők és férfiak párkapcsolata a külföldi szakirodalom alapján
6.3. Párkapcsolati konfliktust okozó tulajdonságok, viselkedésmódok az interjúk alapján
7. ADHD-val élő emberek szülői szerepben
7.1. Szakirodalmi áttekintés
7.2. ADHD-ban érintett személyek szülői szerepben — a kutatás alapján
7.3. A felnőttkorban felállított diagnózis hatása az érintett szülőkre
8. Megküzdés a szindrómával
8.1. Professzionális segítség igénybevétele
8.2. A figyelemzavar, különösen a koncentrációs képesség javítására, valamint a memóriaproblémák leküzdésére használt egyéni módszerek, eszközök
8.3. Az elviselhetetlennek érzett belső feszültség csökkentésére szolgáló módszerek
8.4. A félelmek leküzdése
8.5. A szindrómával való megküzdéshez elengedhetetlenül szükséges emberi kapcsolatok
8.6. Együttélés az ADHD-val
9. Milyen segítségre lenne szüksége az ADHD-val diagnosztizált embereknek a társas környezet részéről?
10. A kutatás eredményeinek összefoglalása
10.1. Az önreprezentációkban megjelenő pozitív tulajdonságok
10.2. A munka világával kapcsolatos tényezők
10.3. Párkapcsolat és szülői szerepek
10.4. Megküzdés a szindrómával
10.5. Az érintettek által szükségesnek tartott támogatás formái a társas környezet részéről
11. Zárszó
Irodalom
Melléklet: A strukturált interjú kérdései