Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Reflexek, tanulás és viselkedés

Paraméterek

Szerző Blythe, Sally Goddard
Cím Reflexek, tanulás és viselkedés
Alcím Betekintés a gyermeki elmébe - A tanulási és magatartási problémák nem-invazív megoldása
Kiadó Medicina Könyvkiadó
Kiadás éve 2015
Terjedelem 184 oldal
Formátum A/4, ragasztókötött
ISBN 978 963 226 541 4
Eredeti ár:
3.400 Ft

A legtöbb pedagógus nem figyel arra, vajon elég fejlett-e a gyermek idegrendszere az elvárásokhoz és a követelményekhez. Ez a könyv nemcsak arra tanítja meg a szülőket és szakembereket, hogy felismerjék a nehézségek és az elmaradás okát, hanem arra is, miként, milyen gyakorlatokkal segítsék, fejlesszék a gyermeket.

Leírás

Több mint húsz éve már annak, hogy A. E. Tansley feltette a kérdést: miért nem figyel a legtöbb pedagógus az iskolások pszichológiai és szociális problémái mellett arra is, vajon elég fejlett-e a gyermek idegrendszere az elvárásokhoz és a követelményekhez? Ez a kérdés irányította Peter Blythe figyelmét a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézetben a tanulás és a viselkedés fizikai alapjainak tanulmányozására. Arra a következtetésre jutott, hogy a primitív (túlélő) és a testtartási reflexek felismerése és vizsgálata komoly segítséget jelenthet az orvosok, pszichológusok, pedagógusok és a szülők számára abban, hogy megértsék, miért marad le egy gyermek a korcsoportjától. Ez a könyv nemcsak arra tanítja meg a szülőket és szakembereket, hogy felismerjék a nehézségek és az elmaradás okát, hanem arra is, miként, milyen gyakorlatokkal segítsék, fejlesszék a gyermeket. Sally Goddard a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézet igazgatónője iskolák százaiban vezette be módszerét, amelyet számos, az emberi idegrendszer fejleszthetőségét bizonyító kutatás is alátámaszt. Azóta, hogy az Intézet gondolkodásmódja közkinccsé vált, pedagógusok ezrei vették át az ún. Goddard-módszert és alkalmazzák gyümölcsözően Svédországban, Németországban, Ausztráliában és az Egyesült Államokban. A módszer azon a gondolaton alapul, hogy csak megfelelő idegrendszeri fejlettséggel rendelkező gyermekeknél alkalmazhatóak hatásosan a különböző oktatási módszerek. Az ilyen gyermek fejlődik, előrehalad, ellentétben azzal a gyermekkel, akinél olyan reflexek is érvényesülnek, amelyeket már régen „ki kellett volna nőnie”. A Goddard-módszer alkalmazói megkeresik, hogy miért marad le egy gyermek a korosztályától, majd megfelelő gyakorlatokkal fejlesztik az idegrendszerét, és ezáltal felzárkóztatják, sikerélményekhez juttatják őt.
 
Írta: Sally Goddard Blythe
Fordította: Fedina László, Fedina Lídia
 
Kapcsolódó kiadványok:

Tartalom

Előszó
Bevezetés
1. fejezet
A reflexek és a sikerekre vagy kudarcokra gyakorolt hatásuk az oktatásban
Moro-reflex
Markoló-szopó reflex (tenyér reflex)
Aszimmetrikus tónusos nyaki reflex (ATNR)
Kereső-szopó reflex
Hátgerinc-csípő reflex (Galant-reflex)
Tónusos labirintus reflex (TLR)
Szimmetrikus tónusos nyaki reflex (STNR)
2. fejezet
A primitív reflextől a testtartás szabályozásáig
Testtartási reflexek
Landau-reflex
A hüllő reflex
Szegmentális átforduló reflexek
Egyensúlyi reakciók
3. fejezet
Az agy fejlődése
Agytörzs
A kisagy
Az agyféltekék specializálódása
4. fejezet
Az érzékszervek
Egyensúly és az egyensúlyi (vestibularis) rendszer
Tapintás
Hallás
Látás
Propriocepció (a szervezeten belül keletkező ingerek érzékelése)
Ízérzés és szaglás
5. fejezet
A reflexek vizsgálata
1. Standard Moro-reflex vizsgálat
2. Álló helyzetben végzett Moro-reflex vizsgálat (Clarke, Bennett és Rowston)
3. Markoló reflex vizsgálat
4. Aszimmetrikus tónusos nyaki reflex, standard vizsgálat
5. Aszimmetrikus tónusos nyaki reflex, Schilder-teszt
6. Kereső reflex vizsgálat
7. Szopó reflex vizsgálat
8. Hátgerinc-csípő reflex (Galant-reflex) vizsgálat
9. Álló helyzetben végzett tónusos labirintus reflex vizsgálat
10. Szimmetrikus tónusos nyaki reflex vizsgálat
11. Landau-reflex vizsgálat
12. Hüllő reflex hanyatt és hason fekvő helyzetben történő vizsgálata
13. Szegmentális átforduló reflex (a csípő és a vállak) vizsgálata
14. Látási eredetű fejtartó reflexek vizsgálata
15. Labirintus eredetű fejtartó reflexek vizsgálata
6. fejezet
Hogyan segíthetünk?
Hogyan segíthetnek a szülők?
Oktatás a gyermekek szabályos fejlődésmenetének figyelembevételével
Érzékelési problémák
Hogyan alakíthatunk ki olyan környezetet, amelyben a megkésett idegrendszeri fejlődésű gyermekek tanulni tudnak?
Táblázatok
A reflexrendszer fejlődése és átalakulása
A megkésett idegrendszeri fejlődés kialakulásában feltételezhetően szerepet játszó állapotok, tényezők
Fejlesztő gyakorlatok, programok a megmaradó (perzisztáló) reflexek kezelésére és/vagy legátlására
7. fejezet
Egy gondolat kibontakozása - elmélkedések a reflexekről
Klinikai kutatások
A reflexkorrekciós – reflex ingerlési és gátló – programok hatásának vizsgálata
Összefoglalás
1. Függelék – Esettanulmányok és válogatott szakirodalom
Sally Goddard válogatott közleményei
Elektív (szándékos) némaság: a nem választott hallgatás
Fejlődési mérföldkövek: A túlélés tervrajza
Miért bukfenceznek és ugrabugrálnak a gyerekek?
2. Függelék – Szójegyzék
Mozaikszavak
3. Függelék – Hasznos címek
4. Függelék – Irodalomjegyzék
Tárgymutató