Pedagógusok a digitális korban
Paraméterek
Sorozat | Oktatás és társadalom |
Szerző | Buda András |
Cím | Pedagógusok a digitális korban |
Alcím | Trendvizsgálat egy nagyváros iskoláiban |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 264 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 556 055 4 |
A kötetben egyrészt a digitális technológia fejlődése, terjedése által generált társadalmi változásokat, az átalakuló tanítási-tanulási környezetet és az ezekből indukálódó elvárásokat tekintjük át, másrészt egy kutatássorozat adatait felhasználva az új kihívások, feltételrendszerek kusza hálójában tevékenykedő pedagógusok attitűdjét, illetve a tanítási folyamat változásának jellemzőit vizsgáljuk meg. |
|
|
Leírás
Az utóbbi évtizedekben rendkívüli mértékben felgyorsult technológiai fejlődés és az IKT-eszközök egyre jelentősebb térhódítása következtében kialakuló információs társadalom számos új kihívást generált tagjai számára. Megváltozott az információhoz jutás módja, sebessége, új kommunikációs formák jöttek létre, átalakultak a munkaerőpiac követelményei. Folyamatosan csökken azoknak a szakmáknak az aránya, melyek a digitális írástudás legalább minimális szintje nélkül is betölthetők, és a hétköznapi tevékenységeinkhez is egyre nélkülözhetetlenebbé válnak ezek az ismeretek. A változások természetesen az oktatásra is hatást gyakoroltak, sőt elengedhetetlenül fontossá vált az IKT-eszközök alkalmazása, magas szintű integrálása az oktatási folyamatba. Ha ugyanis a XXI. századi tanulókat XX. századi eszközökkel és módszerekkel oktatjuk, akkor a diákok érdeklődése, motiváltsága és ezzel szoros összefüggésben a tanítási folyamat hatékonysága, eredményessége a legtöbb esetben meglehetősen alacsony szintű lesz. Azonban, ha használni kezdjük a digitális technológiát, akkor jelentős javulást érhetünk el, de a napjaink igényeinek valóban megfelelő oktatás csak akkor valósulhat meg, ha a módszereken is változtatunk. Ez a könyv ezt a bonyolult, soktényezős, jelenleg is zajló folyamatot vizsgálja. A kötetben egyrészt a digitális technológia fejlődése, terjedése által generált társadalmi változásokat, az átalakuló tanítási-tanulási környezetet és az ezekből indukálódó elvárásokat tekintjük át, másrészt egy kutatássorozat adatait felhasználva az új kihívások, feltételrendszerek kusza hálójában tevékenykedő pedagógusok attitűdjét, illetve a tanítási folyamat változásának jellemzőit vizsgáljuk meg.
Gondolat Kiadó, 2020.
Írta: Buda András
Sorozatszerkesztő: Kozma Tamás
Tartalom
1. BEVEZETÉS
2. DIGITÁLIS KÜLÖNBSÉGEK AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOMBAN
2.1. Kezdetek
2.2. A digitális szakadék
2.3. A társadalmi folyamatok dinamikája
2.4. Társadalmi különbségek
2.5. A társadalmi különbségek új dimenziói
3. DIGITÁLIS NEMZEDÉKELMÉLETEK
3.1. A generációs elméletek alapjai
3.2. Generációs csoportok
3.3. Digitális generációk
3.4. Az információs társadalom csoportjai
3.5. Digitális állampolgárság
4. A PEDAGÓGUSOK
4.1. A tanításhoz elvárt tulajdonságok
4.2. Pedagógustulajdonságok az információs társadalomban
4.3. A pedagógusok tevékenységei
5. IKT AZ ISKOLÁBAN
5.1. Iskolai honlapok
5.2. Az iskolai adminisztráció segítése
5.3. Tervezési szakasz – Tanórai felkészülés
5.4. Interakciós szakasz – Tanórai felhasználás
5.5. Mérés – értékelés
6. IKT A DEBRECENI ISKOLÁKBAN
6.1. A válaszadók jellemzői
6.2. A számítógépes ismeretek forrása
7. A PEDAGÓGUSOK ATTITŰDJE
7.1. Az IKT iskolai alkalmazhatóságának megítélése
7.2. Általános IKT-használat
8. A PEDAGÓGUSOK IKT-HASZNÁLATA
8.1. Tanórai felkészülés
8.2. Tanórai eszközhasználat
9. AZ IKT-HASZNÁLAT FEJLESZTÉSÉNEK KORLÁTAI
9.1. Vélt és valós hátrányok
9.2. A továbblépés feltételei
10. ÖSSZEGZÉS
IRODALOM
MELLÉKLETEK